Najnowszym uzupełnieniem gamy opon marki Michelin jest opona
zimowa najwyższej klasy - Michelin Pilot Alpin. Przy jej konstruowaniu
wykorzystano doświadczenia zdobyte w laboratoriach Michelin oraz na trasach
rajdowych samochodowych
mistrzostw świata. Michelin Pilot Alpin jest oferowany z indeksami prędkości H
oraz V i w zależności od tego ma różną budowę. Maksymalną przyczepność na suchej
nawierzchni zapewnia w obu odmianach system automatycznie blokujących się lamel
dwukierunkowych. W przypadku opon z indeksem H jest to system BDS (Bi-Directional
Sipe), który sprawia, że lamele zazębiają się o siebie i blokują, zarówno w
kierunku poprzecznym, jak i wzdłużnym. To oznacza lepszą przyczepność, zarówno
przy działaniu na oponę sił kierunkowych występujących podczas szybkiej jazdy po
zakrętach, jak i wtedy, gdy na oponę działa duża siła o kierunku równoległym z
osią wzdłużną opony - w czasie mocnego hamowania.
System BDS
W oponach Michelin Pilot Alpin z indeksem V (do 240 km/h) zastosowano lamele
o bardziej skomplikowanej konstrukcji. Nowatorski system VTS (Variable Thickness
Sipe - zmienna szerokość lamel) charakteryzuje się odstępami między lamelami
rzędu 0,15 mm, przy głębokości lamel rzędu 0,6 mm i
gwarantuje
automatyczne blokowanie się lamel w kierunku poprzecznym i wzdłużnym.
Umożliwia
to uzyskanie znacznie większej gęstości lamel na tej samej powierzchni oraz
szybsze występowanie efektu ich automatycznego blokowania się. Systemy VTS i BDS
działają na podobnej zasadzie, jednak ten pierwszy szybciej reaguje na działanie
sił zarówno wzdłużnych, jak i poprzecznych.
System VTS
Wewnętrzne testy Michelin wykazały, że dzięki tym innowacjom udało się
skrócić drogę hamowania na mokrej nawierzchni (w porównaniu z oponami 1
generacji) o 3 do 4%. Wszystkie rozmiary nowej opony są wyposażone w podwójne
oznaczenie zużycia bieżnika - do głębokości 4 mm oraz 1,6 mm.