Faza ściskania (skok krzywki) (rys. 4)
- popychacz hydrauliczny zostaje obciążony siłą sprężyny zaworu i
siłami masowymi,
- zmniejszony zostaje odstęp pomiędzy tłoczkiem i cylinderkiem w
wyniku czego następuje wyciśnięcie niewielkich ilości oleju z komory
podwyższonego ciśnienia poprzez szczelinę przeciekową (1) i otwór
wprowadzający olej do zbiorniczka (2),
- pod koniec fazy ściskania powstaje nieznaczny luz na zaworze,
- drobne ilości mieszanki oleju i powietrza zostają wyciśnięte przez
otwór odpowietrzający i szczelinę przeciekową (3).
 |
rys. 4 - faza ściskania |
1 Olej pod ciśnieniem
silnikowym
2 Olej pod wysokim ciśnieniem
3 Nakładka podtrzymująca
4 Tłoczek
5 Cylinderek |
6
Kulka
7 Klapka zatrzymująca
8 Sprężynka zaworu przeciwzwrotnego
9 Sprężyna powrotna |
Faza wyrównania
(obrys kołowy krzywki) (rys. 5)
- sprężyna wyrównująca rozpiera tłoczek i cylinderek do momentu, aż
nastąpi wyrównanie luzu zaworu,
- dzięki różnicy ciśnień pomiędzy komorą podwyższonego ciśnienia a
zbiorniczkiem oleju następuje otwarcie zaworu kulowego, w wyniku czego
olej przepływa ze zbiorniczka do komory podwyższonego ciśnienia (4),
- następuje zamknięcie kulowego zaworka zwrotnego, przywrócona zostaje
prawidłowa praca zaworów (pozbawiona luzów).
 |
rys.
5 - faza wyrównania |
1 Krzywka
wałka rozrządu
2 Dźwigienka zaworów
3 Trzpień popychacza zaworu
4 Zbiorniczek oleju
5 Otwór odpowietrzający |
6 Kanaliki olejowe
7 Otwór wprowadzający olej
8 Kanalik zbierający nadmiar oleju
9 Szczelina przeciekowa
10 Komora podwyższonego ciśnienia |
|