gora

Przegląd prasy

 

 

Ze świata motoryzacji
Zamiana siekierki na kijek
Dwumasowe koło zamachowe


Auto Expert nr 6 (119) 2006

Wiadomo już od kilku lat, że dwumasowe koło zamachowe DMF (dual mass flywheel) zostało skonstruowane i jest produkowane przez firmę Luk. Teraz na rynku pojawił się jego zamiennik.

Zalety tego rozwiązania, polegające na tłumieniu drgań skrętnych w samochodowych układach przeniesienia i ułatwionym rozłączaniu sprzęgła, są już powszechnie znane z literatury technicznej i praktyki użytkowników samochodów marek: Audi, Seat, Śkoda oraz VW, wyposażonych w silnik 1.9 TDI (90 oraz 110 KM). Mają też one swą uzasadnioną cenę. Nagle jednak pojawił się na rynku części zamiennych tani produkt alternatywny o tym samym przeznaczeniu.

Jest to 4-częściowy zestaw, składający się ze sprzęgła tarczowego z tłumikiem drgań skrętnych, płyty dociskowej, wyprzęgnika i... konwencjonalnego koła zamachowego. Towarzysząca mu reklama podkreśla nie tylko jego niższą cenę, lecz także sugeruje, że zapewnia on wyższy komfort jazdy i obsługi, a także większą odporność na zużycie niż DMF produkowane przez Luka.

Schematyczne porównanie zasady i skutków działania obu produktów

Zastąpienie produktu bardziej zaawansowanego technicznie tradycyjnym, prostszym rozwiązaniem, jest oczywiście możliwe, ale raczej niekorzystne. Konstrukcja nowoczesnego samochodu to przecież zintegrowana i starannie zestrojona całość. We wspomnianych modelach DMF jest integralnym elementem tej właśnie całości. Zastąpienie go sztywnym kołem zamachowym powoduje nadmierne przenoszenie drgań wału korbowego na cały układ przeniesienia napędu, co nie tylko negatywnie wpływa na akustyczny komfort jazdy, lecz także może spowodować szybkie uszkodzenie skrzyni biegów. Wywołuje też szkodliwe naprężenia w układzie korbowo-tłokowym silnika.

Silnik z DMF może być używany przy niskich prędkościach obrotowych, co zmniejsza ogólne zużycie paliwa i emisję spalin.

Prace rozwojowe prowadzone nad DMF przez Luka dały producentom samochodów możliwość projektowania silników o wysokich osiągach i niskim zużyciu paliwa. W silnikach wysokoprężnych VW możliwość ta została w pełni wykorzystana, więc ich modyfikacja, polegająca na wyeliminowaniu koła dwumasowego. musi przynieść w efekcie wzrost zużycia paliwa i dodatkowe koszty związane z przyspieszonym zużyciem bądź awarią pojazdu. Różnica ceny między częścią oryginalną a jej uproszczonym zamiennikiem nie uzasadnia w żadnym stopniu tych zwiększonych wydatków i nieuchronnych kłopotów.