2. PODZIAŁ HAMULCÓW DŁUGOTRWAŁEGO DZIAŁANIA
Wszystkie obecnie i dawniej użytkowane zwalniacze podzielić można na
cztery podstawowe grupy. Przedstawione one są w klasyfikacji na rysunku
2.1. Przy poszczególnych typach zwalniaczy w nawiasach znajdują się
numery rozdziałów w których zostały one szczegółowo przedstawione.
 |
Rys. 2.1 Klasyfikacja
hamulców długotrwałego działania |
Jak wspomniano w poprzednim rozdziale zwalniacze wyhamowują pojazd
poprzez oddziaływanie na elementy jego układu napędowego. Zwalniaczem
może być sam silnik pojazdu lub może być odrębnym urządzeniem. Stąd też
zwalniacz może być umieszczony w różnych miejscach pojazdu. Na rysunku
2.2 pokazany jest schemat układu napędowego w którym zwalniacz jest
przymocowany do skrzyni biegów i wyhamowuje wał napędowy. Zwalniacz przy
skrzyni biegów może na wał napędowy oddziaływać za pośrednictwem
przekładni zwiększającej prędkość obrotową wirnika (rys. 2.3).
Rozwiązanie to dotyczy wyłącznie zwalniaczy hydrokinetycznych. Możliwe
jest również zamocowanie go do ramy pojazdu w miejscu łożyska
podporowego wału napędowego (rys. 2.4) lub do obudowy mostu napędowego
(rys. 2.5) gdzie działa on na wałek atakujący przekładni głównej. Oprócz
zwalniaczy przedstawionych powyżej a będących odrębnymi zespołami
występują również zwalniacze zintegrowane konstrukcyjnie wewnątrz
automatycznych skrzyń biegów (rys. 2.6) oraz wewnątrz zespołów
hydrokinetycznych przeznaczonych do współpracy z mechanicznymi
skrzyniami biegów (rys. 2.7).
 |
Rys. 2.2 Zwalniacz przy skrzyni biegów w
układzie szeregowym |
 |
Rys. 2.3 Zwalniacz
przy skrzyni biegów w układzie równoległym |
 |
Rys. 2.4 Zwalniacz
podwoziowy jako łożysko podporowe |
 |
Rys. 2.5 Zwalniacz
zabudowany przy moście napędowym |
 |
Rys. 2.6 Zwalniacz
zabudowany wewnątrz automatycznej skrzyni biegów |
 |
Rys. 2.7 Zwalniacz
zabudowany w zespole hydrokinetycznym do mechanicznych skrzyń biegów |
rozdział 3.1 >>> |