Testy zderzeniowe
Scenic II zdobywa 5
gwiazdek Euro NCAP
Auto Moto Serwis - 10/2003
Scenie II jest już piątym samochodem Renault, który uzyskał
maksymalną notę “5 gwiazdek" w testach zderzeniowych Euro Ncap. Dzięki uzyskaniu
oceny 34,12 punktów na 37 możliwych, Scenic II jest dziś określany mianem
najbezpieczniejszego samochodu w segmencie kompaktowych vanów. Nowa konstrukcja
tego modelu została tak zaprojektowana, aby zapewnić pochłanianie energii
zderzenia i zamienić kabinę w swoistą klatkę bezpieczeństwa. Dzięki zastosowaniu
nowych gatunków stali i materiałów, Scenic II ma bardzo wysoką zdolność
pochłaniania i rozpraszania energii wyzwalanej podczas zderzenia. Przód, tył
oraz boczne części konstrukcji stanowią niezwykle skuteczne strefy
kontrolowanego zgniotu.
Aby zachować poziom bezpieczeństwa uzyskany w Megane II, z uwzględnieniem różnic
masy i konstrukcji, konstrukcja Scenic II została wzmocniona w trzech
strategicznych strefach. Zwiększono wymiary górnej części przedniego słupka, aby
zapewnić rozłożenie sił wzdłużnych na progi i boki nadwozia. Zastosowano również
system zapobiegający skręcaniu słupka w celu ograniczenia ryzyka wyrwania
przednich drzwi podczas zderzenia. Wzmocnienie progu zapewnia zaś maksymalne
przeniesienie naprężeń pomiędzy kołem a progiem. Zbiornik paliwa został
umieszczony w strefie, która jest mniej narażona na odkształcenia, dzięki
zwiększeniu wytrzymałości progów i zabezpieczeniu przed zgnieceniem przez
elementy znajdujące się pod płytą podłogową. Aby zapewnić bezpieczeństwo
użytkowników podczas zderzenia bocznego, Scenic II został wyposażony w sztywny
środkowy słupek ulegający kontrolowanemu złamaniu. System ten zabezpiecza
użytkowników, dzięki skuteczniejszemu wykorzystaniu elementów stożkowych z
tworzywa (nazywanych padding) wbudowanych w płaty drzwi. Do zabezpieczenia boków
przyczynia się również dwukrotnie zwiększona grubość środkowego słupka i
poprzeczki dachowej. Należy również wspomnieć o wzmocnieniu w środkowej części
oraz umieszczonych w drzwiach elementach zapobiegających wgniataniu. Scenic II
jest wyposażony w System Renault Protection trzeciej generacji. Obejmuje on
poduszki przednie o dwóch poziomach napełnienia oraz pasy z podwójnymi
napinaczami. System ten umożliwia dostosowanie działania poszczególnych
elementów podnoszących bezpieczeństwo do siły zderzenia. Przednie miejsca są
również wyposażone w ograniczniki napięcia do 400 kg oraz ogranicznik napięcia
biodrowej części pasa, zmniejszający naprężenie do 600 kg i stanowiący
oryginalne rozwiązanie oferowane w modelach Scenic II i Megane II.