.

       Pojazdy pożarnicze
    Rozdział  3.5

                           

Powrót do spisu treści

 

3. PARAMETRY TAKTYCZNO – TECHNICZNE WYBRANYCH SAMOCHODÓW POŻARNICZYCH.

3.5. PODEST POŻARNICZY PMT 40.
PODNOŚNIK HYDRAULICZNY NA PODWOZIU VOLVO FM 12.

 

Podest ruchomy samojezdny PMT 40 jest urządzeniem dźwignicowym przeznaczonym do prowadzenia akcji ratowniczych i gaśniczych na wysokościach do 40 m. Specjalny pomost do bezpiecznego podnoszenia ludzi posiada udźwig 365 kg w całym zakresie pracy. Podest ten został zamontowany na podwoziu samochodu VOLVO FM 12 6x4 i jest eksploatowany przez JRG PSP w Fordonie.

 

Rys. nr 16 widok podestu pożarniczego PMT 40 z podestem roboczym (koszem ratunkowym)

 

DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACYJNE PODESTU.

Dane techniczne podwozia podestu:

typ podwozia – VOLVO FM 12

silnik – o zapłonie samoczynnym

pojemność i moc silnika – 12100 cm3 i mocy 340 KM

napęd – na osie tylne (6x4)

zawieszenie – przednie resory piórowe, tylne miechy pneumatyczne

układ hamulcowy – pneumatyczny, hamulce przednie tarczowe, tylne bębnowe

masa własna – 8370 kg

dopuszczalne obciążenie:

  • na oś przednią – 7100 kg
  • na wózek tylny – 21000 kg
  • całkowite – 28100 kg

Charakterystyka techniczna podestu:

długość w pozycji transportowe – 11,49 m

szerokość w pozycji transportowej – 2,5 m

wysokość w pozycji transportowej – 3,4 m

masa podestu bez podwozia – 14200 kg

napęd pompy hydraulicznej – przystawka odbioru mocy

napęd ruchów roboczych – hydrauliczny

typ pompy zębatej – 200NFA035DV+200NFA035DO

typ silnika hydraulicznego – AR50-N-C25

rodzaj sterowania – elektro – hydrauliczne

maksymalna wysokość robocza* – 40,0 m

maksymalna wysokość podnoszenia*** – 38,3 m

wysokość ratunkowa***** – 39,4 m

maksymalny wysięg roboczy** – 21,4 m

maksymalny wysięg poziomy**** – 20,9 m

maksymalny udźwig pomostu roboczego – 365 kg

min. czas podnoszenia dolnego członu wysięgnika – 45 s

min. czas podnoszenia górnego członu wysięgnika – 90 s

min. czas wysuwania teleskopu dolnego – 90 s

min. czas wysuwania teleskopu górnego – 36 s

czas pełnego obrotu – 150 s

min. czas wysuwu jednej podpory – 10 s

czas sprawienia podestu – 220 s

czas uzyskany przy obrotach silnika 1100 obr./min. i obciążeniu w koszu 90 kg

* jest to max wysokość podnoszenia + 1,7 m (zasięg ręki operatora),

** jest to maksymalny wysięg poziomy**** + 0,5 m (zasięg ręki operatora),

*** jest to największa pionowa odległość podłogi pomostu roboczego od podłoża

na którym stoi podest,

**** jest to największa pozioma odległość zewnętrznej krawędzi barierki pomostu

roboczego od osi obrotu kolumny obrotowej podestu,

***** jest to największa odległość pionowa od podłoża do górnej barierki kosza bez

obciążenia.

Ogólny opis budowy podestu:

Podest ruchomy PMT 40 jest urządzeniem składającym się z kilku zespołów połączonych między sobą przy pomocy połączeń gwintowych i sworzniowych. Podest po zmontowaniu mocowany jest do podwozia samochodu.

Do najważniejszych zespołów konstrukcyjnych podestu należą:

  • rama podporowa,
  • kolumna obrotowa,
  • wysięgnik,
  • pomost roboczy,
  • układ stabilizacji pomostu roboczego,
  • mechanizm obrotu,
  • układ hydrauliczny,
  • układ elektryczny,
  • układ doprowadzenia wody.

