gora | ||
Przegląd prasy |
||
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Drogi na EURO 2012
ZAKOŃCZYLIŚMY PRZYGOTOWANIE PROCESU INWESTYCYJNEGO NA WSZYSTKICH ZAPLANOWANYCH ODCINKACH.
AUTOSTRADY NA FINISZU! Euro 2012 to bardzo istotne wydarzenie dla naszego kraju. O tym nikogo nie trzeba przekonywać. Dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad to również kluczowa cezura. Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej w Polsce muszą przebiec sprawnie, być organizacyjnym sukcesem, a nasz kraj dzięki nim musi zostać dobrze zapamiętany przez turystów i kibiców. Na tyle dobrze, by chcieli wracać nad Wisłę jak najczęściej. Polska zyska dzięki Euro nowe stadiony, dworce kolejowe, terminale lotnicze i centra sportowe w mniejszych miejscowościach, gdzie podczas mistrzostw trenować będą narodowe drużyny. Dziś wiadomo z pewnością, że zyska też sieć nowoczesnych autostrad, które w czasie Euro usprawnią transport między miastami sportowych zmagań: Warszawą, Poznaniem, Gdańskiem i Wrocławiem, a kiedy usłyszymy ostatni gwizdek i emocje sportowe juz opadną - staną się magnesem dla inwestorów, podniosą stopień rozwoju naszego kraju i poziom życia jego mieszkańców. Mam pewność, ze sieć polskich autostrad, na które czekamy od lat, uda się zbudować przed Euro 2012. Zakończyliśmy właśnie przygotowanie procesu inwestycyjnego na wszystkich zaplanowanych odcinkach. Kilka dużych fragmentów jest już budowanych, a ostatnie przetargi na pozostałe juz ogłosiliśmy. Udało nam się m.in. wyłonić wykonawców A2 z Łodzi do Warszawy oraz ogłosić postępowanie przetargowe na budowę A4 z Rzeszowa do Jarosławia, choć wcześniejsze plany zakładały ogłoszenie tego przetargu dopiero w połowie 2010 r. Wówczas szansa, ze autostrada A4 połączy Jędrzychowice z polsko-ukrainskim przejściem w Korczowej, czyli przebiegnie przez cały kraj, przed mistrzostwami byłaby niewielka. Dzisiaj mamy już komfort odliczania kolejno oddawanych kilometrów autostrad przez kolejne dwa i poł roku, które pozostały do pierwszego gwizdka w meczu otwarcia Euro 2012 w Warszawie. Polscy kierowcy korzystają już z 837 km autostrad, z czego 86 km otwarto w tym roku. W kolejnych latach sieć autostrad będzie się powiększać: w przyszłym oddamy około 50 km, za dwa lata 122 km, a w pierwszej połowie 2012 r. ponad 820 km! Nie zwalnia nas to jednak z głębokiej troski o to, jak będą prowadzone prace drogowe, opierające się na rozstrzygniętych przetargach. Pamiętamy, że wybór wykonawcy inwestycji drogowej to ważny, ale pierwszy etap w jej realizacji. Potem czas na budowę i oddanie drogi do użytku kierowców. Wiemy o ryzyku, jakie każda inwestycja siłą rzeczy musi nieść. Ale umiemy skutecznie tym ryzykiem zarządzać, po to, by ewentualne problemy rozwiązywać już w chwili kiedy się pojawią, nie przekładając ich na później. Niezbędne autostrady są dla nas istotne, ale nie zapominamy również o ważnych inwestycjach w drogi ekspresowe. Ogłaszamy i rozstrzygamy kolejne przetargi, a dla niektórych fragmentów tras - w związku z rozszerzeniem obszarów ochronnych Natura 2000 - uzupełniamy lub opracowujemy nowe dokumentacje środowiskowe. Poszerzenie sieci Natura 2000 spowoduje, ze kilka odcinków dróg ekspresowych w czasie mistrzostw będzie jeszcze w budowie, niemniej zdecydowanie większa część zaplanowanych tras szybkiego ruchu zostanie oddana do dyspozycji kierowców na czas. Trwające prace nie zakłócą komfortu podróży po Polsce. Część tranzytu przejmą istniejące drogi krajowe, dlatego realizujemy na nich kompleksowe remonty. Tylko w tym roku zmodernizowaliśmy nawierzchnię na ponad tysiącu kilometrów. Naszym celem jest stworzenie całościowej sieci komunikacyjnej, ale również wielka troska o środowisko naturalne i zadowolenie mieszkańców okolic, przez które drogi będą biegły. Przykładamy szczególną wagę do uzgodnień przyrodniczych i konsultacji społecznych. Wierzę, że dzięki mądremu dialogowi powstająca siec drogowa zapewni Euro 2012 organizacyjny sukces, a później przez dziesiątki lat służyć będzie wielu pokoleniom Polaków.
