gora

Układy komunikacyjne

Powrót do Transport samochodowy

 

Lp.

Temat

Źródło

1 Polski pylon Młody Technik
2 Tablice  rejestracyjne w Polsce naukajazdy.pl
3 Drogi na EURO 2012 Gazeta Wyborcza

 

 

 

 

 

 

 

1

Polski pylon

5 października 2000 roku otwarto w Warszawie Most Świętokrzyski. Jest to pierwsza tak duża podwieszana konstrukcja w Polsce.
Most jest podwieszony na pylonie o wysokości 87,5 metra. Ma 479 metrów całkowitej długości i ponad 30 metrów szerokości. Jego budowa trwała dwa lata. Dla pieszych przeznaczono wygodne chodniki i tarasy widokowe, a dla rowerzystów czerwone ścieżki o szerokości 2,5 metra. Most Świętokrzyski to pierwszy element tzw. Trasy Świętokrzyskiej, która ma skomunikować tereny Portu Praskiego.
Na Most Świętokrzyski Warszawa czekała 92 lata. Budowa mostu, zlokalizowanego pomiędzy mostem Poniatowskiego i Śląsko-Dąbrowskim (dawniej Kierbedzia), była planowana zaraz po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku. Historyczne stolicy na lewym brzegu Wisły spychało prawobrzeżną Pragę do roli odległego przedmieścia.
W dwudziestoleciu międzywojennym nie powstał w Warszawie żaden most, ponieważ Wisła, w znacznym stopniu nieuregulowana, wymaga mostów długich i kosztownych. Po II wojnie światowej wybudowano w stolicy dwa mosty, oba o charakterze tranzytowym. Poszukiwanie nowych terenów dla inwestycji zostało skierowane na Port Praski, który swej roli nie pełni już od kilkunastu lat. Głównym zadaniem dla stolicy stało się wybudowanie mostu, a następnie połączenie go z układem komunikacyjnym Warszawy. Zaproponowano konstrukcje stalową podwieszoną na jednym pylonie usytuowanym po stronie praskiej.

Wykonawcą mostu zostały firmy Mostostal Warszawa S.A. i BESIX.

Dane techniczne Mostu Świętokrzyskiego:

długość mostu podwieszonego    30+40+40+180+140=430 m
długość wiaduktu wschodniego    37 m
długość wiaduktu zachodniego    12 m
całkowita długość przeprawy    479 m
szerokość mostu    30,8 m
liczba pasów ruchu    2x2 po3,5 m
szerokość ciągów pieszo-rowerowych    2 x 7 m
wysokość pylonu    87,5 m nad poziomem "0" Wisły
konstrukcja mostu:    stalowa z żelbetową płytą współpracującą
liczba lin podwieszających    48 szt.
całkowita liczba pali pod fundamenty mostu i wiaduktu    190 szt.
ciężar konstrukcji stalowej    2500 ton
całkowita ilość betonu w podporach    8800 m3
ilość betonu w płytach mostowych    6175 m3
ilość betonu w pylonie    806 m3

 

 

Opracowanie materiału
mgr inż. Ireneusz Kulczyk

początek strony