Opis głównych podzespołów:

Rama podporowa:

Wykonana jest z blach i profili giętych ze stali o podwyższonej wytrzymałości.

Korpus wykonany jest w formie zamkniętej skrzyni usztywnionej przegrodami na końcu której umieszczone są belki mocujące cylindry podporowe. Belki mają postać prostokątnej rury, z której wysuwane są hydraulicznie belki z cylindrami podporowymi. Podpory podestu przygotowanego do pracy ustawione są w obrysie tworzącym prostokąt, co zapewnia właściwą stateczność podestu. Ruch podpór są ograniczone mechanicznie przez cylindry hydrauliczne. W przedniej części korpusu umieszczony jest zbiornik oleju hydraulicznego w tylnej pierścień stanowiący podstawę do mocowania łożyska kolumny obrotowej.

Kolumna obrotowa:

Wykonana jest z blach stalowych w formie korpusu i stanowi podstawę do mocowania części obrotowej podestu. Do ramy podporowej kolumna jest przymocowana poprzez łożysko wieńcowe.

Wysięgnik:

Schematy wysięgników przedstawiono na rys. nr 17 i 18.

Wysięgnik podestu zbudowany jest z dwóch członów typu teleskopowego: dolnego i górnego. Dolny człon wysięgnika związany jest z kolumną obrotową.

Obydwa wysięgniki składają się z trzech segmentów. Wysuw teleskopu realizowany jest za pomocą:

  • cylindra dwustronnego działania,
  • łańcuchów sworzniowych.

Wszystkie człony wykonane są z profili giętych i spawanych w postaci rury prostokątnej.

 

rys. nr 17 schemat wysięgnika górnego podestu.

1 – człon I,  2 – człon II,   3 – człon III,  4 – cylinder kamen 090705500A,
5 – łańcuch 20B (zwojny),      6 – łańcuch 20B (zwojny).

 

rys. nr 18 schemat wysięgnika dolnego podestu.

1 – człon I,   2 – człon II,   3 – człon III,     4 – cylinder kamen 110805500,
5 – łańcuch 32B (zwojny),    6 – łańcuch 20B (zwojny)

Pomost roboczy:

Wykonany jest w formie kosza z cienkościennych profili stalowych i służy jako stanowisko pracy dla trzech osób. Posiada powierzchnię 2 m2. Wysokość jego wynosi 1,1 m. Wyposażony jest w lampy – szperacze, kładkę ewakuacyjną, urządzenie do porozumiewania się między stanowiskami, działko wodne z nasadą 75, dodatkowe wyjście z nasadą 52, przystosowany jest również do podłączenia rękawa ewakuacyjnego. W całym zakresie pracy pomost roboczy utrzymywany jest w pozycji poziomej przez układa stabilizacji pomostu.

Tabela nr 3 – dopuszczalne obciążenie w koszu.

warunki obciążenia

prędkość wiatru

udźwig

bez podawania wody

do 10 m/s

3 osoby lub 365 kg

bez podawania wody

do 12,5 m/s

2 osoby lub 180 kg

z podawaniem wody

do 10 m/s

2 osoby lub 180 kg

Z rękawem ewakuacyjnym, bez podawania ody

do 5 m/s

1 osoba w koszu
+
1 osoba w rękawie

 

Układa stabilizacji pomostu roboczego:

Jego zadaniem jest zapewnienie poziomej pozycji podłogi pomostu niezależnie od położenia wysięgnika. Układ stabilizacji jest układem hydrauliczno – łańcuchowym. Urządzenie śledząco – sterujące położeniem kosza zamocowane jest z prawej strony kosza. Dopuszczalny kąt wypoziomowania kosza w czasie pracy wynosi +- 5o.

Mechanizm obrotu:

Służy do nadania ruchu obrotowego kolumnie obrotowej wraz z wysięgnikiem. Mechanizm obrotu stanowi przekładnia planetarna z hamulcem hydraulicznym wielopłytkowym napędzana silnikiem hydraulicznym. Współpracuje ona z uzębieniem łożyska wieńcowego.

