We wtorek, 19 listopada 2024 roku, członkowie Koła Młodych Miłośników Motoryzacji z naszej szkoły, wybrali się na całodniową wyprawę – wycieczkę zawodoznawczą do fabryki EATON Truck Components w Tczewie.
Po spotkaniu i zbiórce na dworcu PKP, wyruszyliśmy w zaplanowaną podróż. Bezproblemowo dotarliśmy na miejsce – czyli wspomnianego EATON-a, który w Tczewie “zamieszkuje” od 1998 roku, w miejscu wcześniejszej Fabryki Przekładni Samochodowych. Znanej raczej tym “starszym” miłośnikom motoryzacji – jako miejsce, które opuszczały skrzynie biegów do Starów, Autosanów, Jelczy, ale i Lublinów czy Honkerów.
Chociaż dzisiaj w Tczewie nie produkuje się kompletnych podzespołów, to nie znaczy, że nic ciekawego nas nie spotkało.
Po życzliwym
przyjęciu, wyposażeniu w środki ochronne i obowiązkowym przeszkoleniu wszystkich
uczestników z zasad
bezpieczeństwa, rozpoczęliśmy poznawanie zakładu i jego obecnych profili
produkcji.
Na wstępie zwiedziliśmy dział badania i testowania prototypowych komponentów pojazdów elektrycznych. Oprowadzający nas szef ośrodka, bardzo interesująco przedstawiał aspekty i metodologię badnych inwerterów i konwerterów, aby mogły być dopuszczone do produkcji seryjnej. Wielkie wrażenie na nas zrobiły wszelkie stanowiska i urządzenia symulujące ekstremalne warunki pracy pojazdów, a tym samym zespołów wchodzących w ich skład. Odporności elektrycznych, wibracyjnych, hermetycznych czy temperaturowych – symulujących warunki od równika po koła podbiegunowe. Kolejnym punktem był nowoczesny zakład E-mobility, który rozpoczął działalność niecałe dwa lata temu. Tu aby wejść musieliśmy być ubrani jak do laboratorium farmaceutycznego, a dodatkowo jeszcze zostaliśmy przed wejściem rozładowani – oczywiście tylko z ładunków elektrycznych! W tym miejscu zapoznaliśmy się z organizacją i logistyką trzech linii produkcyjnych (dwóch w pełni automatycznych i jednej manualnej), które opuszczają inwertery i konwertery, seryjnie montowane w elektrycznych samochodach przemierzających nasze drogi – koncernu Stellantis ale również Mercedes i Iveco. Na koniec przeszliśmy na “starą” część hal produkcyjnych. Oczywiście stwierdzenie “stara” nie oznacza, że nienowoczesna! Tutaj poznaliśmy produkcję części do skrzyń biegów i mechanizmów różnicowych EATON-a, która w całości realizowana jest na obrabiarkach sterowanych numerycznie a dodatkowo w niektórych miejscach zrobotyzowana. Oprócz poznanych metod wytwarzania zaliczanych do obróbek skrawaniem (dla większości uczestników była to piersza konfrontacja poznanej na lekcjach teorii z praktyką) zapoznaliśmy się z obróbkami cieplnymi i cieplno-chemicznymi wyrobów. Ciekawym miejscem do którego zostaliśmy zaproszeni, związanym z produkcją części mechanicznych, było laboratorium kontroli jakości. Testowane były w nim wyroby z partii produkcyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych, cyfrowych urządzeń metrologicznych. Na końcu obejrzeliśmy linie montażu sprzęgieł odśrodkowych agregatów chłodniczych, zaworów paliwowych oraz mechanicznych kompresorów do doładowania silników.
Po pełnym wrażeń zwiedzaniu, pamiątkowych zdjęciach zbiorowych i pożegnaniu mogliśmy wyruszyć w podróż powrotną. Młodzież uczestnicząca w wyjeździe jednogłośnie uznała wycieczkę za udaną, co niewątpliwie było efektem perfekcyjnej organizacji ze strony pracowników firmy EATON której byliśmy gośćmi - w tym Pana Filipa – za co jeszcze raz gorąco dziękujemy. Z tego miejsca dziękuję Wam wszystkim za wspaniale spędzony wspólny czas. *************************************************************************************************
************************************************************************************************* |
Opracowanie: Ireneusz Kulczyk |
|