gora

Naprawa pojazdów

 

Eksploatacja wycieraczek

Często nie zdajemy sobie sprawy, że wielu sytuacji awaryjnych za kierownicą możemy uniknąć, zapewniając sobie dobrą widoczność, za którą odpowiadają przede wszystkim wycieraczki. Bo cóż z tego, że mamy samochód wyposażony w nowoczesne reflektory, jeśli przez źle oczyszczoną szybę widzimy tylko część drogi?
Sprawnie działająca wycieraczka ma wpływ na dwa podstawowe czynniki odpowiedzialne za bezpieczeństwo jazdy: widoczność oraz zmęczenie kierowcy. Obydwa przekładają się bezpośrednio na czas reakcji prowadzącego pojazd. Przestrzegając kilku zasad możemy zamienić uciążliwe wpatrywanie się przez brudną szybę w przyjemność jazdy samochodem.

Regularnie wymieniamy wycieraczki

Trwałość wycieraczki to ok. pół roku przeciętnej eksploatacji (ok. 125 000 cykli). Po tym czasie jej sprawność działania znacznie się obniża. Największą trudnością w ocenie stanu wycieraczek jest fakt, iż nie przekonamy się o wielkości ich zużycia, dopóki nie wymienimy ich na nowe. Nasz wzrok stopniowo przyzwyczaja się bowiem do coraz gorszej widoczności przez szybę samochodu i dopóki wycieraczka nie będzie pozostawiała wyraźnych, nie-oczyszczonych obszarów, uznajemy, że wszystko jest w porządku. Warto pamiętać, że krawędź wycieraczki stopniowo się wyciera, aż wreszcie, w ostatniej fazie eksploatacji, mamy do czynienia z "pływaniem" wycieraczki po szybie (tzw. "efekt pędzla") a nie wycieraniem. Dodatkowo dochodzą jeszcze procesy starzenia wywoływane przez ozon i promieniowanie UV oraz uszkodzenia eksploatacyjne.

Nie odrywamy przymarzniętej wycieraczki od szyby

Takie postępowanie powoduje odkształcenia wewnętrznej szyny przenoszącej nacisk na gumę wycieraczki z ramienia lub w skrajnych przypadkach rozerwaniem tej gumy. Odkształcenie sprężystej szyny jest przyczyną pozostawiania smug na szybie, wynikających z braku dostatecznego docisku gumy wycieraczki lub powstawania wspomnianego wyżej "efektu pędzla".

Unikamy pracy "na sucho"

Zanieczyszczenia na szybie działają jak papier ścierny. Oprócz zużycia krawędzi, dodatkowo powstają rysy na gumie i szybie. Współczynnik tarcia gumy o szybę przy pracy na sucho jest nawet 25-krotnie wyższy niż podczas pracy na wilgotnej szybie. Dlatego nie bójmy się używać płynu do spryskiwania szyb.

Używamy atestowanych płynów do spryskiwaczy

Płyn do spryskiwaczy jest kompromisem pomiędzy właściwościami myjącymi a ochroną elementów, z którymi ma kontakt. Płyny nieatestowane często powodują barwne zacieki na lakierze samochodu oraz niszczą gumę wycieraczki. Również z tego powodu kupujmy odpowiednio wcześniej tzw. płyn zimowy.

Wycieraczka samochodowa jest elementem pracującym często w bardzo trudnych warunkach i dlatego łatwo podlegającym uszkodzeniom. Wymaga więc odpowiedniej eksploatacji i regularnej wymiany. Pamiętajmy o powyższych zasadach. Być może uratują komuś życie lub zdrowie.
 

Materiał prasowy firmy Bosch

 

Opracowanie materiału
mgr inż. Ireneusz Kulczyk

początek strony