.

       Pojazdy pożarnicze
       Rozdział  3.7 - 3.7.1, 2, 3

                           

Powrót do spisu treści

 

3.7. INNE SAMOCHODY POŻARNICZE ORAZ SPRZĘT UŻYWANY PRZEZ PSP.

3.7.1. SAMOCHODY RATOWNICTWA TECHNICZNEGO.

Samochód ratownictwa technicznego jest samochodem przeznaczonym do prowadzenia działań ratowniczych przy wszelkiego rodzaju wypadkach i katastrofach, oraz może służyć do usuwania skutków tych wypadków i katastrof.

Przykładem jest IVECO – MAGIRUS (rys. nr 21). Wyposażony jest w sprzęt hydrauliczny, piły do drewna, betonu i stali, komplety poduszek nisko i wysokociśnieniowych, oraz inny niezbędny sprzęt ratowniczy. Posiada wbudowany agregat prądotwórczy o mocy 20 kW, maszt oświetleniowy, dźwig “Atlas” o maksymalnym udźwigu 3600 kg. Na załogę składają się trzy osoby.

 

Rys. nr 21. SRt IVECO – MAGIGUS

Do innych samochodów ratownictwa technicznego można zaliczyć dźwigi ich zadaniem jest ustawianie, umieszczanie pojazdów lub ciężkich obiektów na jezdni które uprzednio z niej wypadły bądź przewróciły się. Tak ciężki sprzęt może być wykorzystywany przy katastrofach budowlanych. Przykładowy dźwig przedstawi na poniższy rys. nr 22 posiada udźwig 20 ton.

Rys. nr 22. Dz Jelcz.

Samochód VOLVO FL 10 można zaliczyć do samochodów ratownictwa technicznego pomimo, że jest nazwany pojazdem ratownictwa drogowego ciężkiego, ponieważ jego zadania są podobne jak te stawiane dźwigom. Bezpośrednio za kabiną samochodu (rys. nr 23) zamontowano do ramy pomocniczej żuraw hydrauliczny. Jego maksymalny udźwig wynosi 3,06 tony. Żuraw ma duże pole pracy wynikające z wysięgu dochodzącego do 8,75 m. Do ramy pomocniczej jest zamontowane przegubowo ramię podstawowe wysięgnika holowniczego podnoszone dwoma hydraulicznymi podnośnikami. Dopuszczalne obciążenie belki poprzecznej wysięgnika przy wysięgu 2,25 m wynosi 6,5 tony, a maksymalny wysięg dochodzi do 3,85 m. samochód ten wyposażono dodatkowo w dwie wyciągarki hydrauliczne zamontowane na specjalnym łożu w przedniej części ramienia podstawowego. Wyciągarki te mają liny o długości 40 m i maksymalną siłę uciągu 130 i 200 kN.

Rys. nr 23.SCRd VOLVO FL 10.

Do samochodów ratownictwa technicznego zaliczyć można samochody ratownictwa wysokościowego (rys. nr 24). Służy on do przemieszczania grupy ratowników, wraz ze sprzętem ratowniczym czyli narzędzia hydrauliczne i zestaw impulsowego gaszenia pożarów, oraz wyposażeniem osobistym liny i uprzęże

Rys. nr 24. SLWys VOLKSWAGEN T 4.

 

3.7.2. SAMOCHODY RATOWNICTWA MEDYCZNEGO.

Karetka reanimacyjna może być obsługiwana przez wyszkolonych strażaków, ale zazwyczaj jest obsługiwana przez zespół ratowniczy Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego. Jest zabezpieczeniem medycznym podczas działań ratowniczo – gaśniczych, współdziała podczas wypadków drogowych i innych miejscowych zagrożeń. Działania wynikają ze statutowych obowiązków karetki pogotowia. Przykładem może być VOLKSWAGEN LT 35 (rys. nr 25) jej obsada to cztery osoby.

Rys. nr 25. VOLKSWAGEN LT 35.

 

3.7.3. SAMOCHODY OPERACYJNE.

Samochodu operacyjny zazwyczaj służy jako samochód operacyjne, dowodzenia i łączności, są to zazwyczaj samochody osobowe lub terenowe. Najczęściej w PSP samochody operacyjne to Polonez DAEWOO FSO (rys. nr 26).

Rys. nr 26. SLOp Polonez Caro plus.

Samochód operacyjny SUZUKI Grand Vitara (rys. nr 27) z napędem 4x4 przeznaczony jest dla Naczelnika Wydziału Liniowego, oraz jego zastępcy, a także dla dowódców zmian podczas koordynacji działań ratowniczo – gaśniczych. Przystosowany jest do przewozu czterech osób, oraz niezbędnego sprzętu potrzebnego do dowodzenia działaniami.

Rys. Nr 27. SLOp SUZUKI Grand Vitara.

 


rozdział 3.7.4 >>>