gora | ||
Przegląd prasy |
||
Nadwozie Zasięg świateł reflektorów głównych samochodu Auto Expert - 1/2009 Jesień i zima to okresy, w których krótszy dzień powoduje, że to światła pojazdu - a nie promienie słoneczne - zapewniają nam widoczność. Muszą być one jednak prawidłowo ustawione - nie świecić za daleko, ale również nie za blisko. Przyjrzymy się bliżej temu zagadnieniu. Nie tylko nie oślepiać Jeśli słucham lub czytam o światłach, to przeważnie mowa jest o oślepianiu lub nieświecących reflektorach. W mojej ocenie wiele reflektorów ma za mały zasięg świateł mijania, czyli świecą za blisko przed samochodem. Chyba część kierowców i diagnostów wyznaje zasadę, że lepiej niech tak świecą, bo nie będą oślepiać. Zapominają jednak, że zmniejsza to bezpieczeństwo dla jadących samochodem - patrz rys. 1.
W aucie mojej
siostry, po koniecznej
wymianie
reflektora, dwukrotna wizyta w różnych
SKP nie dała
efektu - zasięg
świateł
mijania był
wyraźnie
za mały.
Jazda, szczególnie
poza miastem, ze względów
bezpieczeństwa
była
wolniejsza. Dopiero serwis Opla (Hornet we Wrocławiu)
ustawił
reflektory prawidłowo,
z
wykorzystaniem
przyrządu. Widoczność = nasze bezpieczeństwo
Jadąc
w dzień,
przy
pogodzie
o
ograniczonej przejrzystości
powietrza, oraz
w
nocy - również
przy dobrej przejrzystości
powietrza - jesteśmy
bezpieczni
tylko
wówczas,
gdy na
widzianym przez
nas
odcinku drogi
będziemy
w stanie zatrzymać
samochód.
Proszę
zauważyć,
że
przeszkodę
czy jakieś
zagrożenie
na drodze najpierw musimy zobaczyć,
czyli musi jej
dosięgnąć
strumień
światła.
Wielkie znaczenie mają
tu elementy odblaskowe, nawet te na butach sportowych czy
pedałach
roweru
- to je zobaczymy jako pierwsze! ■ średnio - ok. 1 s; ■ gdy kierowca jest skupiony i przewiduje rozwój sytuacji na drodze - 0,5 do 0,7 s; ■ gdy kierowca jest zmęczony, chory lub pod wpływem działania leków - ponad 1 s. W czasie reakcji kierowcy samochód jedzie niehamowany. Odcinki drogi, które pojazd przebywa przy czterech przykładowych prędkościach jazdy, pokazują zielone paski wykresu na rys. 2.
Odcinek drogi, którą samochód pokonuje w czasie reakcji kierowcy, można obliczyć z przybliżonego wzoru:
Gdy pojawia się
siła
hamująca,
która
- przyjmijmy w uproszczeniu - natychmiast
osiąga
maksymalną
możliwą
w danych
warunkach
wartość,
rozpoczyna
się
hamowanie. Kończy
się
ono w momencie
zatrzymania
pojazdu. Odcinki drogi przebyte przez samochód
podczas hamowania
z
czterech
przykładowych
prędkości
pokazują
pomarańczowe
paski
wykresu
na
rys. 2. Kiedy kontrolować i ewentualnie regulować ustawienie świateł Należy to wykonywać: ■ po każdej wymianie żarówek w reflektorach; ■ po wymianie reflektorów; ■ po wymontowaniu i ponownym montażu reflektorów; ■ po naprawach blacharskich nadwozia; ■ po wymianie elementów zawieszenia, które wpływają na wysokość ustawienia nadwozia (np. sprężyn, resorów, ale nie amortyzatorów). Regulacja ustawienia reflektorów korektorem nie zastępuje regulacji z wykorzystaniem śrub regulacyjnych! Z własnego doświadczenia dopowiem, że jeśli używamy w reflektorach żarówek markowych firm (Bosch, Philips, Tungsram, Osram, Narva), to po ich wymianie „na drodze" można nie martwić się o ustawienie świateł. Należy jednak przy najbliższej okazji zastanowić się nad wymianą żarówki w drugim reflektorze, np. jeśli ma podobny okres użytkowania jak żarówka przepalona, a następnie sprawdzić ustawienie reflektorów z użyciem przyrządu. Przed kontrolą lub regulacją ustawienia świateł Samochód przygotowany do kontroli lub regulacji ustawienia świateł: ■ powinien mieć prawidłowe ciśnienie powietrza lub azotu w ogumieniu; ■ musi być obciążony zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, a jeśli ich brak, to ma być obciążony kierowcą; ■ korektor ustawienia świateł pojazdu powinien być ustawiony w pozycji dla pojazdu nieobciążonego, przeważnie pozycji „0" czyli w takim położeniu, aby zasięg świateł mijania był największy lub położenie na ekranie linii światło-cienia światła mijania było najwyższe. O środku reflektora
W dalszej części
tekstu będę
używał
określenia
„środek
reflektora
światła
mijania" lub
„środek
reflektora
światła
drogowego" z myślą
o reflektorach, które
mają
dwie oddzielne,
jednowłóknowe
żarówki
świateł:
mijania
i drogowych.
