Do czego służy filtr powietrza?
Filtr odpowiada za oczyszczenie powietrza
zasysanego przez tłoki do komór spalania . Nawet najmniejsze
zanieczyszczenie, które mogłoby się dostać do cylindrów przez układ
dolotowy jest w stanie uszkodzić całą jednostkę napędzającą .
Każdy, kto poważnie podchodzi do sprawy tuningu mechanicznego swojego
samochodu w pierwszej kolejności powinien zadbać, by jego silnik miał jak
najmniejsze opory przy zasysaniu powietrza do komory spalania. Seryjnie
produkowane samochody posiadają filtry powietrza, które zazwyczaj stawiają
pewne opory przy pobieraniu go z zewnątrz. Przy stosowaniu wkładek
seryjnych opór ten jest większy o połowę niż w przypadku stosowania
filtrów sportowych.
Powietrze jest zasysane, gdy tłok w cylindrze przesuwa się w dół. Jak
wiemy prędkości z jakimi suną tłoki w górę i w dół są ogromne. Dla
przykładu w silniku 4-suwowym, przy prędkości 6000 obr/min, na jedną
sekundę przypada 200 ruchów każdego tłoka góra-dół. Na tych 200 ruchów, w
50-ciu następuje zasysanie powietrza, gdyż jest to silnik 4-suwowy.
Przyjmując, że jest to jednostka 2 litrowa to na jedną sekundę silnik
potrzebuje około 100 litrów oczyszczonego powietrza!. Oczywiście jest to
wartość zaokrąglona, przybliżająca tylko zapotrzebowanie silnika na
powietrze . Oprócz tego mogą dojść inne elementy , które zwiększą owe
potrzeby - jak np. turbina czy kompresor. Ta ilość gazów w tak małym
czasie musi przejść przez filtr powietrza. Właśnie dlatego zmienia się je
na sportowe, gdyż są konstruowane w taki sposób, by stawiać jak
najmniejsze opory powietrza przy przepływie.
Rodzaje sportowych filtrów powietrza. Wkładki wymienne
Na ogół w każdym seryjnie produkowanym samochodzie
znajdują się tego rodzaju wkładki tylko z tą różnicą, że stawiają większy
opór w przeciwieństwie do wkładek sportowych. Wybór na rynku jest bardzo
duży. Ich główną zaletą jest to, że łatwo się czyszczą. Jeżeli będziemy
stosować do tego specjalne środki, filtra będziemy mogli używać
wielokrotnie. Wkładki wymienne zastępują standardowy filtr powietrza.
Umieszcza się je w specjalnej obudowie, do której powietrze dostarczane
jest bezpośrednio z zewnątrz. Zazwyczaj robią one większy hałas, w
przeciwieństwie do wkładek seryjnie produkowanych. Dla niektórych fanów
tuningu jest to wręcz cecha pożądana.
Filtry cylindryczne
Wybór filtrów stożkowych jest bardzo duży. Po zakupie
jednak może się okazać, że konieczne będzie dopasowanie filtra do całego
układu dolotowego. Filtry stożkowe sprawiają, że po zamontowaniu silnik
delikatnie mruczy. Dopiero wtedy słychać jak samochód “oddycha pełną
piersią".
W
połączeniu z dobrym wydechem pomaga to osiągnąć pożądany efekt -
zwiększenie mocy, momentu i brzmienia. Filtr, podobnie jak wkładki
wymienne, może być stosowany wielokrotnie. Jest łatwy w czyszczeniu,
pamiętać jednak należy o stosowaniu odpowiednich środków do tego
przystosowanych. Filtry stożkowe zdecydowanie lepiej wyglądają niż
ogromna, zazwyczaj czarna puszka, w której znajduje się wkładka. Trzeba
pamiętać, że przy montażu “stożka" usuwa się cały ten element, co daje
dużo więcej miejsca pod maską. Strumień powietrza kierowany jest
bezpośrednio na filtr.
Zestawy
Zestawy sportowe składają się z filtra, kawałka
zazwyczaj aluminiowej rury, potrzebnej do połączenia “stożka" z
przepływomierzem, wspornika przytrzymującego oraz, jeśli jest konieczny,
wlotu zimnego powietrza. Bardzo ważne jest, by sprawdzić przed zakupem,
czy dany zestaw pasuje akurat do określonej marki oraz modelu samochodu.
Chromowane kawałki rury mają podwójną zaletę. Po pierwsze, zmniejszają
jeszcze bardziej siły tarcia wewnętrznego, jakie musi pokonać powietrze.
Po drugie, imponująco wyglądają pod maską. Przy zakładaniu zestawu
sportowego wymontować trzeba całą fabryczną obudowę filtra, wraz z
wkładką.
Umiejscowienie filtra
Filtr nie może pobierać powietrza ogrzanego przez blok
silnika, w przeciwnym razie parametry pojazdu mogą znacznie spaść. Ciepłe
powietrze ma mniejszą gęstość niż zimne, co oznacza, że w tej samej
objętości znajduje się go mniej niż zimnego. Jeżeli pobierane jest głównie
powietrze ciepłe, filtr należy przełożyć w zupełnie inne miejsce,
najlepiej tam, gdzie chłodne powietrze pobierane mogłoby być bezpośrednio
z zewnątrz. W tym momencie powinniśmy zwrócić się ku tuningowi optycznemu,
który rozwiązuje ten problem poprzez zastosowanie przednich wlotów
powietrza. Jednak zrobienie wlotów powietrza pod filtr powietrza, to
materiał na następny długi artykuł.
Moc i moment kontra cena
Jeżeli liczycie na radykalny wzrost mocy od razu po
założeniu któregoś z tych wyżej wymienionych filtrów - jesteście w
błędzie. Wymiana tego elementu jest dopiero początkiem tuningu
mechanicznego. Filtr trzeba wymienić, by móc dalej ingerować w silnik.
Jeżeli nie zrobi się tego w pierwszej kolejności, można tylko zaszkodzić
jednostce napędzającej, zmniejszając zarówno jego trwałość, moc jak i
moment.
Wzrost mocy i momentu zależy od stanu faktycznego i wielu innych
parametrów silnika. W większości przypadków przyrost mocy kształtuje się
na poziomie od 1 do 3 KM, oczywiście na korzyść sportowego filtra. Moment
także nieznacznie wzrasta. Mimo to, zdarzają się wypadki, kiedy sportowy
filtr powietrza zmniejsza moc i moment. Stanowią one od 5 do 10 proc.
przypadków. Po zamontowaniu filtra można odczuć lekką różnicę w jeździe.
Poza tym silnik zaczyna miło “mruczeć".
Ceny filtrów kształtują się bardzo różnie. W zależności od firmy jaką
sobie upatrzymy musimy na nie wydać od 150 do 500 złotych.
Miłej zabawy. (przyp.
webmastera)
Tekst & Foto: Rafał Miętek
przedruk z miesięcznika
w opracowaniu webmastera