gora | ||
Budowa pojazdów |
||
|
Zmienny stopień sprężania
Saab Variable Compression, SVC, stanowi nową koncepcję silnika, która umożliwia radykalne zmniejszenie zużycia paliwa z jednoczesnym zachowaniem wysokich osiągów. Połączenie małej pojemności, silnego doładowania i wyjątkowego układu zmiennego stopnia sprężania, umożliwia silnikowi SVC wykorzystanie w znacznie wyższym stopniu energii zawartej w paliwie, w porównaniu z obecnie stosowanymi silnikami spalinowymi. Rozwiązanie to otwiera niewyobrażalne dotąd możliwości w zakresie połączenia wysokich osiągów przy niskim zużyciu paliwa i niskich emisjach oraz dostarcza moment właściwy 200 Nm/litr i moc właściwą 150 KM/litr pojemności.
Zmniejszenie zużycia paliwa o 30% Rozwiązanie SVC z wydajnym doładowaniem pozwala na 30%
redukcję zużycia paliwa w normalnych warunkach jazdy (w stosunku do
silników o podobnej mocy). 5-cylindrowy silnik SVC, opracowany przez firmę
Saab, ma pojemność 1,6 litra, a zużycie paliwa w typowych warunkach ruchu
jest porównywalne do zużycia paliwa zwykłego silnika o tej samej
pojemności, choć może on - w razie potrzeby - zapewnić moc silnika
3-litrowego. Emisja dwutlenku węgla (C02) zmniejsza się proporcjonalnie do
zużycia paliwa, natomiast emisja CO, MC i N0x w silniku SVC spełnia
wymagania wszystkich obowiązujących w tym zakresie norm prawnych, jak
również nowych propozycji takich norm, które obecnie są opracowywane.
Zmiana stopnia sprężania poprzez zmianę objętości komory spalania Rozległe badania związane z koncepcją SVC zostały
ukierunkowane na utrzymanie większości elementów tradycyjnego silnika. Wał
korbowy, korbowody, tłoki i zawory są zatem takie same, jak w tradycyjnych
silnikach. Silnik SVC wyróżnia się natomiast innym podziałem głowicy i
bloku silnika. W stosunku do tradycyjnego silnika płaszczyzna podziału
jest obniżona o 20 cm. Głowica silnika została połączona na stałe z
tulejami cylindrowymi, tworząc tzw. głowicę monocylindryczną.
Ważną korzyścią wynikającą z koncepcji SVC jest fakt,
że zmienny stopień sprężania jest osiągany bez potrzeby dokonywania zmian
kształtu komory spalania.
Mechaniczna sprężarka powietrza i natychmiastowa reakcja Doładowanie zapewnia mechaniczna sprężarka, której uruchomienie i zatrzymanie jest zarządzane przez elektroniczny układ sterujący Saab Trionic. Sprężarka jest wyposażona w chłodnicę powietrza (intercooler) i dostarcza maksymalne ciśnienie doładowania 28 bar, wartość znacznie przewyższającą tę, jaką daje turbo wykorzystywane dziś przez Saaba. Technicy Saaba wybrali dla silnika SVC sprężarkę mechaniczną, zamiast obecnie najbardziej rozpowszechnionego układu turbodoładowania, bowiem obecnie nie istnieją na rynku turbosprężarki, które byłyby w stanie dostarczyć wysokie ciśnienie doładowania powietrza w bardzo krótkim czasie reakcji, czego wymaga koncepcja SVC. Platforma dalszego rozwoju Koncepcja SVC i 5-cylindrowy silnik o pojemności 1,6
litra stanowią duży krok naprzód w rozwoju silników spalinowych z zapłonem
iskrowym i tworzą nowatorską platformę dla przyszłych projektów. |
Opracowanie
materiału Paweł Bukowski (4bt) (2003) |