Jeśli
widoczna jest
żarówka
świateł
mijania lub drogowych, za
środek
reflektora
świateł
mijania
lub drogowych
przyjmujemy
jej oś
podłużną. Zasada regulacji i ustawienia świateł mijania Najprościej przedstawić ją tak, jakby światła mijania były ustawiane z wykorzystaniem ekranu prostopadłego do podłoża, na którym stoi samochód (rys. 3.).
Przyjmijmy, że ekran znajduje się w odległości 10 m od reflektorów pojazdu. Należy dla każdego reflektora, na wysokości H, nanieść na nim znaczek (1, rys. 4.), odpowiadający wysokości położenia środka reflektora światła mijania (rys. 3. i 4.).
W
płaszczyźnie
poziomej znaczek ten
trzeba nanieść
tak, aby
linia łącząca
go ze
środkiem
reflektora
światła
mijania
była
prostopadła
do
ekranu. Jeśli
pojazd
ma dwa
reflektory
świateł
mijania,
to odległość
pomiędzy
oboma
znaczkami
na ekranie
(A, rys. 4.)
ma być
równa
odległości
pomiędzy
środkami
tych
reflektorów. Zasada regulacji i ustawienia świateł mijania
Najprościej
przedstawić
ją
tak, jakby
światła
mijania
były
ustawiane z wykorzystaniem
ekranu
prostopadłego
do podłoża,
na którym
stoi
samochód
(rys. 3.). Przyjmijmy,
że
ekran
znajduje się
w
odległości
10 m
od reflektorów
pojazdu.
Należy
dla każdego
reflektora, na
wysokości
H, nanieść
na
nim
znaczek (1,
rys. 4.),
odpowiadający
wysokości
położenia
środka
reflektora
światła
mijania
(rys. 3. i
4.).
Na ekranie
diagnosta widzi obraz przedstawiony na rys. 4. Niezależnie
od typu linii
światło-cienia:
typowa (2) lub typu Z (3), wymiar e jest mierzony
do
dolnego
odcinka
linii światłocienia.
Dla danego reflektora światła mijania obowiązuje wartość podana przez jego producenta. Przykładowo, dla wartości kąta psś = 1,2% (rys. 5a) na ekranie odległym o 10 m (1000 cm) linia światło-cienia światła mijania ma być obniżona względem znaczka określającego na ekranie środek reflektora o wartość e, obliczoną ze wzoru:
Oczywiście, jeśli ekran ustawimy bliżej względem reflektorów, np. L = 5 m, to dla psś = 1,2% wymiar „e" będzie równy 6 cm. Reflektor światła mijania w płaszczyźnie pionowej powinien być tak ustawiony, aby punkt: ■ Rl dla typowej linii światło-cienia (2, rys. 4); ■ R2 dla linii światło-cienia typu Z (3, rys. 4); leżał na ekranie na prostej przechodzącej przez punkt oznaczający środek reflektora światła mijania i prostopadłej do podłoża, na którym stoi samochód. Podczas wykonywania badań technicznych pojazdów dopuszcza się, aby linia światło-cienia znajdowała się w polu tolerancji pokazanym na rys. 6.
