Jest jednym z najpiękniejszych samolotów.
Eksploatowany od ponad 30 lat, nadal przykuwa wzrok. Angielsko - francuski
Concorde jest czymś wiecej, niż tylko awangardową konstrukcją, która
pobiła wieke lotniczych rekordów. Do dziś pozostaje jedynym
ponaddźwiękowym samolotem pasażerskim, który może pokonać trasę Europa -
Ameryka Północna w niecałe cztery godziny.
I choć niedawno wycofano go z
eksploatacji liniowej, ciągle budzi podziw i
zachwyt.
Concorde
otrzymał skrzydła w układzie delty o charakterystycznym gotyckim obrysie.
Konstrukcja jego płata jest całkowicie metalowa wielodźwigarowa fail safe.
Grubość profilu skrzydeł wynosi 3% od kadłuba do gondoli silnikowych i
2,15% przy końcówkach skrzydeł. Kąt natarcia płata płynnie przechodzi od
75o przy
nasadzie do 54o
za gondolami silnikowymi. Skrzydła wyposażono w sześciosegmentowe
sterolotki wychylane hydraulicznie.
Samolot otrzymał
półskorupowy kadłub o przekroju kołowym. Przednia, spiczasta część kadłuba
samolotu Concorde zaprojektowana została tak, aby podczas lotu płatowiec
wywierał jak najmniejszy opór aerodynamiczny. Ponadto dla uzyskania
odpowiedniej widoczności z kabiny pilotów podczas startu i lądowania,
zastosowano w niej ruchomy, opuszczany zawiasowo w dół za pomocą
instalacji hydraulicznej nosek kadłuba. Za kabinami załogi we wnętrzu
kadłuba umieszczono kabinę pasażerską, w której może podróżować na
fotelach rozmieszonych w układzie 2+2 od 100 do 144 pasażerów zależnie od
wariantu kabiny. Wejście do niej możliwe jest z przedniej oraz tylnej
części kadłuba.
Usterzenie płatowca stanowi metalowy statecznik wielodźwigarowy
zaopatrzony w dwusegmentowy ster kierunku wychylany hydraulicznie.
Concorde wyposażony został w hydraulicznie wciągane w locie trójpodporowe
podwozie o amortyzacji olejowo-gazowej. Składa się ono z dwukołowego,
kierowanego zespołu przedniego chowanego do kadłuba oraz czterokołowego
zespołu głównego chowanego w skrzydła tuż obok gondoli silnikowych.
Podwozie główne wyposażone zostało w wielotarczowe hamulce hydrauliczne,
charakteryzujące się niezwykłą skutecznością hamowania w trakcie
ewentualnego przerwania startu samolotu.
Jako napęd
zastosowano specjalnie zaprojektowane cztery silniki Rolls-Royce/SNECMA
Olympus 593 Mk 610 o ciągu po 16.295 daN z 17% dopalaniem, zaopatrzone w
odwracacze ciągu, będące znaczną modyfikacją pierwszego silnika tego typu,
przeznaczonego dla samolotów wojskowych. Silniki te wykonane są ze stopów
żelaza oraz tytanu. Zastosowano w nich komorę spalania z odparowaniem
paliwa co wyeliminowało efekt widocznego dymienia. Paliwo zasilające
silniki przechowywane jest w 17 zbiornikach o pojemności 119.280 dm3
umieszczonych w skrzydłach oraz pod podłogą pasażerską. Dzięki
odpowiedniemu rozmieszczeniu zbiorników możliwe stało się przemieszczanie
środka ciężkości samolotu w zależności od fazy lotu, poprzez
przepompowywanie paliwa do przedniej lub tylnej grupy zbiorników. Ponadto
w samolocie tym paliwo zostało zastosowane jako czynnik pochłaniający
ciepło powstałe na wskutek nagrzewania aerodynamicznego.
Na awionikę
samolotu składają się: radar meteorologiczny, automatyczny pilot, komputer
sterowania lotem, nawigacyjny układ bezwładnościowy, ADF, VOR/ILS/DME,
systemy łączności HF, UHF i VHF oraz systemy nawigacyjne LORAN i GPS.
