.

       Hamulce długotrwałego działania
   Rozdział 6

Powrót do spisu treści

 

6. WNIOSKI KOŃCOWE
 

Przeprowadzone rozważania teoretyczne oraz wyniki części projektowej pozwalają sformułować następujące wnioski:

1. Na podstawie obliczeń mocy retardera w części projektowej widać jaką ilość mocy przejmuje on podczas hamowania. Tak znaczne odciążenie hamulców zasadniczych ma radykalne znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa jazdy.

2. Wyraźne korzyści ekonomiczne wynikające z zastosowania retardera w komunikacji miejskiej są widoczne na przykładzie autobusu miejskiego Ikarus 280.26, eksploatowanego przez Zakład Komunikacji Autobusowej w Warszawie. W autobusie tym zainstalowano skrzynię ZF-Ecomat ze zintegrowanym retarderem. Po czterech latach eksploatacji i przebiegu 400 tys. kilometrów nie wymieniono w nim jeszcze okładzin ciernych. Według informacji uzyskanej w ZKA w Warszawie, średni przebieg tych autobusów z mechanicznymi skrzyniami biegów bez retardera, na jednych okładzinach wynosi ok. 70 tys. kilometrów.

3. Na dzień dzisiejszy istnieje kilku znaczących producentów retarderów. Każdy z nich posiada dużą gamę produkcyjną. Umożliwia to konstruktorom pojazdów na swobodne wybranie najodpowiedniejszych retarderów, pod względem osiągów i gabarytów, do swoich pojazdów.

4. Obecnie w produkowanych pojazdach zawsze stosowany jest retarder pomimo stosowania hamulca silnikowego. Na podstawie analizy zalet oraz wad produkowanych zwalniaczy wynika, że retardery hydrokinetyczne są mimo wszystko lepsze od elektromagnetycznych. Podstawowymi wadami retarderów elektromagnetycznych przeważającymi na korzyść tych pierwszych są: zbyt duża masa, bardzo duży pobór prądu oraz brak możliwości regulacji bezstopniowej.

5. Analizując prototypowe rozwiązania konstrukcyjne zwalniaczy widać, że konstruktorzy dążą do opracowywania hamulców długotrwałego działania umożliwiających odzyskiwanie energii hamowania która spożytkowana jest do napędzania pojazdu. Rozwiązania te powstają z myślą o zastosowaniu ich w autobusach miejskich w których retardery mogą przejmować nawet do 80% hamowań.


Literatura >>>