W mojej opinii reflektor światła mijania powinien być regulowany tak, by uzyskać nominalne ustawienie i tak też powinny czynić stacje kontroli pojazdów, jeśli regulacji się podejmują. Jeśli strumień światła mijania ma być obniżony w płaszczyźnie pionowej o wartość 10 cm, a jest obniżony przykładowo o: ■ 11 cm, to zasięg światła mijania (rys. 1) jest krótszy o ok. 5,5 m; ■ 12 cm, to zasięg światła mijania jest krótszy o ok. 10 m; ■ 15 cm, czyli o dopuszczoną przez zakres tolerancji wartość, to zasięg światła mijania jest krótszy o ok. 20 m. Zasada ustawienia świateł drogowych Światło drogowe, w zdecydowanej większości pojazdów, są wykonane w jednej obudowie ze światłem mijania i nie ma możliwości ich regulacji. Dokonujemy więc jedynie sprawdzenia ustawienia. Jeśli światła mijania są ustawione prawidłowo, to na ekranie środek plamy świetlnej strumienia światła drogowego powinien znajdować się w punkcie odpowiadającym środkowi reflektora świateł drogowych lub w zakresie dopuszczalnego pola tolerancji (rys. 7.). Jeśli reflektor światła drogowego jest niezależny od reflektora światła mijania i da się go regulować, należy to wykonać tak, by uzyskać prawidłowe ustawienie światła drogowego. Zasada regulacji i ustawienia przednich świateł przeciwmgielnych pojazdu
Ustawiamy je
podobnie
jak
światła
mijania. Jeśli
brak
jest
zaleceń
producenta
pojazdu, to
zastępczo
można
posłużyć
się
zasadą
zaproponowaną
przez
ITS. Należy
zmierzyć
od podłoża
wysokość
H położenia
środka
światła
przeciwmgielnego, a następnie
tak obniżyć
strumień
jego
światła,
aby na
ekranie oddalonym o 10
m
środek
strumienia
świetlnego
był
obniżony
o
wartość
równą
1/3 wymiaru H
od punktu
oznaczającego
na ekranie
środek
światła
przeciwmgielnego.
Odległość
pomiędzy
środkami
strumieni
świetlnych
obu świateł
ma być
równa
poziomemu
rozstawowi
reflektorów
przeciwmgielnych. Urządzenia do regulacji ustawienia świateł Urządzenia do regulacji ustawienia świateł pojazdu pracują według zasad opisanych powyżej. Układ optyczny urządzenia, gdy jest ono ustawione w odległości przewidzianej przez producenta od reflektora, rzuca na ekran taki obraz strumienia świetlnego, jaki jest widoczny na ekranie oddalonym od reflektora o 10 m lub ewentualnie o inną wartość podaną w instrukcji obsługi. Ważnym elementem urządzenia jest układ umożliwiający ustawienie jego osi optycznej równolegle do osi podłużnej samochodu. Sumienne wykonanie tego ustawienia gwarantuje prawidłowość kontroli i regulacji ustawienia świateł samochodu w płaszczyźnie poziomej. Każdy diagnosta powinien zapoznać się z instrukcją obsługi wykorzystywanego urządzenia. Reflektor reflektorowi nie równy Jak różne reflektory główne mają pojazdy, można się przekonać podczas niezależnych testów. Są one prowadzone w laboratorium, na drodze i górskich serpentynach. Wyniki testów laboratoryjnych świateł mijania reflektorów trzech samochodów są pokazane na rys. 8.
Proszę porównać zasięg i szerokość oświetlanego pasa drogi. Warto zauważyć, że różnica w zasięgu strumienia oświetlającego drogę pomiędzy Smartem Forfour a Mazdą2 wynosi ok. 20 m. O zasięgu seryjnych reflektorów pisał już w pierwszym wydaniu swojej książki pt. „Szybkość bezpieczna" mistrz Sobiesław Zasada. Rozwijane przez poszczególne modele samochodów prędkości nie zawsze idą bowiem w parze z możliwościami ich reflektorów. Przykładowo, w jego ocenie przy bardzo dobrych warunkach drogowych na drodze o dobrej jakości, w nocy, używając tylko seryjnych świateł drogowych: ■ samochodem marki Porsche 911S, osiągającym prędkość 230 km/h, można bezpiecznie jechać z prędkością maksymalną 120 km/h;
■ samochodem
marki
Fiat 125P, osiągającym
prędkość
150
km/h, można
bezpiecznie
jechać
z prędkością
maksymalną
130 km/h.
|
autor artykułu: Stefan Myszkowski |
|