. | ||
Agregat
hydrauliczny TEVES MK II |
||
7. Sprawdzenie wartości ciśnienia na zaciskach
Jeżeli hamowanie jest nieregularne i nie świeci się lampka kontrolna ABS umieszczona na tablicy rozdzielczej, należy przede wszystkim dokładnie odpowietrzyć obwody i sprawdzić za pomocą trzech identycznych manometrów (o zakresie pomiarowym 25-30 MPa) ciśnienie w obu zaciskach kół przednich (wkręty odpowietrzające) i pompie elektrycznej. Przed podłączeniem manometrów należy “wyzerować” ciśnienie w obwodzie wysokiego ciśnienia. Po podłączeniu manometrów należy włączyć zapłon w celu ponownego napełnienia obwodu. Naciskając na pedał hamulca powinno się otrzymać jednakową wartość ciśnienia w obu zaciskach kół przednich. Jeśli wartości te są różne, należy spodziewać się uszkodzenia hydraulicznego zespołu sterującego. Przed wymianą zespołu należy dokładnie przepłukać przewody hamulcowe.
8. Wymiana płynu i odpowietrzenie układu
Jeżeli dysponuje się specjalnym urządzeniem do odpowietrzania i do usuwania płynu hamulcowego, wyposażonym w odpowiedni zbiornik na płyn pod ciśnieniem, czynności związane z wymianą i odpowietrzeniem są takie same, jak dla tradycyjnych układów hamulcowych. Należy koniecznie pamiętać o konieczności “wyzerowania” ciśnienia w układzie przez wciśnięcie do oporu pedału hamulca co najmniej 20 razy, przy wyłączonym zapłonie. Po podłączeniu urządzenia za pomocą odpowiedniego przewodu, należy doprowadzić ciśnienie o wartości maksymalnej 0,12 MPa. Odkręcić kolejno wszystkie wkręty odpowietrzające zacisków kół tylnych oraz kół przednich i odczekać, aż zacznie wyciekać płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. Następnie należy wkręcić do oporu każdy wkręt odpowietrzający i uzupełnić poziom płynu hamulcowego w zbiorniku na pompie do prawidłowej wartości. W przypadku nie posiadania specjalnego urządzenia do odpowietrzania i usuwania płynu można po prostu odpowietrzyć obwód kół przednich metodą tradycyjną. Należy stale sprawdzać poziom płynu w zbiorniku i nie dopuścić do całkowitego jego opróżnienia. Odpowietrzanie obwodu kół tylnych musi być przeprowadzane przez dwie osoby. Jedna z nich powinna siedzieć na miejscu kierowcy a druga odkręcać wkręt odpowietrzający. Koniecznie należy sprawdzić czy obwód wysokiego ciśnienia jest rozładowany. Odkręcić jeden z wkrętów odpowietrzających przy jednoczesnym wciskani pedału hamulca i włączyć zapłon w celu uruchomienia pompy elektrycznej. Odczekać aż zacznie wypływać płyn bez pęcherzyków powietrza, dokręcić wkręt i zaraz po tym wyłączyć zapłon. Powtórzyć te same czynności w przypadku drugiego wkrętu odpowietrzającego. Sprawdzić i ewentualnie skorygować poziom płynu w zbiorniku. |