gora

Popychacze hydrauliczne

Powrót do Popychacze


Popychacz szklankowy

 

Na przykładzie popychacza szklankowego objaśniona zostanie konstrukcja i sposób działania hydraulicznych elementów wyrównujących luzy zaworowe. Krzywka (1) określa położenie popychacza szklankowego. Popychacz szklankowy ślizga się w otworze prowadzącym głowicy (8).

Konstrukcja

Popychacz szklankowy (rys. 1) składa się zasadniczo z części prowadzącej i części hydraulicznej. Część prowadząca wykonana jest z obudowy (2) i połączonej z nią na stałe części wewnętrznej obudowy (5), część hydrauliczna składa się z cylindra (3), tłoka (4) oraz kulowego zaworu przeciwzwrotnego. Kulowy zawór przeciwzwrotny składa się z kulki (15), sprężyny spiralnej (7) i klapki zatrzymującej (16).

Cylinder (3) i tłok (4) zamykają obszar podwyższonego ciśnienia (12). Pomiędzy tymi elementami znajduje się sprężynka powrotna (9). Działa ona rozpychająco na cylinder i tłok.

Dzięki temu likwidowany jest luz pomiędzy szklanką (2) a krzywką (1). Obszar podwyższonego ciśnienia (12) napełniany jest olejem poprzez zawór przeciwzwrotny. Znajdujący się pod obciążeniem zawór przeciwzwrotny zamyka szczelnie obszar podwyższonego ciśnienia.

rys. 1 -  popychacz szklankowy

1  Krzywka
2  Obudowa popychacza (szklanka)
3  Cylinder
4  Tłok
5  Część wewnętrzna obudowy
6  Komora wstępna
7  Sprężynka zaworku kulowego
8  Głowica
9  Sprężynka powrotna
 
10  Sprężyna zaworu silnika
11
  Trzpień zaworu
12  Obszar podwyższonego ciśnienia
13  Wpust oleju
14  Kanał olejowy
15  Kulka
16  Klapka zatrzymująca
17  Szczelina wyrównująca
18
  Komora wstępna tłoka
19  Szczelina do przelewania się oleju

Opis działania

Faza ściskania (rys. 2) W chwili nasunięcia się krzywki wałka rozrządu następuje obciążenie popychacza szklankowego siłą sprężyny zaworu i siłami masowymi. Skok krzywki (1) zostaje przeniesiony dalej na trzpień zaworu dzięki ścisłemu przyleganiu tłoczka (4) do cylinderka (3). W tym momencie z obszaru podwyższonego ciśnienia (12), przez dokładnie zdefiniowaną szczelinę wyrównującą (17), zostaje wyciśnięta niewielka ilość oleju. Odstęp pomiędzy tłoczkiem (4) i cylinderkiem (3) zostaje pomniejszony o tysięczne części milimetra. W wyniku tego, pod koniec fazy ściskania powstaje nieznaczny luz na zaworze, który zostaje natychmiast zlikwidowany w fazie wyrównania. Zmniejszenie odstępu pomiędzy tłoczkiem i cylinderkiem, wynika z konieczności wyrównania drobnych luzów powstałych na drodze mechanicznej bądź termicznej.

rys. 2 - faza ściskania

1  Krzywka
2  Obudowa popychacza
3  Cylinder
4  Tłok
5  Część wewnętrzna obudowy
6  Komora wstępna
7  Sprężynka zaworku kulowego
8  Głowica
9  Sprężynka powrotna
 
10 Sprężyna zaworu silnika
11 Trzpień zaworu
12 Obszar podwyższonego ciśnienia
13 Wpust oleju
14 Kanał olejowy
15 Kulka
16 Klapka zatrzymująca
17 Szczelina wyrównująca
18 Komora wstępna tłoka
19 Szczelina do przelewania się oleju

Faza wyrównania (rys.3).
Z chwilą powstania luzu pomiędzy krzywką wałka rozrządu (1) a obudową popychacza szklankowego (2), sprężyna powrotna (9) rozpycha tłoczek i cylinderek do momentu zlikwidowania luzu pomiędzy krzywką (1) a trzpieniem zaworu (11). W obszarze podwyższonego ciśnienia (12) powstaje podciśnienie, które wraz ze zwiększonym ciśnieniem w obiegu oleju powoduje otwarcie zaworu przeciwzwrotnego. Następuje przepływ oleju z przedsionka tłoczka (18) do obszaru podwyższonego ciśnienia (12) do chwili całkowitej redukcji luzu na zaworze. Z kolei sprężynka zaworka kulowego (7) dociska kulkę (15) do jego gniazda w tłoczku (4) odcinając tym samym obszar wysokiego ciśnienia (12) od przedsionka tłoczka (18). Ten proces przebiega podczas fazy wyrównania (obrys kołowy krzywki wałka rozrządu).

rys. 3 - faza wyrównania

1  Krzywka
2  Obudowa popychacza
3  Cylinder
4  Tłok
5  Część wewnętrzna obudowy
6  Komora wstępna
7  Sprężynka zaworku kulowego
8  Głowica
9  Sprężynka powrotna
 

10 Sprężyna zaworu silnika
11 Trzpień zaworu
12 Obszar podwyższonego ciśnienia
13 Wpust oleju
14 Kanał olejowy
15 Kulka
16 Klapka zatrzymująca
17 Szczelina wyrównująca
18 Komora wstępna tłoka
19 Szczelina do przelewania się oleju