Czy na Grunwaldzkim będzie
bezpieczniej?
EXPRESS BYDGOSKI -
wtorek 30 marca 2004 - Express Ludzie
Rondo Grunwaldzkie w Bydgoszczy pomimo przebudowy związanej z otwarciem
hipermarketu Geant nadal należy do najbardziej niebezpiecznych. W 2003 roku
statystyki policyjne odnotowały 3 wypadki, w których 4 osoby zostały
ranne oraz 67 kolizji. Na część zdarzeń wpływ ma duże natężenie ruchu pojazdów
na skrzyżowaniu, które kierują się do Geanta.
Władze miasta w poprzedniej kadencji zdecydowały się na
poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w tym miejscu i rozpoczęty rozmowy z King
Kross, by ten pokrył koszty modernizacji dojazdu z pominięciem właśnie Ronda
Grunwaldzkiego. Już po objęciu urzędu przez prezydenta Dombrowicza opracowany
został projekt przebudowy ul. Kruszwickiej oraz ul. Nakielskiej. Niestety, nie
uzyskał on akceptacji w Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w
Bydgoszczy. Zdecydowana większość uwag dotyczyła niezgodnego z warunkami
technicznymi i normami budowlanymi projektu tunelu.
Odciążyć rondo
W przedstawionej koncepcji poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i
zwiększenie przepustowości na rondzie Grunwaldzkim uzyska się po skierowaniu
części pojazdów jadących do hipermarketu inną drogą, która nie będzie prowadziła
do wjazdu przy ul. Kruszwickiej przed przejściem dla pieszych (rys. A).
Stąd, przewiduje się wjazd z placu Poznańskiego wydzielonym pasem ruchu
prowadzącym w tunel. Również pojazdy nadjeżdżające od wschodniej i północnej
strony nie będą musiały objeżdżać wyspy, tylko na ul. Nakielskiej zawrócą na
nowej jezdni i pojadą na parking Geanta.
 |
 |
rys. A |
rys. B |
Szerzej na Poznańskim
Istotną zmianą modernizacji dojazdu do Geanta jest wprowadzenie dwóch pasów
ruchu przeznaczonych dla skrętu w prawo na wschodnim wlocie na placu Poznańskim.
W godzinach szczytu już teraz jeden pas ruchu jest niewystarczający. Kolejka
oczekujących pojazdów w kierunku ronda Grunwaldzkiego sięga nawet przejścia dla
pieszych na ul. Poznańskiej. Ta zmiana w istotny sposób wpłynie na poprawę
płynności ruchu i zapewne zmniejszy czas oczekiwania na zielone światło.
Winny tunel
Prace przy przebudowie układu drogowego miały rozpocząć się w tym roku.
Okazało się jednak, że projekt nie spełnia wymagań technicznych. Z informacji,
jakie Express uzyskał wynika, że w projekcie tunel jest za niski i przebiega
zbyt blisko różnych mediów. Projekt budowy tunelu został odesłany do poprawki, a
czy prace nad nim będą kontynuowane okaże się. W Zarządzie Dróg Miejskich i
Komunikacji Publicznej nikt o tej inwestycji nie chciał rozmawiać.
rysunki i tekst Mirosław Tomacki