Gazeta
Pomorska - wtorek 14 października 2003 - dodatek "W drogę"
Plany nowych tras przecinających bądź
obchodzących Bydgoszcz są piękne. Wystarczy spojrzeć na mapę. Niestety, na
realizację wszystkich zamysłów nie ma pieniędzy i w najbliższych tatach raczej
nie będzie. Największą szansę w najbliższym czasie ma połączenie ulicy
Artyleryjskiej z Ludwikowo.
Zlecony przed kilku laty przez władze miejskie projekt
przełożenia drogi krajowej nr 5 wschodnią obwodnicą okazał się - głównie za
sprawą konieczności wybudowania bardzo długiej estakady i mostu przez Brdę -
zbyt drogi. Wtedy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaproponowała
jako szlak alternatywny północno - zachodnie obejście miasta poprzez
przedłużenie obwodnicy o ćwiartkę koła i dołączenie do drogi nr 5. Ten projekt
okazał się także za drogi. Całkiem realna jest natomiast koncepcja Generalnej
Dyrekcji przejazdu przez miasto zmodernizowaną “piątką".
Przez serce miasta
To będzie wielka inwestycja finansowana w jak największym stopniu przez
skarb państwa lub za środki Unii Europejskiej. Realizacja nastąpi zapewne za
kilka lat. W tej chwili za wcześnie mówić - bo przecież nie zlecono jeszcze
projektowania - czy większa część trasy przebiegającej przez serce miasta
powiedzie estakadą czy wykopem. Most - estakada powstanie na pewno nad ulicami
Toruńską i Fordońską, i nad Brdą. Koncepcja przewiduje wielopoziomowe węzły: w
okolicach lotniska, ulic Kujawskiej i Wojska Polskiego oraz Kamiennej.-
Dokończyć trasę W-Z
- Priorytetowe dla miasta jest
dokończenie trasy W - Z, czyli
połączenie ulicy Artyleryjskiej przez wiadukt z ulicą Ludwikowo - mówi Roman
Dembek, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. -
Dzisiejsze skrzyżowanie ulicy Artyleryjskiej z ulicą Zaświat przebudowane
zostanie na węzeł, który nazwiemy Zaświat.
- Na trasie powstaną właściwie dwa wiadukty - precyzuje Janusz Śmigielski,
zastępca dyrektora. - Pierwszy przebiegać będzie z ulicy Artyleryjskiej nad
torami kolejowymi do ulicy Ludwikowo, drugi wybudowany zostanie w ciągu ulicy
Żeglarskiej i nad Ludwikowo. Stara ulica Ludwikowo “obsługiwać będzie" Jachcice.
Nowa Ludwikowo przebiegać będzie do niej równolegle, zaś nałożenie się nowej na
starą nastąpi za ulicą Saperów.
Tylko skąd pozyskać fundusze? Władze miejskie wystąpiły o nie do Unii
Europejskiej, która może finansować 80 procent kosztów budowy z Funduszu
Spójności. Wymagany udział środków własnych (czytaj z budżetu miasta) wynosi 20
proc. Projekt będzie gotowy pod koniec tego roku. W trakcie realizacji są
kwestie wykupu gruntów, a bez nich Unia nie wyłoży gotówki.
Przeciągają się procedury związane z modernizacją mostu Pomorskiego i ronda
Fordońskiego. Obecnie ZDMiKP oczekuje zatwierdzenia przez Komisję Europejską w
Brukseli wyników przetargu na tę inwestycję i zapewne budowa ruszy wiosną.
Wróćmy jeszcze do węzła zachodniego. Jego niedokończoną częścią jest stary
wiadukt kolejowy nad ul. Grunwaldzką. Do końca roku będzie gotowa dokumentacja
jego remontu. W latach 2004-2005 natomiast planuje się modernizację. 60 procent
kosztów pokryje miasto, 40 procent kolej.
Węzeł Wschodni
Następną wielką inwestycją drogową będzie węzeł Wschodni, czyli połączenie
ulic Lewińskiego z Kamienną mniej więcej na wysokości ul. Harcerskiej. Wiadukt
łączący wymienione ulice przebiegać będzie nad torowiskiem kolejowym.
- Jest to jedyna możliwość
odciążenia Fordońskiej i przejazdu kolejowego z Kamiennej w Inwalidów przez
Sygnałową - kontynuuje dyrektor Dembek. - Realizacja tego planu
uzależniona jest nie tylko od wykonania projektu technicznego, ale przede
wszystkim czy z budżetu miasta uda się wysupłać kwotę odpowiadającą 20 procentom
całości inwestycji. Oczywiście, 80 procent pochodziłoby z Funduszu Spójności. O
tym trzeba myśleć już dziś, aby “bezkolizyjnie" przejść z realizacji węzła
Zaświat do realizacji węzła Wschodniego.
Remont wiaduktów
Przez ostatnie lata trzykrotnie remontowano wiadukty Warszawskie. Były to
remonty doraźne, dlatego na zlecenie Zarządu Dróg wykonano ekspertyzę wiaduktów
pod kątem kompleksowego remontu. Wykonała ją Politechnika Wrocławska.
Dokumentacja remontu wiaduktu będzie gotowa w przyszłym roku i po wyłonieniu
wykonawcy rozpocznie się remont pierwszego wiaduktu. Później drogowcy zajmą się
drugim. Przebudowa potrwa dwa lata.
Do ważniejszych inwestycji drogowych należy także planowana przebudowa
skrzyżowania ulic Gdańskiej, Czerkaskiej i Powstańców Warszawy. Dokumentacja
leży od lat i teraz trzeba będzie ją nie tylko odkurzyć, ale i zaktualizować.
Fordon poczeka
W strategii miasta zapisano budowę linii tramwajowej do Fordonu, która
miałaby kosztować ok. 200 min zł. Niestety, z powodu olbrzymich kosztów przez
najbliższe lata największe bydgoskie osiedle nie doczeka się tramwaju.
Jak uważa kierownictwo Zarządu Dróg, znacznie większe szansę (strategia miasta
do 2008 r.) mają plany budowy linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do Zbożowego
Rynku, czyli dzisiejszego ronda Bernardyńskiego. Tramwaj to tylko część kosztów.
Ich lwią część pochłonie przebudowa wspomnianego ronda z tunelami dla pieszych.
Korzyści będą jednak wymierne: skróci się dojazd z górnego tarasu Bydgoszczy do
centrum, zmniejszy się także zanieczyszczenie środowiska.
Ekspresowa obwodnica
zobacz >>>
Nie wspomnieliśmy jeszcze o południowo - zachodniej części obwodnicy
bydgoskiej. A przecież ta - jak wiemy od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i
Autostrad - ma uzyskać status trasy ekspresowej S-5 i S-10. Przebudowę węzła w
Stryszku trzeba będzie skoordynować z przebiegiem nowej drogi krajowej nr 5.
Obwodnica przebiegać będzie górą, trasa nr 5 - dołem. Bezkolizyjne skrzyżowanie
powstanie też w Białych Błotach.
autor artykułu MAREK WECKWERTH