Trasa Ludwikowo - Artyleryjska
Gazeta Wyborcza -
poniedziałek 16 lutego 2004 - wkładka Bydgoszcz
13 min zł zapłaci miasto właścicielom działek, przez które
przebiegnie ostatni odcinek Trasy W-Z
Tereny przy ul. Ludwikowo między ul. Żeglarską a Zaświat od
30 łat są w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczone pod trasę. Ich
właściciele na wolnym rynku nie mogliby liczyć na dobrą cenę. Teraz z ofertą
przychodzi do nich miasto. - Wszystkie grunty i zabudowania są już wycenione
przez rzeczoznawcę. Z każdym właścicielem osobno negocjujemy umowę. Wykupiliśmy
już siedem działek. Wszystkie transakcje planujemy zakończyć do wiosny - mówi
zastępca dyrektora wydziału mienia i geodezji Urzędu Miasta Andrzej Bereda.
O tajnikach negocjacji urzędnicy oficjalnie nie mówią, by nie
utrudniać sobie pracy i niepotrzebnie nie rozbudzać apetytów właścicieli. Jak
się dowiedzieliśmy, rozpiętość między wartością poszczególnych umów jest duża:
od 9 do nawet 500 tyś. zł. Najmniej warte są maleńkie mieszkania w starych
zniszczonych zabudowaniach wielorodzinnych i małe puste działki. Najwięcej domy
jednorodzinne z ogrodami. Zabudowane są 22 działki, 21 to niezabudowane grunty.
Jak dotąd, większość właścicieli, z którymi przeprowadzono rozmowy, skłania się
ku cenie zaproponowanej przez rzeczoznawcę. Choćby dlatego, że to uczciwe kwoty.
Nie każdy też wie, że może się targować. Jednak nie za bardzo, bo margines
wzrostu cen, jaki dopuszcza miasto, jest niewielki. - Lepiej nie upierać się
przy cenie dwukrotnie przebijającej wycenę, bo mamy w rękawie asa. Jest to
możliwość wywłaszczenia nieruchomości z wypłatą odszkodowania, czyli kwoty
zaproponowanej przez rzeczoznawcę - mówią urzędnicy magistratu.

|
Plan sytuacyjny
przyszłej inwestycji |
Trasa. W-Z
Prace przy Trasie W-Z, która docelowo ma połączyć wschodnią i
zachodnią część miasta, ruszyły w 1995 roku. Trasa powstaje etapami. Teraz ma 6
km: od skrzyżowania ul. Kamiennej z Fordońską do cmentarza przy ni.
Artyleryjskiej. Jest nazywana obwodnicą Śródmieścia - ma odciążyć centrum z
ruchu tranzytowego. By tak się stało, brakuje jeszcze estakady nad torami
kolejowymi z ul. Ludwikowo do ul. Artyleryjskiej o długości 190 m i dojazdów do
niej od strony obu ulic o łącznej długości 800 m. Inwestycję zakończy
modernizacja ul. Ludwikowo i wiaduktu nad ul. Żeglarską. Te dwa ostanie, etapy
zaplanowane są na 2005 i 2006 rok i pochłoną ponad 46 mln zł. Docelowo
cała Trasa W-Z ma być dwujezdniowa (odcinki, które jeszcze takie nie są, będą
przebudowywane po zakończeniu inwestycji w rejonie Ludwikowo) i być trasą
szybkiego ruchu z dozwoloną prędkością do 80 km/h.
Artykuł KATARZYNY STASZAK