Instalacje podtlenku azotu montowane w samochodach, to
wciąż nowość na naszym rynku. Pierwsze auta z tak zwanym nitro zaczęty
powstawać w Polsce około półtora roku temu. Tegoroczny boom na wyścigi na
400m bardzo rozbudził zainteresowanie tym wynalazkiem, który został
stworzony właśnie po to, by pomóc czterystumetrowcom. W kraju dostępne są
już instalacje czterech firm.
Najpóźniej, bo zaledwie kilka miesięcy temu pojawiły
się systemy amerykańskiej firmy NX. Przedstawiciel NX-a na Polskę, firma
Forti Tuning & Power, szybko jednak nadrabia straty, bo już jeździ ponad
20 aut z instalacjami tego producenta.
Osobom zupełnie niewtajemniczonym śpieszę wyjaśnić, że
system wtrysku podtlenku azotu montowany w samochodzie to rodzaj
działającego chwilowo doładowania. Po uruchomieniu instalacji i wciśnięciu
pedału gazu do oporu do cylindrów podawana jest dodatkowa ilość paliwa i
gaz - podtlenek azotu, który w wysokiej temperaturze jaka panuje w komorze
spalania rozkłada się na tlen i azot stając się tym samym utleniaczem.
Powstały w tym procesie tlen umożliwia prawidłowe spalenie dodatkowych
ilości paliwa, a co za tym idzie uzyskanie wyższej mocy. Przyrost mocy
występuje tylko wtedy, gdy do cylindrów wtryskujemy gaz i dodatkowe
paliwo, więc jest chwilowy, bo przy wyłączonej instalacji samochód
zachowuje się zupełnie zwyczajnie.
Mimo identycznej zasady działania systemy wtrysku
podtlenku azotu różnych firm różnią się między sobą. Najbardziej znaną i
najstarszą firmą produkującą zestawy nitro jest NOS, jednak
najnowocześniejsze i najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania
oferuje NX. Ten producent określa swoje systemy mianem ,,Next Generation
Nitrous Systems", czyli instalacje podtlenku azotu następnej generacji. Na
rynku amerykańskim NX jest droższy od NOS-a i przeznaczony jest do
droższych i bardziej wysilonych aut. Dzięki staraniom Forti Tuning&Power
instalacje NX-a są w Polsce tańsze niż systemy amerykańskiego konkurenta.
Cena zestawu podstawowego, który gwarantuje przyrost mocy do 75KM to
3990zł
 |
Estetycznie zapakowany zestaw podstawowy zawiera
wszystkie, nawet najdrobniejsze elementy potrzebne do montażu |
Charakterystyczne dla instalacji NX-a jest to, że są to
tak zwane systemy mokre, czyli wtryskujące gaz i dodatkowe paliwo. W
ofercie jest co prawda system suchy (padający tylko gaz) nazwany
Incognito, jednak w Forti go nie polecają. Systemy mokre pozwalają w
bardzo precyzyjny sposób kontrolować skład mieszanki. W przypadku
instalacji suchych, w których dodatkowe paliwo wtryskiwane jest przez
seryjne wtryskiwacze o ograniczonej wydajności łatwo doprowadzić do
podania zbyt ubogiej mieszanki, to z kolei powoduje niebezpieczny wzrost
temperatury w komorze spalania. W skrajnej sytuacji można doprowadzić do
wypalenia dziury w tłoku!
Wcześniej wiele mówiło się o tym, że w systemach
mokrych, w których mieszanka wtryskiwana jest do kolektora dolotowego
dojść może do eksplozji i wyrwania kolektora. Nowoczesne instalacje, jak
NX, zostały jednak zabezpieczone na wiele sposobów przed taką sytuacją i
ryzyko eksplozji w kolektorze praktycznie wyeliminowano. Za to precyzja
działania i późniejsze możliwości rozbudowy systemu są nieporównanie
większe w przypadku instalacji wtryskujących gaz i paliwo.
Warto wspomnieć o tym, że już w przypadku podstawowej
instalacji nazwanej Sport Compact klient otrzymuje trzy zestawy dysz
(paliwowych i gazowych), które pozwalają ustalić przyrost mocy na 35, 50
lub 70KM.
System podstawowy łatwo rozbudować dodając dodatkowy
wtryskiwacz, wtedy przyrost mocy może sięgnąć 150KM. Kolejne jeszcze
bardziej rozbudowane systemy jak, np. direct port, czyli zamontowanie do
każdego cylindra oddzielnego wtryskiwacza gazu i dodatkowego paliwa,
pozwalają osiągać przyrosty mocy rzędu 500KM. W takich przypadkach
niezbędne jest oczywiście bardzo poważne wzmocnienie elementów
mechanicznych silnika.
W ofercie NX-a znajduje się ponad 400 różnego rodzaju
akcesoriów dodatkowych, od kompletu dodatkowych dysz. poprzez zdalnie
otwierane zawory butli, aż do komputerów progresywnie sterujących
wtryskiem gazu. Z ciekawostek warto wspomnieć, że NX jako jedyny producent
oprócz butli metalowych oferuje lekką butlę wykonaną z kompozytów. Butla
ta, podobnie jak butle standardowe posiada polski atest Urzędu Dozoru
Technicznego. Dzięki temu w Forti jak i w tworzonej przez firmę sieci
dealerskiej na terenie całej Polski można bezpiecznie tankować butle
technicznym podtlenkiem azotu. Z dystrybutorem podtlenku azotu została
podpisana umowa gwarantująca specjalne ceny gazu dla dealerów.
Jak więc widać w Forti Tuning&Power bardzo poważnie myślą o “zagazowaniu"
polskich tuningowców, którym wydaje się to być bardzo na rękę.
Info: FORTI Tuning & Power, ul. Świdnicka 4, Warszawa;
tel. (22) 679 95 11; www.forti.pl
Tekst i foto: Andrzej Witkowski
przedruk z miesięcznika
w opracowaniu webmastera