Układ hydrauliczny:

W podeście zastosowano układ hydrauliczny typu otwartego. Układ składa się z dwóch obwodów, z których każdy zasilany jest jedną sekcją pompy dwustrumieniowej .

Obwód I – zasila:

a) trzysekcyjny rozdzielacz w części dolnej sterowany elektrycznie w którym:

  • pierwsza sekcja steruje rozsuwaniem belek podpór z lewej strony podestu,
  • druga sekcja steruje wysuwaniem tylnej lewej podpory,
  • trzecia sekcja steruje wysuwaniem przedniej lewej podpory.

b) trzysekcyjny rozdzielacz sterowany elektrycznie w którym:

  • pierwsza sekcja steruje obrotem kolumny,
  • druga sekcja steruje teleskopowaniem wysięgnika dolnego,
  • trzecia sekcja steruje wysięgnikiem dolnym.

c) jednosekcyjny rozdzielacz sterowany elektrycznie, który steruje cylindrem prosto wodzenia kosza.

Obwód II – zasila:

a) trzysekcyjny rozdzielacz w części dolnej sterowany ręcznie w którym:

  • pierwsza sekcja steruje wysuwaniem tylnej prawej podpory,
  • druga sekcja steruje wysuwaniem przedniej prawej podpory,
  • trzecia sekcja steruje rozsuwaniem belek podpór z prawej strony podestu.

b) trzysekcyjny rozdzielacz na wysięgniku górnym sterowany elektrycznie w którym:

  • trzecia sekcja steruje obrotem kosza,
  • druga sekcja steruje teleskopowaniem wysięgnika górnego,
  • pierwsza sekcja steruje podnoszeniem wysięgnika górnego.

Układ wyposażony jest w zawór bezpieczeństwa , nastawiony na ciśnienie 18,5 MPa. Dwustrumieniowa pompa napędzana jest bezpośrednio od przystawki odbioru mocy podwozia. Równolegle do pompy głównej, podłączone są pompy awaryjne. Pierwsza napędzana jest pomocniczym silnikiem spalinowym HONDA. Druga napędza na jest silnikiem o napięciu 24 V, zasilanym z akumulatorów podwozi. Każda z dwóch sekcji pomp zasysa olej ze zbiornika przez filtr ssawny, następnie tłoczy go przez filtr ciśnieniowy i kieruje go do rozdzielacza kierunkowego. Zbiornik oleju wyposażony jest w dwie pokrywy. W jednej z nich zamontowany jest filtr wlewowy (służy do uzupełniania ewentualnych ubytków) wraz z filtrem powietrza. Rozdzielacze kierunkowe w stanie bezprądowym kierują olej do rozdzielaczy ruchów roboczych, w stanie prądowym do rozdzielaczy podpór. Skierowanie oleju do rozdzielaczy ruchów roboczych, odcina jednocześnie zasilanie rozdzielaczy podpór co zabezpiecza przed przypadkowym przesterowaniem podpór podczas pracy podestu.

Układ doprowadzenia wody:

Jest przeznaczony do prowadzenia akcji gaśniczych z kosza podestu. Stanowią go rury: wysięgnika dolnego, górnego i kosza, wykonane ze stali nierdzewnej, połączone ze sobą przewodami giętkimi. Rura wysięgnika dolnego jest zakończona nasadą 75 do podłączenia instalacji zewnętrznej. Rura w koszu zakończona jest działkiem wodnym, sterowanym ręcznie lub zdalnie w zależności od opcji, posiada też nasadę 52 do podłączenia dodatkowego węża. Od dołu kosza zastosowano układ zraszający. Rury wysięgników są elementami teleskopowymi i wysuwają się wraz z wysięgnikiem. Rura dolna oraz rura pomostu roboczego posiadają zawory spustowe wody. Układ wody jest zabezpieczony zaworem bezpieczeństwa umieszczonym na rurze dolnej koło kolumny obrotowej.

Rysunek nr 19 przedstawia pole pracy podestu typu PMT 40.

Rys. nr 19. Pole pracy podestu PMT 40.

 


rozdział 3.6 >>>