. | ||
Wąskopasmowa sonda lambda |
||
Elektroda stykająca się ze spalinami jest pokryta substancją katalityczną, dzięki temu w otoczeniu elektrody powstaje równowaga stechiometryczna. Stężenie tlenu w pobliżu elektrody odpowiada sytuacji, jaka miałaby miejsce w przypadku całkowitego i zupełnego spalenia paliwa. Element pomiarowy sondy lambda ma kształt cylindra, zamkniętego z jednej strony (rysunek poprzedni).Wykonany jest on z dwutlenku cyrkonu (ZrO2) i stabilizowany tlenkiem itru. Zewnętrzna powierzchnia elementu, stykająca się ze spalinami pokryta jest porowatą warstwą platyny, stanowiącą katalizator spalin. Skład gazów spalinowych odpowiada sytuacji spalania idealnego. Pod wpływem wysokiej temperatury porowata masa z dwutlenku cyrkonu staje się przepuszczalna dla jonów tlenu i powstaje elektrolit stały. Pomiędzy dwoma powierzchniami elementu cylindrycznego powstaje różnica potencjałów E proporcjonalna do logarytmu stosunku ciśnień parcjalnych tlenu w spalinach p''O2 i w powietrzu atmosferycznym p'O2 :
gdzie: R - stała gazowa, T - temperatura spalin, F - stała Faradaya Ponieważ ciśnienie cząstkowe tlenu w powietrzu jest w zasadzie stałe, więc na podstawie potencjału takiego ogniwa można określić zawartość tlenu w spalinach. Na rysunku poniżej przedstawiono przykłady czujników tlenu (sond lambda).
W celu przyspieszenia osiągania przez czujnik właściwej temperatury często stosuje się elektryczne podgrzewanie elementów sondy. Schemat połączenia elektrycznego podgrzewanej sondy lambda pokazuje poniższy rysunek. Temperatura czujnika wywiera również duży wpływ na jego pozostałe parametry. Czujnik charakteryzuje się bezwładnością wyrażaną przez czasy zmiany wskazań bogata-uboga tbu i uboga-bogata tub. Wartości czasów tbu i tub zależą od temperatury czujnika.
Podczas pracy silnika aktualna charakterystyka sondy lambda może ulec przesunięciu. Wielkość przesunięcia zależy od temperatury czujnika - rysunek powyżej. Skład mieszanki zmierzony za pomocą sondy lambda odnosi się do ładunku spalonego wcześniej. Opóźnienie chwili pomiaru w stosunku do spalenia zależy od prędkości obrotowej i wynosi około 20 ms + 4 p / v - rysunek następny.
|