. | ||
Pojazdy
pożarnicze |
||
|
3. PARAMETRY TAKTYCZNO – TECHNICZNE WYBRANYCH SAMOCHODÓW POŻARNICZYCH. 3.5. PODEST POŻARNICZY PMT 40.
Podest ruchomy samojezdny PMT 40 jest urządzeniem dźwignicowym przeznaczonym do prowadzenia akcji ratowniczych i gaśniczych na wysokościach do 40 m. Specjalny pomost do bezpiecznego podnoszenia ludzi posiada udźwig 365 kg w całym zakresie pracy. Podest ten został zamontowany na podwoziu samochodu VOLVO FM 12 6x4 i jest eksploatowany przez JRG PSP w Fordonie.
Pomost roboczy: Wykonany jest w formie kosza z cienkościennych profili stalowych i służy jako stanowisko pracy dla trzech osób. Posiada powierzchnię 2 m2. Wysokość jego wynosi 1,1 m. Wyposażony jest w lampy – szperacze, kładkę ewakuacyjną, urządzenie do porozumiewania się między stanowiskami, działko wodne z nasadą 75, dodatkowe wyjście z nasadą 52, przystosowany jest również do podłączenia rękawa ewakuacyjnego. W całym zakresie pracy pomost roboczy utrzymywany jest w pozycji poziomej przez układa stabilizacji pomostu. Tabela nr 3 – dopuszczalne obciążenie w koszu.
Układa stabilizacji pomostu roboczego: Jego zadaniem jest zapewnienie poziomej pozycji podłogi pomostu niezależnie od położenia wysięgnika. Układ stabilizacji jest układem hydrauliczno – łańcuchowym. Urządzenie śledząco – sterujące położeniem kosza zamocowane jest z prawej strony kosza. Dopuszczalny kąt wypoziomowania kosza w czasie pracy wynosi +- 5o. Mechanizm obrotu: Służy do nadania ruchu obrotowego kolumnie obrotowej wraz z wysięgnikiem. Mechanizm obrotu stanowi przekładnia planetarna z hamulcem hydraulicznym wielopłytkowym napędzana silnikiem hydraulicznym. Współpracuje ona z uzębieniem łożyska wieńcowego. Układ hydrauliczny: W podeście zastosowano układ hydrauliczny typu otwartego. Układ składa się z dwóch obwodów, z których każdy zasilany jest jedną sekcją pompy dwustrumieniowej . Obwód I – zasila: a) trzysekcyjny rozdzielacz w części dolnej sterowany elektrycznie w którym:
b) trzysekcyjny rozdzielacz sterowany elektrycznie w którym:
c) jednosekcyjny rozdzielacz sterowany elektrycznie, który steruje cylindrem prosto wodzenia kosza. Obwód II – zasila: a) trzysekcyjny rozdzielacz w części dolnej sterowany ręcznie w którym:
b) trzysekcyjny rozdzielacz na wysięgniku górnym sterowany elektrycznie w którym:
Układ wyposażony jest w zawór bezpieczeństwa , nastawiony na ciśnienie 18,5 MPa. Dwustrumieniowa pompa napędzana jest bezpośrednio od przystawki odbioru mocy podwozia. Równolegle do pompy głównej, podłączone są pompy awaryjne. Pierwsza napędzana jest pomocniczym silnikiem spalinowym HONDA. Druga napędza na jest silnikiem o napięciu 24 V, zasilanym z akumulatorów podwozi. Każda z dwóch sekcji pomp zasysa olej ze zbiornika przez filtr ssawny, następnie tłoczy go przez filtr ciśnieniowy i kieruje go do rozdzielacza kierunkowego. Zbiornik oleju wyposażony jest w dwie pokrywy. W jednej z nich zamontowany jest filtr wlewowy (służy do uzupełniania ewentualnych ubytków) wraz z filtrem powietrza. Rozdzielacze kierunkowe w stanie bezprądowym kierują olej do rozdzielaczy ruchów roboczych, w stanie prądowym do rozdzielaczy podpór. Skierowanie oleju do rozdzielaczy ruchów roboczych, odcina jednocześnie zasilanie rozdzielaczy podpór co zabezpiecza przed przypadkowym przesterowaniem podpór podczas pracy podestu. Układ doprowadzenia wody: Jest przeznaczony do prowadzenia akcji gaśniczych z kosza podestu. Stanowią go rury: wysięgnika dolnego, górnego i kosza, wykonane ze stali nierdzewnej, połączone ze sobą przewodami giętkimi. Rura wysięgnika dolnego jest zakończona nasadą 75 do podłączenia instalacji zewnętrznej. Rura w koszu zakończona jest działkiem wodnym, sterowanym ręcznie lub zdalnie w zależności od opcji, posiada też nasadę 52 do podłączenia dodatkowego węża. Od dołu kosza zastosowano układ zraszający. Rury wysięgników są elementami teleskopowymi i wysuwają się wraz z wysięgnikiem. Rura dolna oraz rura pomostu roboczego posiadają zawory spustowe wody. Układ wody jest zabezpieczony zaworem bezpieczeństwa umieszczonym na rurze dolnej koło kolumny obrotowej. Rysunek nr 19 przedstawia pole pracy podestu typu PMT 40.
|