Rekordowe tempo
WYRAŹNE
PRZYSPIESZENIE NA POLSKICH DROGACH! Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła wszystkie przetargi na realizację autostrad zaplanowanych na Euro 2012. W efekcie w 2010 r. do ruchu oddanych zostanie około 50 km nowych autostrad, w 2011 r. - ponad 122 km, a rok później - ponad 820 km.
AUTOSTRADAMI NA EURO
Kibice pojadą
autostradą
A1 z Gdańska
przez Toruń,
Łódź
i Katowice do granicy z Czechami oraz A4 od Jędrzychowic
przez Wrocław,
Opole, Katowice, Kraków
i Rzeszów
do polsko-ukraiń-skiego
przejścia
w Korczowej. Najwięcej
obaw budziła
realizacja A2. Po ubiegłorocznym
sukcesie w negocjacjach z koncesjonariuszem Autostradą
Wielkopolską
w sprawie budowy odcinka od granicy z Niemcami w
Świecku
do Nowego Tomyśla,
w tym roku udało
się
GDDKiA rozstrzygnąć
przetarg na budowę
fragmentu A2 od Strykowa pod
Łodzią
do Warszawy. Ten ponad 90-kilometrowy odcinek podzielono na pięć
mniejszych, z których
najdłuższy
mierzy nieco ponad 29 km, a najkrótszy
- 7 km.
CORAZ SZYBCIEJ W tym roku do ruchu oddano ostatni zachodni odcinek autostrady A4 między polsko-niemieckim przejściem granicznym w Jędrzychowicach a Krzyżową, gdzie A4 łączy się z autostradą A18. W ten sposób mieszkańcy Krakowa zyskali autostradowe połączenie z Europą Zachodnią - do granicy z Niemcami dojadą około 400-kilometrowym odcinkiem autostrady. A4 wydłużyła się też w stronę wschodnią. W mijającym roku otwarto odcinek od Wieliczki do Szarowa; w budowie jest fragment od Jarosławia do granicy polsko-ukraińskiej w Korczowej, a na początku listopada 2009 r. ogłoszono przetarg na odcinek Rzeszów-Jarosław. Do końca roku do użytku oddany zostanie też węzeł Sośnica, który w Gliwicach połączy autostrady A4 i A1. Kierowcy w stronę granicy polsko-czeskiej pojadą stąd nowym odcinkiem A1 do węzła Bełk, zlokalizowanego w okolicach Rybnika. W przyszłym roku gotowe mają być kolejne fragmenty autostrady A1 na południu kraju. Dzięki nim Pyrzowice (gdzie usytuowany jest Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice) zyskają bezpośrednie autostradowe połączenie z Gorzyczkami na granicy polsko-czeskiej. Odcinek autostrady A1 między Łodzią a Pyrzowicami buduje inwestor prywatny. Znacznie skrócił się czas dojazdu z Radomia do Warszawy. GDDKiA oddała w grudniu 2009 r. do użytku brakujący fragment S7 między Grójcem a Białobrzegami. S11 połączyła natomiast Kórnik z Poznaniem. Otwarto obwodnice Płońska, Lubnia, Nowych Skalmierzyc i Krzepic. IZMIANY W PRAWIE Tempo inwestycyjne mierzyć należy jednak nie tylko długością oddanych do użytku tras, ale również liczbą ogłoszonych i zakończonych przetargów. Najwięcej czasu w procesie realizacji dróg pochłania bowiem przygotowanie planów, opracowanie projektów, zyskanie stosownych zezwoleń, wykup gruntów oraz rozpisanie i rozstrzygnięcie zamówień publicznych. Sama budowa zajmuje najczęściej dwa sezony. By przyspieszyć przygotowywanie inwestycji, GDDKiA aktywnie współpracuje z ministerstwami Infrastruktury, Środowiska i Rozwoju Regionalnego w pracach nad zmianami w prawie, które likwidują procedury hamujące ten proces. Przeprowadzono już nowelizacje kilku ustaw, które m.in. zlikwidowały dwie decyzje (o ustalenie lokalizacji drogi i o pozwolenie na budowę) i zastąpiły ją jedną o zezwoleniu na realizację inwestycji, a także wprowadziły sankcje dla organu administracji, który nie wydaje jej w ciągu 90 dni od złożenia wniosku. Stworzono też finansową zachętę dla właścicieli przeznaczonych pod budowę drogi nieruchomości do ich wcześniejszego wydania -jeśli to uczynią, należne im odszkodowanie wzrośnie o 5 proc. Zmieniono też Prawo zamówień publicznych, co wyeliminowało możliwość zaskarżania korzystnych ofert ze względu na drobne pomyłki pisarskie, a ustawy regulujące ochronę przyrody dostosowano do wymogów prawa wspólnotowego, dzięki czemu wszystkie inwestycje infrastrukturalne będą spełniały przyrodnicze wymagania Unii Europejskiej.
