gora

...Lotniskowa Służba Ratowniczo - Gaśnicza...

...Port Lotniczy Bydgoszcz...

Odwiedziny

 

W dniu 14 czerwca 2022 roku członkowie Szkolnego Koła Miłośników Motoryzacji i zaproszeni uczniowie mieli niebywałą okazję obejrzenia pojazdów lotniskowej straży pożarnej w bydgoskim Porcie Lotniczym. Nasz wejście na lotnisko pod względem bezpieczeństwa przebiegało tak, jak byśmy szykowali się do odlotu, czyli paski, zegarki, telefony, kurtki, wysokie buty do prześwietlenia, a każdy z uczestników wycieczki musiał przejść przez bramkę bezpieczeństwa. Oczywiście pełna kontrola dokumentów!

Dzięki uprzejmości komendanta Lotniskowej Służby Ratowniczo Gaśniczej Bydgoszcz-Szwederowo  - pana Andrzeja Potrepko dowiedzieliśmy się, że straż pożarna na lotniskach działa na podstawie przepisów Konwencji Chicagowskiej, określającej między innymi standardy bezpieczeństwa lotnisk na świecie. Polska stosuje się do tych przepisów, które między innymi określają kategorię lotnisk pod względem zabezpieczenia pożarowego. Najwyższą – 9 kategorię bezpieczeństwa posiada lotnisko Chopina na Okęciu w Warszawie. Bydgoski Port Lotniczy posiada kategorię 7, co nie oznacza, że jest ono mniej bezpieczne. Przepisy bowiem mówią, że od chwili wszczęcia alarmu o zagrożeniu z wieży kontrolnej lotniska, wozy bojowe straży pożarnej muszą dotrzeć do miejsca zagrożenia i wyrzucić na miejscu w stronę pożaru połowę środka gaśniczego (około 6200 litrów) w czasie krótszym niż 3 minuty! Bydgoscy strażacy lotniskowi oczywiście spełniają ten wymóg. Należy dopowiedzieć, że wozy lotniskowej straży pożarnej w pełnym oporządzeniu i zapasem wody 12500 litrów ważą około 40 ton i poruszają się z prędkością ponad 100 km/h z jednoczesnym wyrzucaniem środków gaśniczych przy pomocy armatek. Konwencjonalna straż pożarna nie posiada takich technicznych możliwości.

Po wstępnej informacji o zasadach bezpieczeństwa dostaliśmy się pod opiekę pana Mariusza Kłosowskiego – dowódcy Zastępu LSRG, który o wozach bojowych pożarnictwa lotniskowego wie chyba wszystko. Pan Kłosowski jest poza tym absolwentem Zespołu Szkół Samochodowych w Bydgoszczy. Byliśmy więc wśród „swoich”!
 

nasz przewodnik

 

Przez kolejne 3 godziny pan Kłosowski opowiadał i pokazywał nam z zewnątrz, z kabiny kierowcy i ze wszystkich możliwych stron i skrytek walory znajdującego się tam sprzętu. Te pojazdy to monstra o ponadgabarytowych wymiarach i niesamowitych możliwościach. Był zatem pokaz działania armatek wodnych i krótki przejazd wozem bojowym w granicach, na jakie pozwalają lotniskowe przepisy bezpieczeństwa.
 

  

pojazdy, które poznawaliśmy

 

Uczestnikiem naszej wycieczki był Jakub z klasy 1cd, który jest strażakiem ochotnikiem. To on zadawał trudne, fachowe pytania naszemu przewodnikowi. Rozmowa przybierał chwilami charakter dyskusji dwóch fachowców strażaków. Aż miło było posłuchać.

strażak ochotnik i strażak zawodowiec

 

Mieliśmy szczęście, bo pomiędzy przylotami i odlotami było sporo czasu, więc strażacy mieli czas dla nas. Dzięki temu mogliśmy wejść do kabiny i na dach wozu bojowego Rosenbauer, a także zajrzeć do jednostki napędowej i podwozia.

 

nasza grupa na dachu Rosenbauera

 

W tym miejscu serdecznie dziękujemy
Panu Komendantowi Andrzejowi Potrepko i Panu Mariuszowi Kłosowskiemu
za umożliwienie nam poznania tak ciekawego miejsca i nowoczesnego sprzętu ratownictwa pożarowego bydgoskiego lotniska cywilnego.

 

Pojazdy, które mieliśmy okazję obejrzeć, to:

Rosenbauer Panther CA-5 6x6      ["chłopiec"]

307[C]33 - GCBAPr 12,5/62/250

*Rocznik: 2010
*Silnik: CAT
*Napęd: 6x6
*Kabina: załogowa
*Zabudowa: kompozytowo/stalowa
*Pojemność zbiornika na proszek: 250 kg
*Pojemność zbiornika na wodę: 12500 l
*Pojemność zbiornika na środek pianotwórczy: 1500 l
*Autopompa: Rosenbauer
*Wydajność autopompy: 6200 l
*System podawania proszku: Minimax
*Działko wodo pianowe dachowe: Rosenbauer RM 60 C
*Wydajność maksymalna: 5000 l/min przy 10 bar

Rosenbauer Panther CA-5 6x6      ["dziewczynka"]

307[C]35 - GCBAPr 12,5/62/250

*Silnik: VOLVO
*Napęd: 6x6
*Kabina: załogowa
*Zabudowa: kompozytowo/stalowa
*Pojemność zbiornika na proszek: 250 kg
*Pojemność zbiornika na wodę: 12500 l
*Pojemność zbiornika na środek pianotwórczy: 1500 l
*Autopompa: Rosenbauer
*Wydajność autopompy: 6200 l
*System podawania proszku: Minimax
*Działko wodo pianowe dachowe: Rosenbauer RM 60 C
*Wydajność maksymalna: 5000 l/min przy 10 bar


 

Dostępny pakiet z silnikiem Volvo Euro 6 i 750 KM w połączeniu z ośmiobiegową skrzynią biegów zapewnia zoptymalizowane przyspieszenie od 0 do 80 km/h w 28 sekund i maksymalną prędkość 120 km/h.

E-One Titan 4x4   [ŻÓŁTY]

307[C]31 - GCBAPr 5/55+100

Rok produkcji: 1998
Moc (kW): 436
Autopompa: GODIVA GVB5300
Wydajność/ciśnienie: 5500l/min @ 15 bar
Zbiornik wodny: 5000 l
Zbiornik środków pianotwórczych: 600 l
Proszek gaśniczy: 2x50 kg
Działko dachowe: CHUBB FB 4500
Wydajność wysoka: 4540l/min
Wydajność niska: 2270l/min
Oświetlenie: szperacz 2x250W
Maszt 6m: 3x500W

dane producentów pojazdów:

www.e-one.com

www.rosenbauer.com

 

Pełną relację fotograficzną z naszej wycieczki zobaczycie tutaj

 

********************************************************************************************

     

Wycieczkę zorganizowali nauczyciele - opiekunowie Koła Miłośników Motoryzacji,
w składzie:


mgr inż. Tomasz Łasecki - nauczyciel teoretycznych przedmiotów zawodowych - główny organizator
mgr inż. Ireneusz Kulczyk - nauczyciel teoretycznych przedmiotów zawodowych

komentarz - Ireneusz Kulczyk
zdjęcia - Tomasz Łasecki, Ireneusz Kulczyk, Szymon Sudoł

 

********************************************************************************************
 

 

Opracowanie:  Ireneusz Kulczyk

początek strony