. | ||
Zapomniany, ale wciąż żyjący |
||
Opis polskiego silnika rowerowego "GNOM" Może na początku dla tych, którzy nie mają zielonego pojęcia o tym co to jest "Gnom" oraz nie wiedzą do czego służy ten jakże wymyślny malutki silniczek, postaram się krótko opisać jego historię. Początki "Gnoma" sięgają połowy lat 50-tych, kiedy to
wyniszczona, powojenna Polska zaczęła się "mechanizować". Na kupno
samochodu mogli sobie tylko pozwolić ludzie zamożni lub znacznie zasłużeni
dla swej ojczyzny. Wtenczas jednym z najtańszych i najpopularniejszych
środków lokomocji były motocykle, mopedy i rowery. Nas interesować będzie
ta ostatnia pozycja. Otóż nowo powstałe Zakłady Wyrobów Metalowych we
Wrocławiu (późniejszy zakład WSK we Wrocławiu) na skutek braku zamówień,
zaczęły rozglądać się za dodatkową produkcją. Wtedy to zespół
konstruktorów przystąpił do opracowywania polskiego silnika doczepnego do
roweru o symbolu roboczym "R01" (gdzie "R" oznaczało rowerowy). Prace nad
silniczkiem trwały w rekordowo szybkim tempie i już po upływie kilku
miesięcy przedstawiono gotowy projekt, który natychmiast wdrożono do
produkcji aby zaspokoić potrzebę rynku na te produkty. Silnik otrzymał
nazwę "Gnom R-01" a jego produkcja ruszyła w 1957 roku. "Gnom" szybko
zyskał pochlebną opinię, mimo kilku drobnych wad. Jedną z najbardziej
dokuczliwych był bardzo duży moment żyroskopowy i trudność pokonywania
zakrętów, poza tym rolka napędowa bardzo mocno zdzierała opony, które w
tych czasach były na wagę złota. Stosowano dwie podstawowe barwy "Gnoma" -
były to kolory czarny i ciemny wiśniowy ze stylizowanym napisem "Gnom" na
zbiorniku paliwa i pokrywie iskrownika. Data zakończenia produkcji "Gnoma"
nie jest dokładnie znana, ale niektóre źródła podają rok 1960. Moje obydwa "Gnomy" pochodzą z
1958 roku i noszą numery seryjne kolejno: B58346, B58788.
masa w stanie użytkowym - 11kg.
|
Opracowanie Łukasz Jeziorski (1at)(2002/03) źródło: oryginalna instrukcja użytkowania "Gnoma", "Motor"-28/1957r. |