.

Biografie

 

                                                                                                                                                                                                  Rudolf Uhlenhaut (1906-1989) - Najszybszy inżynier

W 1937 roku szefem działu wyścigowego Mercedesa został Rudolf Uhlenhaut. Mając zaledwie 31 lat, otrzymał od zarządu firmy władzę niemal boską i nieograniczony budżet. Ale miał także inne zdolności niż tylko inżynierskie czy lingwistyczne (władał swobodnie 4 językami). Kiedy nie zdołał się dowiedzieć od kierowców, dlaczego ich auta nie potrafią dojechać do mety na czołowych pozycjach, sam wsiadł za kierownicę. Nigdy przedtem nie jechał na torze, ale już w pierwszym okrążeniu miał czas zbliżony do najlepszych! Dzięki tym niespodziewanie ujawnionym talentom Uhlenhaut był w stanie prawidłowo ocenić auta wyścigowe i odpowiednio pokierować pracami konstrukcyjnymi. Efektem było wejście w sezon 1937/38 z modelami W 154 i W 155, które niepodzielnie zapanowały na torach wyścigowych świata jako Srebrne Strzały. Podobno podczas jednej z jazd testowych Uhlenhaut uzyskał czas lepszy od samego Fangio! Ta przygoda za kierownicą skończyła się dość dziwnie: zarząd Mercedesa, "posiadacz" najwybitniejszych kierowców świata, oświadczył wprost: "Uhlenhautowi zabrania się jeździć wyścigowo po torach. Kierowców możemy mieć dziesiątki, a Uhlenhaut jest tylko jeden!". W roku 1952 Uhlenhaut przy pomocy natchnionego guru designu, Karla Wilferta, stworzył największą legendę światowej motoryzacji: W 194. Model ten, znany jako "skrzydlate" 300 SL, wygrał wszystkie wyścigi na kuli ziemskiej. Uhlenhaut aż do roku 1971, gdy przeszedł na emeryturę, brał udział w tworzeniu najważniejszych konstrukcji Mercedesa. Wystarczy chyba powiedzieć, że nawet najsłynniejszy pojazd doświadczalny na świecie, Mercedes C111 z silnikiem Wankla (potem także z wyczynowym dieslem), był jego pomysłem i dziełem.