Robert BOSCH
(1861-1942r.)
Był sławnym człowiekiem. Swoją
sławę zawdzięcza talentowi technicznemu, pracowitości i wytrwałości. Dziś
jego nazwisko kojarzy się z niezliczoną ilością podzespołów
samochodowych, ale nie tylko. Jeśli wymieniamy nazwę BOSCH, to myślimy o
elektronarzędziach, sprzętach gospodarstwa domowego, systemach naprawczych
i diagnostycznych, sprzęcie audio, systemach radiowych i łączności. Warto
przeczytać więc historię życia tego człowieka.
 |
Robert Bosch |
23 września 1861r. w rodzinie Servatiusa i Marii Bosch
urodził się syn Robert. Początkowo rodzina Boschów mieszkała w Albeck
niedaleko Ulm. Następnie rodzina przeniosła się na stałe do miasta.
Robert nie był zbyt pilnym uczniem. Po ukończeniu szkoły mając 14 lat
rozpoczął narzucone mu przez ojca terminowanie w warsztacie mechanicznym i
pierwszy kontakt z maszynami elektrycznymi spowodowały u młodego Boscha
zainteresowanie tą dziedziną. Mając 22 lata zetknął się na wystawie
przemysłowej z działaniem lamp łukowych. Po paru latach (w 1884r.)
wyjechał do Ameryki, gdzie podjął się pracy w zakładach
elektrotechnicznych. Kiedy po roku wrócił na stary kontynent, przez krótki
czas pracował w Anglii w "Zakładzie Budowy Telegrafów Siemens & Halschle".
Właśnie w tym momencie, dzięki finansowej pomocy matki, w roku 1886 w
Stuttgacie przy Rotebuhlstrasse 75b założył swój niewielki warsztat
elektromechaniczny. W roku, w którym Karl Benz opatentował swój pojazd
motorowy, Robert zajmował się naprawą i instalacjami telefonów poznanych
podczas wcześniejszych praktyk. W 1880 roku zainstalował w swoim
warsztacie silnik spalinowy zakupiony w firmie Deutz. Kłopoty... właśnie z
zapłonem skłoniły go do ulepszenia konstrukcji i w pażdzierniku 1887r.
powstał pierwszy iskrownik jego konstrukcji. Następnie skonstruował
kolejne trzy, które wysłał między innymi do fabryki Deutza wytwarzającej
przemysłowe silniki gazowe. Wynalazek spotkał się z zainteresowaniem jej
przedstawicieli, a zrealizowane wkrótce zamówienie na 1000 iskrowników w
cenie 216 i pół marki za sztukę pomogło Robertowi jaśniej spoglądać w
przyszłość.
W roku 1895 Bosch skonstruował iskrownik typu "odrywkowego" dla silnika
Benza. Wszystko działało sprawnie, ale silniki wciąż pracowały zbyt wolno.
W roku 1897 angielski przemysłowiec Frederic Simms zwrócił się do Boscha o
opracowanie i wykonanie iskrownika do znacznie szybszego silnika
benzynowego. Bosch początkowo niechętny zamówieniu, podjął w końcu
wyzwanie i wspólnie ze swoim współpracownikiem Arnoldem Zahringerem
opracował nowy typ iskrownika. Nowe rozwiązanie, po raz pierwszy
zaprezentowane podczas wystawy w Berlinie w roku 1899, pozostało
niezauważone w zasadzie do roku 1900, kiedy wreszcie niskonapięciowy
iskrownik otrzymał nagrody na wystawach samochodowych w Wiedniu i
Norymberdze.
Wkrótce okazał się wynalazkiem przełomowym w
rozwoju konstrukcji samochodowych.
Firma Boscha zaczęła się prężnie rozwijać. W 1901r. zakupił on dom
wraz z przyległą działką przy Hoppenlaustrasse w Stuttgarcie, gdzie
wkrótce powstała pierwsza fabryka pod nazwą "Elektrotechnische Fabrik
Robert Bosch". Zatrudniając 45 pracowników wytwarzał w niej iskrowe
aparaty zapłonowe w dużych ilościach.
Prawdziwą rewolucją było opracowanie w roku 1902 iskrownika wysokiego
napięcia (D6), skonstruowanego wspólnie przez Boscha i młodego inżyniera
Gottloba Honolda. Do roku 1906 firma wyprodukowała 100 tysięcy egzemplarzy
modelu D6. Dziesięć lat później wielkość produkcji wzrosła już do ilości 2
milionów sztuk.
W tym czasie firma Roberta Boscha rozwinęła na skalę przemysłową produkcję
świec zapłonowych. Jak wiemy z historii, pierwsze prymitywne świece
zastosował już w swoim pionierskim silniku Karl Benz, ale dopiero świeca
opracowana przez Boscha w roku 1902 spełniała wymogi stosowania w
nowoczesnych wysokonapięciowych, magnetycznych układach zapłonowych.
Szybko rosnące zapotrzebowanie spowodowało uruchomienie w roku 1914
osobnej fabryki do produkcji świec zapłonowych. Coraz bardziej dynamiczny
rozwój firmy spowodował konieczność utworzenia jej zagranicznych
przedstawicielstw handlowych. W roku 1906 otwarto filię w Nowym Jorku. Tym
samym produkty Boscha stały się dostępne dla Amerykanów. Utworzono także
przedstawicielstwo w Londynie. Do roku 1914 firma Boscha posiadała 8
przedstawicielstw handlowych i 5 zakładów filialnych.
W roku 1913 w fabrykach Boscha rozpoczęto wytwarzanie rozruszników
elektrycznych, prądnic oraz regulatorów napięcia.
W roku 1923 powstał też pierwszy zakład serwisowy firmy. Ogromnym
przedsięwzięciem było podjęcie na szeroką skalę produkcji akumulatorów do
pojazdów, która od 1922 roku obok wytwarzania pomp wtryskowych do
samochodowych silników wysokoprężnych jest jedną z wiodących dziedzin
działalności firmy.
 |
Logo firmy
ulegało zmianom |
Czy to już wszystko, co można było jeszcze zrobić dla motoryzacji?
Historia pokazuje, że nie. Jeszcze przed wybuchem II wojny światowej
inżynierowie z firmy Daimler-Benz testowali w wyścigowych autach zasilanie
silników poprzez bezpośredni wtrysk paliwa. Bosch dostarczył wówczas
benzynowe pompy wtryskowe o innej niż w przypadku silników wysokoprężnych
konstrukcji, które z pewnymi usprawnieniami stosowane były później w
silnikach niemieckich samolotów Laftwaffe podczas II wojny światowej.
Pompy wtryskowe wróciły do samochodów Mercedes w roku 1954 i 1955 wraz z
rozpoczęciem przez DB AG produkcji modelu 300SL, otwierając kolejne
ogromne możliwości twórcom nowych generacji silników (np. wtrysk
wielopunktowy, elektronicznie sterowany, centralny itp.)
Sam Robert Bosch zmarł 12 marca 1942r. w swojej willi w Stuttgarcie mając
80 lat.
Oczywiście nie sposób, w krótkim opracowaniu
przedstawić pełnej historii i wszystkich osiągnięć firmy BOSCH, gdyż jest
ona dzisiaj znana z produkcji: elektronarzędzi, systemów diagnostycznych,
grzewczych, systemów łączności, techniki radiowej, sprzętu gospodarstwa
domowego i wielu, wielu innych. Poruszyłem więc tylko epizod motoryzacyjny
z życia Roberta Boscha.
|