.

       Hamulce długotrwałego działania
   Rozdział 2

Powrót do spisu treści

 

2. PODZIAŁ HAMULCÓW DŁUGOTRWAŁEGO DZIAŁANIA


Wszystkie obecnie i dawniej użytkowane zwalniacze podzielić można na cztery podstawowe grupy. Przedstawione one są w klasyfikacji na rysunku 2.1. Przy poszczególnych typach zwalniaczy w nawiasach znajdują się numery rozdziałów w których zostały one szczegółowo przedstawione.

 

 

Rys. 2.1 Klasyfikacja hamulców długotrwałego działania


Jak wspomniano w poprzednim rozdziale zwalniacze wyhamowują pojazd poprzez oddziaływanie na elementy jego układu napędowego. Zwalniaczem może być sam silnik pojazdu lub może być odrębnym urządzeniem. Stąd też zwalniacz może być umieszczony w różnych miejscach pojazdu. Na rysunku 2.2 pokazany jest schemat układu napędowego w którym zwalniacz jest przymocowany do skrzyni biegów i wyhamowuje wał napędowy. Zwalniacz przy skrzyni biegów może na wał napędowy oddziaływać za pośrednictwem przekładni zwiększającej prędkość obrotową wirnika (rys. 2.3). Rozwiązanie to dotyczy wyłącznie zwalniaczy hydrokinetycznych. Możliwe jest również zamocowanie go do ramy pojazdu w miejscu łożyska podporowego wału napędowego (rys. 2.4) lub do obudowy mostu napędowego (rys. 2.5) gdzie działa on na wałek atakujący przekładni głównej. Oprócz zwalniaczy przedstawionych powyżej a będących odrębnymi zespołami występują również zwalniacze zintegrowane konstrukcyjnie wewnątrz automatycznych skrzyń biegów (rys. 2.6) oraz wewnątrz zespołów hydrokinetycznych przeznaczonych do współpracy z mechanicznymi skrzyniami biegów (rys. 2.7).

 

Rys. 2.2 Zwalniacz przy skrzyni biegów w układzie szeregowym

 

Rys. 2.3 Zwalniacz przy skrzyni biegów w układzie równoległym

 

Rys. 2.4 Zwalniacz podwoziowy jako łożysko podporowe

 

Rys. 2.5 Zwalniacz zabudowany przy moście napędowym

 

Rys. 2.6 Zwalniacz zabudowany wewnątrz automatycznej skrzyni biegów

 

Rys. 2.7 Zwalniacz zabudowany w zespole hydrokinetycznym do mechanicznych skrzyń biegów


 


rozdział 3.1 >>>