.

    Muzeum Motoryzacji
    w Otrębusach

 

Początki kolekcji pojazdów zabytkowych sięgają lat siedemdziesiątych.
Obecnie w Muzeum Motoryzacji w Otrębusach znajduje się 300 takich pojazdów. Jest to niewątpliwie największe tego typu muzeum w Polsce.

Najstarszy eksponat to ciągnik TI-TAM z 1886r. oraz ciężarówka Mercedes z 1911r., podarowana przez prof. Kwiatkowskiego, opiekuna warszawskich Łazienek. Najmłodsze to: Jaguary znanych aktorów – Bogusława Lindy i Grażyny Szapołowskiej. W ekspozycji muzeum znajduje się wiele pojazdów należących do ludzi świata i kultury i polityki np. Mercedes cabrio z 1936r. należący niegdyś do znanej tancerki sceny warszawskiej Lody Halamy, Buick sprowadzony do polski przez Józefa Cyrankiewicza, pierwszy samochód Władysława Gomułki po jego dojściu do władzy – ZIS 110, Austin Bieruta. Zainteresowanie zwiedzających budzi ZIS 110 w wersji Cabrio, których wyprodukowano tylko siedem sztuk na specjalne życzenie Józefa Stalina. “Samochód tylko dla rządu” – ZiS 110 Cabrio posiada podgrzewane ,skórzane siedzenie wypełnione puchem. Ciekawe jest również jego wyposażenie - trzy radiostacje i kuloodporne szyby. Praga z 1928r. na podwoziu czeskim – pierwszy samochód składany i karosowany w Polsce w zakładach PLAGE –Laszkiewicz w Oświęcimiu – dokładna nazwa: Praga Piccolo Oświęcim. Oprócz samochodów w muzeum znajdują się również motory, rowery, ryksze, wózki dziecięce. Kolekcję wzbogacają radioodbiorniki. Spośród dwustu sztuk na uwagę zasługują: radioodbiornik angielski, lampowy z 1928r., radio z datą produkcji: 1 września 1939r., pierwsze radia tranzystorowe jak np. Szarotka.


        Głównym celem muzeum jest ratowanie zabytków motoryzacji, dlatego też są one pieczołowicie odrestaurowywane, choć niejednokrotnie wymaga to wielu lat pracy i doprowadza do stanu używalności. Większość z tych pojazdów jest “na chodzie”. Pojazdy z muzeum brały udział w wielu filmach, jak np.: “Vabank”, ”Awantura o Basię”, ”Faustyna” czy “Wszystkie pieniądze świata”. Obecnie szykowane są eksponaty do filmu “Przeprowadzka” oraz biografii o Józefie Piłsudskim. Wypożyczane są również na imprezy okolicznościowe, jak śluby, reklamy, wystawy – zawsze z kierowcą.
        Poszukiwanie tych aut to jak poszukiwanie skarbów. Znajdowano się je w różnych dziwnych miejscach. Jedne zamurowane w komórce, jak Adler Cabriolet z 1932roku – aby go wyciągnąć należało rozebrać komórkę, czy BMW Dixi z 1928r. – składany w bloku na 10 piętrze, podwieszony do sufitu, ciężarówka Praga zakopana pod ziemią. Większość z tych aut w latach 70., 80. była w niełasce, niemalże wstydzono się nimi jeździć. Postawione pod płotem niszczały i można je było uzyskać za posprzątanie podwórka lub nieduże pieniądze. Niektóre jednak zostały zniszczone bezpowrotnie, poprzerabiane jak May Maybach –przecięty i przerobiony na maszynę rolniczą.

Muzeum zainteresowane jest zakupem pojazdów zabytkowych, części, akcesoriami oraz literaturą. Muzeum jest czynne codziennie w godzinach 9.00-17.00, w niedziele 10.00-17.00, a na jego stronie internetowej można znaleźć mnóstwo ciekawych aut z tamtej epoki.
 

 

Opracowanie
Łukasz Jeziorski (1at)(2002/03)

początek strony