gora

Przegląd prasy

 

Nowości na rynku
Kleber PROTECTIS - opona nie do przebicia
Nowa mieszanka gumy w formie żelu

Nowoczesny Warsztat 6 (60) czerwiec 2003

Kleber PROTECTIS to nowa opona, wyposażona w mechanizm ochrony przed przebiciem bieżnika. Pozwala na uniknięcie utraty powietrza w 97% przypadków przebić czoła bieżnika, o średnicy mniejszej niż 4,7 mm.

Kleber PROTECTIS jest odporny na przebicie bieżnika, odpowiadające rozmiarom dużego gwoździa. Dzięki temu, w większości przypadków Kleber PROTECTIS daje kierowcom możliwość uniknięcia zmiany koła. Po przebiciu opony, nie trzeba jej wymieniać, ani oddawać do naprawy. Niebagatelny jest również wpływ opon na bezpieczeństwo jazdy - do około 36% przypadków utraty ciśnienia dochodzi podczas jazdy. Jest to szczególnie niebezpieczne, kiedy samochód porusza się z dużą prędkością. Gwałtowny spadek ciśnienia w kole może wywołać poślizg i skończyć się wypadkiem.

Mechanizm funkcjonowania

Sposób funkcjonowania opatentowanego mechanizmu chroniącego oponę przed przebiciem jest prosty.

Zasada działania opony Kleber PROTECTIS
(w tekście poniżej)

 Kleber PROTECTIS jest klasyczną oponą, wewnątrz której umieszczono specjalną, samouszczelniającą się gumę o konsystencji żelu. Guma jest rozłożona równomiernie po wewnętrznej stronie bieżnika i utrwalona w procesie obróbki cieplnej, podczas wytwarzania opony. Kiedy koło zostaje napompowane, ciśnienie powietrza dociska gumę do wewnętrznej ścianki opony. Sekretem skuteczności systemu jest gumowa mieszanka wewnątrz opony o specjalnych właściwościach i konsystencji. Mechanizm ochrony przed przebiciem wykorzystuje dwa efekty naturalnie występujące w każdym kole - wysokie ciśnienie powietrza i siłę odśrodkową w czasie ruchu obrotowego. W momencie przebicia bieżnika opony, guma o płynnej konsystencji otacza szczelnie przedmiot powodujący to przebicie, nie dopuszczając do utraty ciśnienia powietrza. Jeśli przedmiot wypadnie, samouszczelniającą się substancja zatyka otwór pod wpływem wysokiego ciśnienia powietrza. W ten sposób zapobiega jego spadkowi. Opona Kleber PROTECTIS jest skuteczna w przypadku 97% wszystkich przebić w czole bieżnika.

Sposób użytkowania

Kleber PROTECTIS pasuje do istniejących obręczy, a zamontowanie jej w samochodzie nie wymaga żadnych szczególnych działań. Opona ma gwarancję maksymalnej skuteczności w przypadku przebić bieżnika.
Nie ma potrzeby naprawy - oddania opony do warsztatu wulkanizacyjnego. Jedyne co należy zrobić, to wyciągnąć gwóźdź z opony. Usuwając przedmiot, który uszkodził oponę, ogranicza się powiększanie otworu. Za tym idzie wcześniejsze uszczelnienie opony na całej grubości ścianki, co zwiększa jej trwałość. Jednak nawet jeśli tego nie zrobimy, w momencie gdy gwóźdź wypadnie z opony, samouszczelniający się żel wypełni powstały otwór. Kierowca nawet nie wie, że właśnie uniknął kłopotliwej wymiany koła.
Płynna guma wewnątrz opony Kleber PROTECTIS jest oparta na tych samych komponentach, które są używane w standardowych oponach. Kleber PROTECTIS spełnia takie same wymagania dotyczące ochrony środowiska, co opona klasyczna - od momentu opracowania, aż po zakończenie eksploatacji. Ze względów bezpieczeństwa należy zakładać jednakowe opony na jedną oś. Zaleca się zakładanie opon Kleber PROTECTIS na wszystkie koła.