. | ||
Agregat
hydrauliczny TEVES MK II |
||
2. ABS Teves MK II
2.1 Opis ogólny
Układ zapobiegający blokowaniu kół ABS Teves MK2 jest wyposażony w cztery czujniki i trzy kanały. Układ spełnia dwie funkcje wspomaga działanie hamulców i zapobiega blokowaniu kół. Obie te funkcje są od siebie niezależne, ale w niektórych sytuacjach wykazują pewną współzależność. Dzięki wspomaganemu działaniu hamulców kierowca może naciskać na pedał hamulca z mniejszą siłą. Płyn pod ciśnieniem jest dostarczany przez obwód wysokiego ciśnienia w którego skład wchodzi pompa elektryczna i akumulator ciśnienia. Pompa jest sterowana przez wyłącznik ciśnieniowy. Funkcja wspomagania działania hamulców jest niezależna od podciśnienia wytwarzanego przez silnik. Układ działa prawidłowo również po przypadkowym zgaśnięciu silnika. Optymalne określanie współczynnika przyczepności kół do nawierzchni drogi umożliwia wybranie właściwego sposobu hamowania, dzięki czemu można uniknąć nieprzyjemnego efektu “miękkiego pedału hamulca”, typowego dla wielu podciśnieniowych układów hamulcowych ze wspomaganiem. Funkcja zapobiegania blokowaniu kół jest realizowana podczas hamowania niezależnie od współczynnika przyczepności kół do nawierzchni drogi i siły działającej na pedał hamulca. Za właściwą regulację odpowiada hydrauliczny zespół sterujący z elektrozaworami, otrzymujący sygnały od elektronicznego zespołu sterującego. Hydrauliczny zespół sterujący zapewnia redukcję ciśnienia w zaciskach hamulców, zależnie od informacji o wartości prędkości pochodzącej od czujników prędkości kół. Prędkość chwilowa , a więc tendencja do blokowania kół podczas hamowania, jest stale mierzona we wszystkich czterech kołach, a ciśnienie hydrauliczne zostaje zmniejszane w zaciskach hamulców kół, które wykazują tendencję do blokowania. Regulacja ciśnienia jest realizowana niezależnie w trzech obwodach: koła przedniego lewego, koła przedniego prawego i kół tylnych. Obwód kół tylnych jest wspólny dla obu zacisków, a proces hamowania jest regulowany zgodnie z zasadą “select-low”. Ciśnienie ma taką samą wartość w obu zaciskach i ulega zmianą zależnie od warunków pracy koła o mniejszym współczynniku przyczepności, które jako pierwsze ma tendencje do blokowania. Taki sposób działania polepsza stabilność kierunkową pojazdu podczas hamowania “awaryjnego”. Głównym elementem układu jest elektroniczny zespół sterujący. Odbiera on sygnały od czterech czujników prędkości kół oraz od czujnika położenia pedału hamulca i wyłącznika ciśnieniowego, a następnie przesyła sygnały sterujące do elektrozaworów w celu zredukowania ciśnienia w zaciskach kół, które mają tendencję do blokowania podczas hamowania. Kiedy czujnik sygnalizuje blokowanie jednego z kół, elektrozawór dolotowy zostaje zamknięty pod wpływem sygnału z elektronicznego zespołu sterującego. W tym samym czasie inny sygnał otwiera elektrozawór wylotowy, redukując działanie hamulca i powodując powrót płynu hamulcowego do zbiornika. W momencie gdy w elektronicznym zespole sterującym włączy się tryb antyblokadowy, przesłany zostaje sygnał do otwarcia elektrozaworu głównego. Wówczas ciśnienie wspomagania przenosi się do głównego cylindra hamulców. Przednie hamulce teraz są dynamiczne zasilone podobnie do tylnich hamulców. Elektrozawór główny pozostaje otwarty a elektrozawory wylotowe i dolotowe na przemian otwierają się i zamykają nastawiając ciśnienie do czasu kiedy wszystkie cztery czujniki prędkości kół dadzą równe sygnały. Tak więc płyn hamulcowy jest ciągle dostarczany co umożliwia kompensację ilości płyny upuszczanego do zbiornika. Ewentualne nieprawidłowości w obwodzie elektrycznym są sygnalizowane przez zaświecenia się odpowiednich lampek kontrolnych na tablicy rozdzielczej. W tej samej chwili układ elektroniczny wyłącza funkcje zapobiegające blokowaniu kół. Układ hamulcowy działa wówczas jak układ bez ABS, dlatego też należy pamiętać, że w przypadku gwałtownego hamowania może dojść do zablokowania kół. Elektroniczny zespół sterujący realizuje również funkcję autodiagnostyczną, umożliwiającą rejestrowanie i wprowadzanie do pamięci ewentualnych usterek w obwodzie elektrycznym lub(i) jego elementach składowych. Autodiagnoza umożliwia zidentyfikowanie usterek występujących chwilowo dzięki włączeniu się lampki kontrolnej na tablicy rozdzielczej.
2.2 Schemat działania układu
2.3 Schemat blokowy układu ABS Teves MK II
|