gora | ||
Przegląd prasy |
||
Wydarzenia
Podczas tegorocznego kongresu UITP w Madrycie, przedstawiciele koncernu Daimler-Chrysler przekazali burmistrzowi tego miasta pierwszy autobus miejski Mercedes-Benz Gitaro zasilany ogniwami paliwowymi. Jest to jeden z trzech autobusów bazujących na technologii zapewniającej brak spalin, które trafią do madryckiej komunikacji miejskiej i będą tam wykorzystywane w codziennym ruchu liniowym. Do końca bieżącego roku w dziesięciu miastach europejskich
pojawi się łącznie 30 autobusów Mercedes-Benz. Ten, jak dotąd, najszerzej
zakrojony program testowania pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi uzyskał
wsparcie Komisji Europejskiej, która kwotą 21 milionów euro sfinansowała
programy CUTE (Clean Urban Transport for Europę) oraz ECTOS (Ecolo-gical City
Transport System). Celem projektu jest z jednej strony wypróbowanie samych
pojazdów oraz infrastruktury koniecznej do ich funkcjonowania, z drugiej zaś
zdobycie wiedzy, jak wśród opinii publicznej postrzegana jest sama technologia.
W rozpoczynającej się właśnie akcji testowania biorą udział następujące miasta:
Amsterdam, Barcelona, Hamburg, Londyn, Luksemburg, Madryt, Porto, Reykjavik,
Stuttgart i Sztokholm. Europejskie programy "Clean Urban Transport for Europe" (CUTE) i "Ecological City Transport System" (ECTOS) Szczególnie w zurbanizowanych regionach opinia publiczna
domaga się redukcji emisji spalin i hałasu w miastach. Dla zebrania kolejnych
doświadczeń w codziennym użytkowaniu technologii ogniw paliwowych i jednocześnie
dla wypróbowania możliwości zaopatrzenia w wodór, rozpoczęto w roku 2001
europejski program CUTE ("Clean Urban Transport for Europe"). Przedsiębiorstwa
komunikacyjne w wybranych miastach wraz z przedsiębiorstwami zaopatrującymi w
energię stworzyły infrastrukturę wodorową. W poszczególnych miastach zastosowano
różne rozwiązania. I tak na przykład, wodór pozyskiwany jest z wykorzystaniem
energii słonecznej, wodnej lub geotermicznej oraz przy pomocy pary z gazu
ziemnego. Przede wszystkim takie inwestycje w ramach programów CUTE i ECTOS
uzyskały finansowe wsparcie Komisji Europejskiej. Mercedes-Benz Gitaro zasilany ogniwami paliwowymi
Od prototypu do krótkiej serii Autobus Gitaro zasilany ogniwami paliwowymi posiada
dopuszczenie do ruchu liniowego. Produkowany w zakładach w Mannheim podlega
zwykłym wymogom homologacyjnym. Pod względem technologicznym jest następcą
modelu NEBUS (New Electronic Bus), a więc prototypu na bazie miejskiego
Mercedesa O405, który po raz pierwszy wyjechał na ulice w roku 1997. Od tego
czasu NEBUS dowiódł swych możliwości w wielu miejscach. |