Temat projektowania i wyposażania serwisów
blacharsko - lakierniczych był już poruszany.
Wiemy jak ważne i trudne jest odpowiednie zaprojektowanie serwisu oraz dobór
właściwych urządzeń. By ułatwić to drugie przedstawiamy zestawienie
najważniejszych - naszym zdaniem - urządzeń, których nie powinno zabraknąć w
profesjonalnym serwisie blacharsko-lakierniczym.

Warsztat
blacharski Rama naprawcza
W zależności tego czy nastawiamy się na
naprawy drobne, czy usuwanie poważnych uszkodzeń, można zdecydować się na ramę
naprawczą do usuwania przede wszystkim drobnych uszkodzeń lub taką do poważnych
napraw. Pomimo, że poważne naprawy zdarzają się coraz rzadziej, serwisy
nastawiające się na większe przeroby namawiamy do zestawienia dwóch takich
urządzeń razem. Z prowadzonych przez nas statystyk wynika, że około 70% pracy to
naprawy drobne. Mowa tu o takich szkodach jak uszkodzenie belki tylnej (ew.
podłogi komory bagażnika), uszkodzenia błotników przednich, lekkie przemieszczenia podłużnicy,
uszkodzenia przednie (pas przedni) itp. Jeżeli zdecydujemy się jedynie na ramę
naprawczą do drobnych uszkodzeń, jedna poważniejsza naprawa blokuje ramę na
kilka dni. Średni czas potrzebny na wykonanie drobnej naprawy to 6-8 godzin.
1) Mocowanie
(blokowanie) pojazdu na ramie naprawczej:
• dla ram do szybkich napraw zalecane mocowanie za pomocą czterech szczęk
progowych. Jest to mocowanie, które wystarcza na usztywnienie pojazdu w celu
dokonania mniej złożonych napraw. Często używane również w wielu ramach
przeznaczonych do poważnych napraw - naszym zdaniem nie gwarantują
wystarczającej sztywności pojazdu podczas usuwania większych szkód.
• w ramie do poważnych napraw - w punktach bazowych płyty podłogowej pojazdu. Są
systemy końcówek uniwersalnych, które pozwalają na blokowanie pojazdu nie - jak
to zazwyczaj ma miejsce - w progach, a w punktach bazowych płyty podłogowej.
Blokowanych punktów może być aż 10–12 (jeżeli wymaga tego uszkodzenie). Każde
mocowanie wiąże się z jednoczesną kontrolą położenia punktu co skraca dokonanie
naprawy o czas potrzebny na pomiar punktów bazowych płyty podłogowej.
2) System pomiarowy:
• do ram naprawczych do mniejszych napraw - elektroniczny (najlepiej mobilny -
pozwalający na dokonywanie pomiarów na dowolnej ramie naprawczej czy podnośniku
lub prosty system mechaniczny
• do napraw poważnych - najbardziej praktycznym (z naszego doświadczenia)
okazuje się być naprawczo-pomiarowy system końcówek uniwersalnych będący
jednocześnie systemem mocowania pojazdu na ramie naprawczej. Łączy on pomiar i
naprawę w jedną czynność, co znacznie skraca czas naprawy. Pomimo zastosowania
systemu naprawczo-pomiarowego wskazane jest posiadanie komputerowego systemu
pomiarowego z wydrukiem.

3) Podnośnik: Każda rama
naprawcza powinna być, naszym zdaniem, wyposażona w podnośnik. Umożliwia on
łatwiejszy dostęp do wszystkich podzespołów naprawianego pojazdu, lepszą
kontrolę oraz skraca czas naprawy. Daje komfort i swobodę pracownikowi
pracującemu na ramie. 4) Ramię ciągnące: Największą skuteczność
wykorzystania siłownika hydraulicznego w ramieniu ciągnącym uzyskuje się nie w
ramionach, gdzie siłownik zamocowany jest do dwóch prostopadłych ramion, a
ciągnięcie następuje przez odchylenie jednego z nich. Dużo skuteczniejsze
wykorzystanie mocy siłownika uzyskuje się przy obrotowym ramieniu ciągnącym, w
którym siłownik hydrauliczny zamocowany jest wzdłuż pionowej części ramienia -
eliminuje się w ten sposób straty energii powstałe na przegubowym ramieniu
(wynikające z zasady działania dźwigni). 5) Mobilność urządzeń naprawczych: Wymagana
w przypadku serwisów o niewielkiej powierzchni roboczej. Dostępne są już ramy
naprawcze, które pomimo tego, że posiadają podnośnik, wyposażone są również w
kółka umożliwiające przemieszczanie ramy. Proponowane są również ramy (w
szczególności do małych napraw) o dużej wytrzymałości mechanicznej.

