gora

Przegląd prasy

 

Nowości na rynku
Nowa opona Michelin Pilot Alpin
Nowy system lamel

Auto Moto Serwis 10/ 2003

Najnowszym uzupełnieniem gamy opon marki Michelin jest opona zimowa najwyższej klasy - Michelin Pilot Alpin. Przy jej konstruowaniu wykorzystano doświadczenia zdobyte w laboratoriach Michelin oraz na trasach rajdowych samochodowych mistrzostw świata. Michelin Pilot Alpin jest oferowany z indeksami prędkości H oraz V i w zależności od tego ma różną budowę. Maksymalną przyczepność na suchej nawierzchni zapewnia w obu odmianach system automatycznie blokujących się lamel dwukierunkowych. W przypadku opon z indeksem H jest to system BDS (Bi-Directional Sipe), który sprawia, że lamele zazębiają się o siebie i blokują, zarówno w kierunku poprzecznym, jak i wzdłużnym. To oznacza lepszą przyczepność, zarówno przy działaniu na oponę sił kierunkowych występujących podczas szybkiej jazdy po zakrętach, jak i wtedy, gdy na oponę działa duża siła o kierunku równoległym z osią wzdłużną opony - w czasie mocnego hamowania.

System BDS
W oponach Michelin Pilot Alpin z indeksem V (do 240 km/h) zastosowano lamele o bardziej skomplikowanej konstrukcji. Nowatorski system VTS (Variable Thickness Sipe - zmienna szerokość lamel) charakteryzuje się odstępami między lamelami rzędu 0,15 mm, przy głębokości lamel rzędu 0,6 mm i gwarantuje automatyczne blokowanie się lamel w kierunku poprzecznym i wzdłużnym. Umożliwia to uzyskanie znacznie większej gęstości lamel na tej samej powierzchni oraz szybsze występowanie efektu ich automatycznego blokowania się. Systemy VTS i BDS działają na podobnej zasadzie, jednak ten pierwszy szybciej reaguje na działanie sił zarówno wzdłużnych, jak i poprzecznych.

 

System VTS
Wewnętrzne testy Michelin wykazały, że dzięki tym innowacjom udało się skrócić drogę hamowania na mokrej nawierzchni (w porównaniu z oponami 1 generacji) o 3 do 4%. Wszystkie rozmiary nowej opony są wyposażone w podwójne oznaczenie zużycia bieżnika - do głębokości 4 mm oraz 1,6 mm.