Autostrada A1
Autostrada A1 - zwana Autostradą Bursztynową - połączy Trójmiasto z obszarami metropolitarnymi Torunia, Łodzi oraz Górnego Śląska. W węźle Łódź (na północ od Łodzi) przetnie się z autostradą A2, natomiast w węźle Sośnica na terenie Gliwic - z autostradą A4 i drogą krajową nr 44 (będzie to jeden z największych węzłów drogowych w Europie). Docelowo A1 dotrze do Gorzyczek przy granicy z Czechami, gdzie połączy się z czeską autostradą D1 prowadzącą do Brna. Budowa A1 podzielona została na siedem odcinków.
GDAŃSK
- NOWE MARZY
NOWE MARZY -TORUŃ
TORUŃ
- STRYKOW
STRYKÓW
- PYRZOWICE
PYRZOWICE
- SOŚNICA
SOŚNICA
- BEŁK
BEŁK
- GORZYCZKI
Autostrada A2
A2 przebiega przez Polskę centralną, łącząc ją z niemiecką autostradą A12 prowadzącą do Berlina. Droga przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej połączy Świecko na granicy z Niemcami z Poznaniem, Łodzią i Warszawą. Po 2012 r. rozbudowywana będzie w stronę wschodnią ku Siedlcom, by docelowo dotrzeć do przejścia polsko-białoruskiego w Kukurykach. Stanie się więc ważnym elementem najdłuższego europejskiego korytarza transportowego, łączącego irlandzki Cork z Londynem, Hagą, Berlinem, Warszawą, Mińskiem, Moskwą i Omskiem na Syberii. Budowę autostrady A2 przed Euro 2012 podzielono na cztery odcinki.
ŚWIECKO
- NOWY TOMYŚL
NOWY TOMYŚL
- SRYKÓW
STRYKÓW
- KONOTOPA
OBWODNICA MIŃSKA
MAZOWIECKIEGO
POŁUDNIOWA
OBWODNICA WARSZAWY
Autostrady A4 i A18
Kontynuując bieg niemieckiej autostrady z kierunku Drezna A4 przebiega od Jędrzychowic koło Zgorzelca przez Wrocław, Opole, Katowice do Krakowa. Dalej droga połączy Tarnów, Rzeszów i polsko-ukraińskie przejście w Karczowej. A4 w okolicy Bolesławca (węzeł Krzyżowa) łączy się z autostradą A18, prowadzącą od granicy z Niemcami w Olszynie. W węźle Nowa Wieś skrzyżuje się natomiast z Autostradową Obwodnicą Wrocławia oznaczoną symbolem A8. Realizację A4 podzielić można na kilka etapów.
JĘDRZYCHOWICE - KRZYŻOWA
KRZYŻOWA
- SZAROW
SZARÓW - RZESZÓW
RZESZÓW
- JAROSŁAW
JAROSŁAW
- KORCZOWA
A18
Autostrada A8
A8 tworzy Autostradową Obwodnicę Wrocławia, która ominie miasto od strony zachodniej i północno-zachodniej. Połączy ze sobą kilka ważnych tras, krzyżujących się w stolicy Dolnego Śląską. Poprowadzi od drogi krajowej nr 8 w okolicach wsi Magnice, przez węzły z autostradą A4 i planowaną drogą ekspresową S5 z Poznania do budowanego odcinka drogi ekspresowej S8 w kierunku Łodzi i Warszawy. Autostrada odciąży miasto od tranzytu, poprawiając przejezdność ulic w śródmieściu, a także przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na dolnośląskich odcinkach krajowej ósemki i piątki. Usprawni też dojazd do portu lotniczego Wrocław-Strachowice. Najbardziej spektakularnym elementem Autostradowej Obwodnicy Wrocławia będzie niewątpliwie most na Odrze i Ślęży. Jego budowę zaplanowano w okolicach śluz Rędzin i Wyspy Rędzińskiej. Będzie miał on konstrukcję podwieszaną z dwoma przęsłami o rozpiętości 256 m, opartymi na najwyższym w Polsce pylonie o wysokości 122 m. Jezdnia na moście i prowadzących do niego estakadach mierzyć będzie ponad 1,7 km i zawiśnie 20 metrów nad lustrem wody. Budowę A8 podzielono na trzy etapy. 14-kilometrowy odcinek od Magnic do węzła Lotnisko za 779,3 mln zł realizuje Budimex. Od lotniska do Pawłowic trasę za nieco ponad 2 mld zł buduje konsorcjum firm Strabag, Heilit+Woerner, Dywidag i Mostostal Warszawa. Przetarg na realizację mostu autostradowego wygrało natomiast konsorcjum złożone z Mostostalu Warszawa i firmy Acciona Infraestructura. Jego budowa pochłonie 576,8 mln zł. Realizacja inwestycji rozpoczęła się w 2008 r. i przebiega bez opóźnień. W nurcie Odry zamontowano już wszystkie podpory tymczasowe, po których będzie przesuwane przęsło mostu. Koło Kobierzyc wylano natomiast próbny asfalt. Pierwszy odcinek drogi zostanie oddany do użytku już w 2010 r.; cała obwodnica ma być gotowa wiosną 2011 r.
