gora

Przegląd prasy

 

Urządzenia pomocnicze
Asystent parkowania

Auto Expert -  Technika dla motoryzacji -  7-8/2009

W polskich miastach z każdym rokiem przybywa coraz więcej aut. Niestety, miejsc parkingowych jest jak na lekarstwo, a gdy już trafi się wolny skrawek parkingu, to kierowca musi się wykazać sporymi umiejętnościami, aby wcisnąć tam swojego ukochanego czterokołowca.

Parkowanie „na gazetę" kończy się często albo zarysowaniem lakieru, albo wgnieceniem blachy, co powoduje niepotrzebne koszty i wizyty w warsztatach. Dlatego na rynku zaczęły się pojawiać różne urządzenia wspomagające kierowcę podczas manewru parkowania.

Jednym z nich jest Beep&Park firmy Valeo. Decydując się na ten produkt, klient ma do wyboru kilka zestawów asystenta parkowania: począwszy od najprostszych rozwiązań (cztery czujniki tylne plus sygnał dźwiękowy), a skończywszy na bardzo rozbudowanym zestawie, składającym się z przednich i tylnych ultradźwiękowych czujników (razem osiem), sygnału dźwiękowego i różnego rodzaju wyświetlaczy, które informują kierowcę o odległości od przeszkody.

Prawidłowy montaż

Każdy z wymienionych zestawów jest wyposażony we wszystkie niezbędne do montażu akcesoria: wiertło z otwornicą o rozmiarze odpowiednim do średnicy czujników oraz instrukcję z dokładnymi rysunkami, które instruują - krok po kroku - w jaki sposób należy zamontować asystenta parkowania. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest wizyta w zaprzyjaźnionym warsztacie, gdzie mechanicy zrobią to dużo sprawniej.
Opisywane urządzenia są przeznaczone do samochodów, w których czujniki można zamontować w zderzaku od
45 do 65 cm nad ziemią. Zderzak nie może mieć ochronnej belki metalowej, a odległość pomiędzy poszczególnymi czujnikami nie powinna być większa niż 45 cm. Sama „robocizna" trwa od 1h do 4h. Jest to uzależnione od liczby części znajdujących się w zakupionym zestawie. Beep&Park wyposażono również w dodatkowe funkcje diagnostyczne, które automatycznie wykrywają uszkodzenia lub błędny sposób osadzenia czujników w zderzaku. Pokazują na wyświetlaczu miejsce, gdzie powinny być prawidłowo zamontowane, lub wskazują, który z czujników jest uszkodzony i należy go wymienić na nowy (każdy zestaw ma inne procedury diagnostyczne).

Jak to działa w praktyce

Zestaw wyposażony jedynie w tylne czujniki uaktywnia się po wrzuceniu biegu wstecznego. Natomiast jeżeli dysponujemy czujnikami zamontowanymi na przednim zderzaku auta, system aktywuje się na okres 30 sekund po uruchomieniu pojazdu lub po załączeniu biegu wstecznego. O aktywacji czujników informuje kierowcę dźwięk „beep". Urządzenie wykrywa przeszkodę znajdującą się w odległości 1,5 m od pojazdu. Wraz z malejącą odległością do przeszkody wzrasta częstotliwość dźwięku, a gdy dystans jest mniejszy niż 30 cm, sygnał staje się ciągły. Bardziej rozbudowane zestawy (z wyświetlaczem) pokazują odległość od przeszkody oraz jej położenie (przód/tył lub prawa/lewa strona auta).

Najbardziej rozbudowanym zestawem jest Beep&Park Vision, w którym to 4 ultradźwiękowe czujniki są połączone dodatkowo z kamerą szerokokątną zamontowaną blisko zderzaka. Dzięki temu kierowca na zamontowanym wyświetlaczu we wnętrzu auta widzi obszar za samochodem. Kamera aktywuje się samoczynnie po włączeniu biegu wstecznego.

W ofercie Valeo można znaleźć również produkty, które ułatwiają prowadzenie pojazdu. Są to Guideo oraz Speed Visio. Guideo posiada moduł kamery umiejscowiony w kabinie pojazdu. Jest on wyposażony w cztery funkcje, które wspomagają prowadzenie pojazdu. Funkcja Video Box rejestruje obraz drogi w przypadku nagłych zmian prędkości (przyśpieszenia i hamowania). Pozwala ona na nagranie 20-sekundowych sekwencji wideo w razie nagłych zmian prędkości (przyspieszenia lub hamowania). Kolejnym rozwiązaniem jest funkcja Lane Alert (system ostrzegający o opuszczeniu pasa ruchu). Informuje ona kierowcę (sygnałem dźwiękowym) o niezamierzonym przekroczeniu białej linii wyznaczającej pas ruchu na drodze. Z kolei funkcja Beep&Watch ostrzega o ruchu przed pojazdem, co jest pomocne w korkach lub podczas postoju na czerwonym świetle. Ostatnim rozwiązaniem jest funkcja Optilane (asystent utrzymania pozycji w pasie ruchu), która pomaga kierowcy zachować tor jazdy w środkowej części pasa ruchu.

Speed Visio wyświetla prędkość pojazdu na przedniej szybie na wysokości linii wzroku kierowcy i wysyła sygnał alarmowy w przypadku przekroczenia przez samochód zaprogramowanej prędkości. Za każdym razem przy sprawdzaniu prędkości samochodu odrywamy oczy od drogi na kilka sekund. Jeżeli podczas tych kilku sekund na drodze pojazdu pojawi się jakiś obiekt (samochód, pieszy, zwierzę), nasz czas reakcji jest zredukowany, co szczególnie przy dużych prędkościach może być niebezpieczne.

Wszystkie cztery systemy są umieszczone w module kamery zwróconej w kierunku drogi. Kamera jest umieszczona pod lusterkiem wstecznym w kabinie i nie zakłóca linii wzroku kierowcy. System aktywuje się automatycznie po uruchomieniu samochodu i nieustannie monitoruje drogę, nawet przy słabym świetle (1 lux). Pamiętajmy o tym, że zaprezentowane produkty mają jedynie wspomóc kierowcę w trakcie jazdy, a nie wyręczyć go całkowicie z odpowiedzialności, jaka wiąże się z prowadzeniem samochodu. Dlatego nie należy na nich polegać bezgranicznie, a w trakcie podróży trzeba zachować trzeźwość umysłu i przede wszystkim zdrowy rozsądek.    

Zestaw asystenta parkowania to skomplikowa­ne urządzenie, którego montaż najbezpieczniej powierzyć wykwalifikowanemu mechanikowi

 

Czujniki parkowania są zlokalizowane z przodu lub z tyłu pojazdu. Informują o tym, jak daleko od samochodu znajduje się przeszkoda

 

Kamerę szerokokątną montuje się blisko zde­rzaka tylnego, tak aby dawała pełny obraz tego, co się dzieje za pojazdem

 

W zestawie montażowym znajduje się wiertło, które ułatwia wycięcie otworów w zderzaku

 


Ten zestaw jest wyposa
żony w cztery czujniki oraz wyświetlacz pokazujący odległość od przeszkody

 

 

Autor artykułu:
Tomasz Bielanów
Artykuł powstał we współpracy z firmą Valeo Service Polska www.valeo.com.pl

początek strony