Samoloty komunikacyjne
rozwijają się dziś w stronę wielkich pojemności (Boeing 747, Aerbus 380),
a nie prędkości; Concorde zaś, pokonując trasę Londyn - Nowy Jork w 3,5
godziny, ląduje w USA o godzinę wcześniej, niż wystartował z Heathrow w
Londynie. Jest to dobre rozwiązanie dla biznesmenów, którzy mogą dzięki
temu odbyć zebranie po drugiej stronie oceanu i wrócić do domu tego samego
dnia. Inne samoloty potrzebują na pokonanie tego dystansu minimum 6
godzin. Lot samolotem jest niezwykle drogi, toteż pasażerami Concorde'a są
zazwyczaj ludzie zamożni lub ceniący swój czas.
W 1973 roku kryzys paliwowy postawił pod znakiem zapytania ekonomiczną
przydatność tych samolotów, które zużywają na godzinę lotu 25629 litrów
paliwa. Niektóre środowiska w USA zaprotestowały też przeciwko
hałaśliwości silników Concorde'a oraz emisji dużej ilości tlenku azotu. W
rezultacie ponad 70 linii lotniczych wycofało się z zamówień na ten
samolot. 14 seryjnych maszyn latało w narodowych liniach lotniczych Anglii
i Francji.
A oto kilka charakterystycznych cech konstrukcyjnych tego samolotu:
-
Unikalny, hydrauliczny
dziób Concorde'a opada o 12,5 stopnia, aby zwiększyć widoczność z kabiny
pilotów podczas startu i lądowania. Przy prędkościach ponaddźwiękowych
dziób i oszklenie podnosi się, aby zmniejszyć opór powietrza i chronić
kokpit przed nadmiernym nagrzaniem.
-
Przy pokonywaniu
przestrzeni szybciej od dźwięku, istotne jest przesuwanie środka
ciężkości samolotu. W roli stabilizatora występuje paliwo, które w
czasie lotu jest przepompowywane miedzy zbiornikami.
-
Tzw. gotyckie skrzydło z
płynnie zmiennym skosem krawędzi natarcia zapewnia znakomitą efektywność
przy prędkościach ponaddźwiękowych, a także sterowność przy małych
prędkościach podczas startu oraz lądowania.
-
Kabiny samolotu mogą
normalnie pomieścić 128 pasażerów, jednak obie linie posiadające
Concorde'a zredukowały ilość miejsc do 100. Pozwala to zapewnić
zamożniejszym pasażerom większą ilość miejsca niż by mieli w
konwencjonalnej, pierwszej klasie.
-
Podwozie Concorde'a
wykonała hiszpańska firma Messier. Koła wytrzymujące dużą prędkość
startu 402 km/godz. i lądowania 300 km/godz. są chowane do wewnątrz
kadłuba.
-
Concorde nie posiada
typowego ogona. Każde skrzydło ma trzy wychylane hydraulicznie krawędzie
spływu, tzw. sterolotki, które łączą w sobie funkcje steru i wysokości.
Rozpiętośćskrzydeł:[m]
Powierzchnianośnaskrzydeł:[m2]
|
25,56
358,30 |
Długość:
[m]
Wysokość: [m] |
62,10
11,40 |
Ilość
silników:
Typ silnika:
Maks. ciąg jednego silnika: [daN] |
4
Olympus 593 Mk
16.295 |
Masa
własna: [kg]
Max masa startowa: [kg] |
78.700
185.050 |
Prędkość
maksymalna: [km/h]
Prędkość przelotowa: [km/h]
Prędkość minimalna: [km/h]
Prędkość oderwania przy starcie: [km/h]
Wznoszenie: [m/s] |
2.350
2.179
300
368
25,4 |
Maksymalny
pułap: [m]
Zasięg: [km] |
18.300
6.580 |
Długość
startu: [m]
Długość lądowania: [m] |
3.410
2.200 |
Poniżej przedstawiam etapy
lotu ponaddźwiękowego samolotu Concorde:
W całości wygląda to tak:
 |
<<kliknij, żeby zobaczyć powiększenie |
|