gora | ||
Naprawa pojazdów |
||
|
Eksploatacja wycieraczek
Często nie zdajemy sobie sprawy, że wielu sytuacji
awaryjnych za kierownicą możemy uniknąć, zapewniając sobie dobrą
widoczność, za którą odpowiadają przede wszystkim wycieraczki. Bo cóż z
tego, że mamy samochód wyposażony w nowoczesne reflektory, jeśli przez źle
oczyszczoną szybę widzimy tylko część drogi? Regularnie wymieniamy wycieraczki Trwałość wycieraczki to ok. pół roku przeciętnej eksploatacji (ok. 125 000 cykli). Po tym czasie jej sprawność działania znacznie się obniża. Największą trudnością w ocenie stanu wycieraczek jest fakt, iż nie przekonamy się o wielkości ich zużycia, dopóki nie wymienimy ich na nowe. Nasz wzrok stopniowo przyzwyczaja się bowiem do coraz gorszej widoczności przez szybę samochodu i dopóki wycieraczka nie będzie pozostawiała wyraźnych, nie-oczyszczonych obszarów, uznajemy, że wszystko jest w porządku. Warto pamiętać, że krawędź wycieraczki stopniowo się wyciera, aż wreszcie, w ostatniej fazie eksploatacji, mamy do czynienia z "pływaniem" wycieraczki po szybie (tzw. "efekt pędzla") a nie wycieraniem. Dodatkowo dochodzą jeszcze procesy starzenia wywoływane przez ozon i promieniowanie UV oraz uszkodzenia eksploatacyjne. Nie odrywamy przymarzniętej wycieraczki od szyby Takie postępowanie powoduje odkształcenia wewnętrznej szyny przenoszącej nacisk na gumę wycieraczki z ramienia lub w skrajnych przypadkach rozerwaniem tej gumy. Odkształcenie sprężystej szyny jest przyczyną pozostawiania smug na szybie, wynikających z braku dostatecznego docisku gumy wycieraczki lub powstawania wspomnianego wyżej "efektu pędzla". Unikamy pracy "na sucho" Zanieczyszczenia na szybie działają jak papier ścierny. Oprócz zużycia krawędzi, dodatkowo powstają rysy na gumie i szybie. Współczynnik tarcia gumy o szybę przy pracy na sucho jest nawet 25-krotnie wyższy niż podczas pracy na wilgotnej szybie. Dlatego nie bójmy się używać płynu do spryskiwania szyb. Używamy atestowanych płynów do spryskiwaczy Płyn do spryskiwaczy jest kompromisem pomiędzy właściwościami myjącymi a ochroną elementów, z którymi ma kontakt. Płyny nieatestowane często powodują barwne zacieki na lakierze samochodu oraz niszczą gumę wycieraczki. Również z tego powodu kupujmy odpowiednio wcześniej tzw. płyn zimowy. Wycieraczka samochodowa jest elementem pracującym
często w bardzo trudnych warunkach i dlatego łatwo podlegającym
uszkodzeniom. Wymaga więc odpowiedniej eksploatacji i regularnej wymiany.
Pamiętajmy o powyższych zasadach. Być może uratują komuś życie lub
zdrowie. |
Materiał prasowy firmy Bosch |
Opracowanie
materiału mgr inż. Ireneusz Kulczyk |