System pomiarowy
1) Mechaniczny Do napraw poważnych zalecany
jest naprawczo-pomiarowy system końcówek uniwersalnych umożliwiający sztywne
zamocowanie pojazdu na ramie naprawczej, kontrolę położenia punktów w trakcie
naprawy oraz blokadę punktów już naciągniętych. Zapobiega również niepożądanemu
przemieszczaniu się punktów podczas naciągania podzespołów. 2) Elektroniczny
z wydrukiem Przy wyborze systemu pomiarowego należy zwrócić uwagę przede
wszystkim na obszerność bazy danych pomiarowych, łatwość dokonywania pomiarów
oraz uniwersalność urządzeń. Mówiąc o uniwersalności mam na myśli możliwość
wykonywania pomiarów za pomocą urządzenia na dowolnej ramie naprawczej - nie
tylko na ramach producenta, oraz na dowolnym podnośniku. Jest to bardzo
praktyczna właściwość, gdyż wielokrotnie zdarza się, że trzeba pomierzyć pojazd
a rama naprawcza jest zajęta przez inny naprawiany pojazd. Demontaż jest często
niemożliwy lub bardzo czasochłonny. Wtedy - jeżeli system na to pozwala -
dokonać można pomiaru na dowolnym podnośniku. Niewiele jest jednak takich
systemów pomiarowych. Najnowsze urządzenia pomiarowe umożliwiają również
wykonanie pomiaru geometrii kół.
Zgrzewarka Technologia napraw
blacharskich podawana przez producentów samochodów wyraźnie określa konieczność
dokonania łączeń zgrzewanych w odpowiednich punktach. A ponieważ coraz rzadziej
zdarza się naprawiać pojazdy stare, zgrzewarka stała się niezbędnym urządzeniem
w blacharni. Ponadto przy odpowiednim wyposażeniu (mowa tu o systemach do
prostowania karoserii zwanych potocznie MULTI SPOT) stają się niezastąpionym
urządzeniem do prostowania karoserii (włącznie z profilami zamkniętymi). Na co
należy zwrócić uwagę: • prąd
zwarcia na uzwojeniu wtórnym - im większa wartość tym grubsze blachy można
zgrzewać), • napięcie jałowe na
uzwojeniu wtórnym - im mniejsza wartość tym lepsza jakość zgrzewu,
• sterowanie - automatyczne lub manualne - w zależności od upodobań. Zarówno
jeden jak i drugi system posiadają swoje wady i zalety.
• kleszcze zgrzewające pneumatyczne - takie polecamy, gdyż gwarantują one
wytrzymałość i odpowiednią jakość połączenia zgrzewanego,
• mobilność urządzenia - w przypadku zgrzewarek o większej mocy konieczny jest
wózek umożliwiający jej swobodne przemieszczanie,
• chłodzenie - odgrywa ważną rolę gdyż wpływa na ciągłość pracy urządzenia.
Zgrzewarki bez systemu chłodzenia lub chłodzone powietrzem dość szybko
przegrzewają się w wyniku czego automatycznie ulegają wyłączeniu. Pracownik
zmuszony jest czekać aż zgrzewarka ostudzi się. Przy zgrzewarkach chłodzonych
cieczą nie ma takiego problemu, ponadto zgrzewy mają lepszą jakość. Jeżeli
jednak wiemy, że zgrzewarka nie będzie często wykorzystywana, możemy spokojnie
zdecydować się na urządzenie chłodzone powietrzem.
• MULTI SPOT - system do wyciągania wgnieceń za pomocą młotka bezwładnościowego
poprzez przygrzewane podkładki, grzebienie lub gwoździki - pozwala na znaczne
skrócenie czasu naprawy przy prostowaniu blach poszyciowych oraz umożliwia
prostowanie profili zamkniętych. •
pistolet do zgrzewania punktowego w wyposażeniu - nie do wszystkich miejsc można
dojść z kleszczami zgrzewającymi. Wtedy konieczne jest zastosowanie pistoletu do
zgrzewania punktowego czołowego. Ponadto pistolet jest niezbędny do
przygrzewania specjalnych końcówek, nitów, wkrętów, grzebieni co umożliwia
późniejsze wykorzystanie zestawu MULTI SPOT do prostowania karoserii.
Opisane powyżej urządzenia są oczywiście podstawą, której nie powinno -
zabraknąć w profesjonalnej blacharni. Nie należy zapomnieć o wszelkich
narzędziach i drobnych urządzeniach, równie istotnych. Odrębnym - niemniej
złożonym tematem jest kwestia wyposażenia serwisu lakierniczego. Coraz nowsze
produkty lakiernicze oraz wzrastający poziom usług stawia wysokie wymagania
techniczne urządzeniom takim jak kabiny lakiernicze oraz rygor związany z
czystością stanowisk pracy.


Zintegrowany podnośnik pozwala na wykonanie prac na
odpowiedniej wysokości. Spora ilość miejsca pomiędzy pojazdem i ramą umożliwia
lepszy dostęp i skuteczność przy pracach pod nadwoziem. Elementy składowe
podnośnika są mocowane szybko i łatwo do ramy za pomocą uchwytów mimośrodowych.

Tylny
słupek po uderzeniu wyciągany na urządzeniu blacharskim AUTOROBOT.

"Kielich" prostowany na maszynie AUTOROBOT.

Konstrukcja samochodu po wymianie składowych elementów
nadwozia - nadawanie wymiarów geometrycznych na specjalistycznym urządzeniu
blacharskim.


 

Różnego rodzaju podnośniki i adapter z uchwytami.


Mark 5 zapewnia:
-
pełną kompatybilność ze sprzętem
-
zminimalizowane ryzyko uszkodzenia ciała
-
ergonomiczny projekt
-
optymalne wykorzystanie powierzchni warsztatu
-
łatwe ustawienie pojazdu
-
szybkie zamocowanie pojazdu
-
dokładne wyosiowanie ramy i nadwozia pojazdu
-
integrację funkcji wyposażenia
-
całkowitą oszczędność pracy

Podnośnik jednokolumnowy - zapewnia pewny dostęp do ramy
pojazdu.

Rama bazowa Mark 5

Mark 5-70 - posiada systemy pomiarowe nadwozia i podwozia,
zestaw podporowy dla wielu kombinacji naciągów i podpór
i rampy wjazdowe.


System pomiarowy, obejmuje most pomiarowy, suwaki pomiarowe,
adaptery, końcówki, arkusze danych i segregatory łącznie z trwała szafką
lub tablicami do przechowywania narzędzi - umożliwia pomiar wysokich punktów
nadwozia i wymiary znaczące w całej komorze silnika.

Odbywa się specjalne szkolenia, aby zadbać o sprawność
specjalistów. Poniżej przykładowe materiały szkoleniowe.


|