gora

Przegląd prasy

 

Bydgoszcz
Od W do Z
Trasa Ludwikowo - Artyleryjska

Gazeta Wyborcza - poniedziałek 16 lutego 2004 - wkładka Bydgoszcz

13 min zł zapłaci miasto właścicielom działek, przez które przebiegnie ostatni odcinek Trasy W-Z
Tereny przy ul. Ludwikowo między ul. Żeglarską a Zaświat od 30 łat są w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczone pod trasę. Ich właściciele na wolnym rynku nie mogliby liczyć na dobrą cenę. Teraz z ofertą przychodzi do nich miasto. - Wszystkie grunty i zabudowania są już wycenione przez rzeczoznawcę. Z każdym właścicielem osobno negocjujemy umowę. Wykupiliśmy już siedem działek. Wszystkie transakcje planujemy zakończyć do wiosny - mówi zastępca dyrektora wydziału mienia i geodezji Urzędu Miasta Andrzej Bereda.
O tajnikach negocjacji urzędnicy oficjalnie nie mówią, by nie utrudniać sobie pracy i niepotrzebnie nie rozbudzać apetytów właścicieli. Jak się dowiedzieliśmy, rozpiętość między wartością poszczególnych umów jest duża: od 9 do nawet 500 tyś. zł. Najmniej warte są maleńkie mieszkania w starych zniszczonych zabudowaniach wielorodzinnych i małe puste działki. Najwięcej domy jednorodzinne z ogrodami. Zabudowane są 22 działki, 21 to niezabudowane grunty. Jak dotąd, większość właścicieli, z którymi przeprowadzono rozmowy, skłania się ku cenie zaproponowanej przez rzeczoznawcę. Choćby dlatego, że to uczciwe kwoty. Nie każdy też wie, że może się targować. Jednak nie za bardzo, bo margines wzrostu cen, jaki dopuszcza miasto, jest niewielki. - Lepiej nie upierać się przy cenie dwukrotnie przebijającej wycenę, bo mamy w rękawie asa. Jest to możliwość wywłaszczenia nieruchomości z wypłatą odszkodowania, czyli kwoty zaproponowanej przez rzeczoznawcę - mówią urzędnicy magistratu.

Plan sytuacyjny przyszłej inwestycji

Trasa. W-Z

Prace przy Trasie W-Z, która docelowo ma połączyć wschodnią i zachodnią część miasta, ruszyły w 1995 roku. Trasa powstaje etapami. Teraz ma 6 km: od skrzyżowania ul. Kamiennej z Fordońską do cmentarza przy ni. Artyleryjskiej. Jest nazywana obwodnicą Śródmieścia - ma odciążyć centrum z ruchu tranzytowego. By tak się stało, brakuje jeszcze estakady nad torami kolejowymi z ul. Ludwikowo do ul. Artyleryjskiej o długości 190 m i dojazdów do niej od strony obu ulic o łącznej długości 800 m. Inwestycję zakończy modernizacja ul. Ludwikowo i wiaduktu nad ul. Żeglarską. Te dwa ostanie, etapy zaplanowane są na 2005 i 2006 rok i pochłoną ponad 46 mln zł. Docelowo cała Trasa W-Z ma być dwujezdniowa (odcinki, które jeszcze takie nie są, będą przebudowywane po zakończeniu inwestycji w rejonie Ludwikowo) i być trasą szybkiego ruchu z dozwoloną prędkością do 80 km/h.

Artykuł KATARZYNY STASZAK