gora

Tuning pojazdów

Powrót do Transport samochodowy

 

Nowa generacja

Instalacje podtlenku azotu montowane w samochodach, to wciąż nowość na naszym rynku. Pierwsze auta z tak zwanym nitro zaczęty powstawać w Polsce około półtora roku temu. Tegoroczny boom na wyścigi na 400m bardzo rozbudził zainteresowanie tym wynalazkiem, który został stworzony właśnie po to, by pomóc czterystumetrowcom. W kraju dostępne są już instalacje czterech firm.
Najpóźniej, bo zaledwie kilka miesięcy temu pojawiły się systemy amerykańskiej firmy NX. Przedstawiciel NX-a na Polskę, firma Forti Tuning & Power, szybko jednak nadrabia straty, bo już jeździ ponad 20 aut z instalacjami tego producenta.
Osobom zupełnie niewtajemniczonym śpieszę wyjaśnić, że system wtrysku podtlenku azotu montowany w samochodzie to rodzaj działającego chwilowo doładowania. Po uruchomieniu instalacji i wciśnięciu pedału gazu do oporu do cylindrów podawana jest dodatkowa ilość paliwa i gaz - podtlenek azotu, który w wysokiej temperaturze jaka panuje w komorze spalania rozkłada się na tlen i azot stając się tym samym utleniaczem. Powstały w tym procesie tlen umożliwia prawidłowe spalenie dodatkowych ilości paliwa, a co za tym idzie uzyskanie wyższej mocy. Przyrost mocy występuje tylko wtedy, gdy do cylindrów wtryskujemy gaz i dodatkowe paliwo, więc jest chwilowy, bo przy wyłączonej instalacji samochód zachowuje się zupełnie zwyczajnie.
Mimo identycznej zasady działania systemy wtrysku podtlenku azotu różnych firm różnią się między sobą. Najbardziej znaną i najstarszą firmą produkującą zestawy nitro jest NOS, jednak najnowocześniejsze i najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania oferuje NX. Ten producent określa swoje systemy mianem ,,Next Generation Nitrous Systems", czyli instalacje podtlenku azotu następnej generacji. Na rynku amerykańskim NX jest droższy od NOS-a i przeznaczony jest do droższych i bardziej wysilonych aut. Dzięki staraniom Forti Tuning&Power instalacje NX-a są w Polsce tańsze niż systemy amerykańskiego konkurenta. Cena zestawu podstawowego, który gwarantuje przyrost mocy do 75KM to 3990zł

Estetycznie zapakowany zestaw podstawowy zawiera wszystkie, nawet najdrobniejsze elementy potrzebne do montażu

Charakterystyczne dla instalacji NX-a jest to, że są to tak zwane systemy mokre, czyli wtryskujące gaz i dodatkowe paliwo. W ofercie jest co prawda system suchy (padający tylko gaz) nazwany Incognito, jednak w Forti go nie polecają. Systemy mokre pozwalają w bardzo precyzyjny sposób kontrolować skład mieszanki. W przypadku instalacji suchych, w których dodatkowe paliwo wtryskiwane jest przez seryjne wtryskiwacze o ograniczonej wydajności łatwo doprowadzić do podania zbyt ubogiej mieszanki, to z kolei powoduje niebezpieczny wzrost temperatury w komorze spalania. W skrajnej sytuacji można doprowadzić do wypalenia dziury w tłoku!
Wcześniej wiele mówiło się o tym, że w systemach mokrych, w których mieszanka wtryskiwana jest do kolektora dolotowego dojść może do eksplozji i wyrwania kolektora. Nowoczesne instalacje, jak NX, zostały jednak zabezpieczone na wiele sposobów przed taką sytuacją i ryzyko eksplozji w kolektorze praktycznie wyeliminowano. Za to precyzja działania i późniejsze możliwości rozbudowy systemu są nieporównanie większe w przypadku instalacji wtryskujących gaz i paliwo.
Warto wspomnieć o tym, że już w przypadku podstawowej instalacji nazwanej Sport Compact klient otrzymuje trzy zestawy dysz (paliwowych i gazowych), które pozwalają ustalić przyrost mocy na 35, 50 lub 70KM.
System podstawowy łatwo rozbudować dodając dodatkowy wtryskiwacz, wtedy przyrost mocy może sięgnąć 150KM. Kolejne jeszcze bardziej rozbudowane systemy jak, np. direct port, czyli zamontowanie do każdego cylindra oddzielnego wtryskiwacza gazu i dodatkowego paliwa, pozwalają osiągać przyrosty mocy rzędu 500KM. W takich przypadkach niezbędne jest oczywiście bardzo poważne wzmocnienie elementów mechanicznych silnika.
W ofercie NX-a znajduje się ponad 400 różnego rodzaju akcesoriów dodatkowych, od kompletu dodatkowych dysz. poprzez zdalnie otwierane zawory butli, aż do komputerów progresywnie sterujących wtryskiem gazu. Z ciekawostek warto wspomnieć, że NX jako jedyny producent oprócz butli metalowych oferuje lekką butlę wykonaną z kompozytów. Butla ta, podobnie jak butle standardowe posiada polski atest Urzędu Dozoru Technicznego. Dzięki temu w Forti jak i w tworzonej przez firmę sieci dealerskiej na terenie całej Polski można bezpiecznie tankować butle technicznym podtlenkiem azotu. Z dystrybutorem podtlenku azotu została podpisana umowa gwarantująca specjalne ceny gazu dla dealerów.
Jak więc widać w Forti Tuning&Power bardzo poważnie myślą o “zagazowaniu" polskich tuningowców, którym wydaje się to być bardzo na rękę.

Info: FORTI Tuning & Power, ul. Świdnicka 4, Warszawa; tel. (22) 679 95 11; www.forti.pl

Tekst i foto: Andrzej Witkowski  
przedruk z miesięcznika

w opracowaniu webmastera