Droga Ekspresowa S5
Planowana trasa za pośrednictwem autostrady A1 połączy Trójmiasto z Bydgoszczą Poznaniem i Wrocławiem. Rozpocznie się od węzła Nowe Marzy w okolicach Grudziądza, a zakończy wjazdem na Autostradową Obwodnicę Wrocławia. W ciągu projektowanej S5 istnieją trzy obwodnice spełniające standardy drogi ekspresowej: Śmigła, Świecia i Szubina. Do użytku oddano też fragment drogi od granicy miasta Bydgoszczy do węzła Stryszek, jeszcze w tym roku kierowcy przejadą S5 od węzła Stryszek do węzła Białe Błota. Ta część drogi pokrywa się z trasą S10, która docelowo połączy Warszawę ze Szczecinem, i stanowi południową obwodnicę Bydgoszczy. Trasa zapewnia m.in. sprawny i bezkolizyjny dojazd do portu lotniczego Bydgoszcz-Szwederowo. Zakończenie tego etapu prac zaplanowano na maj 2010 r. Pod koniec listopada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę fragmentu S5 z Mielna do Gniezna. Szacuje się, że prace rozpoczną się tu w lipcu 2010 r. i potrwają do maja 2012. W grudniu 2009 r. ruszyła tymczasem budowa 35-kilometrowego odcinka S5 z Gniezna do Poznania. Prace zakończą się tu pod koniec 2011 r. Na budowę trasy z Poznania w stronę Wrocławia rozpisano w tym roku przetarg na odcinek z Kaczkowa do Korzeńska (29,3 km). Fragment ten powinien zostać oddany do ruchu w pierwszej połowie 2012 r. Wiele problemów sprawia natomiast budowa odcinków od Grudziądza do Bydgoszczy, od Bydgoszczy do Żnina oraz od Żnina do Mielna. Wszystko za sprawą zmian granic sieci Natura 2000. Kiedy planowano przebieg trasy S5 na tych odcinkach, nowe obszary ochronne nie były znane; ich pojawienie się oznacza potrzebę uzupełnienia dokumentacji i ponownego wydania decyzji środowiskowych. Szacuje się, że opóźni to inwestycję na tych odcinkach o dwa lata; droga będzie tu gotowa w 2014 r. Przed mistrzostwami z tej samej przyczyny nie uda się też najprawdopodobniej oddać ostatniego południowego odcinka S5 z Korzeńska do Wrocławia. Ze względu na zmianę obszarów Natura 2000 drogowcy musieli opracować nowy wariant przebiegu tej trasy. Przetarg na wykonanie tego fragmentu drogi ma być ogłoszony w czerwcu 2010 r., a prace potrwają do stycznia 2013.
Droga Ekspresowa S7
Droga ekspresowa S7 będzie w przyszłości w znacznej części pokrywać się z przebiegiem dzisiejszej drogi krajowej nr 7. Połączy więc aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską. Na odcinku Kraków-Opatkowice-Rabka będzie stanowić fragment tzw. Zakopianki. Przyszła S7 będzie miała długość około 720 km. Parametry drogi ekspresowej spełniają leżące na trasie S7 obwodnice Elbląga, Miłomłyna, Nowego Dworu Mazowieckiego, Grójca, Białobrzegów, Skarżyska-Kamiennej, Kielc i Jędrzejowa. W czerwcu 2009 r. do użytku oddana została obwodnica Płońska, położna w newralgicznym punkcie przyszłej S7, albowiem tu trasa ta przetnie się z planowaną drogą ekspresową S10 w kierunku Torunia, Bydgoszczy, Piły i Szczecina. Kierowcy od 2008 r. drogą ekspresową jeżdżą też na odcinku od Białobrzegów do Jedlińska, a od grudnia tego roku - od Grójca do Białobrzegów. W ten sposób wyraźnie skrócił się dojazd z Radomia do Warszawy. GDDKiA ogłosiła już przetarg na budowę obwodnicy Radomia oraz odcinka Radom - Skarżysko-Kamienna. S7 gotowa jest również od Myślenic do Lubnia; w październiku 2009 r. zakończono budowę obwodnicy tego miasta. W mijającym roku do użytku oddano też fragment z Występy do Wiśniówki, gdzie trasa łączy się z ekspresową obwodnicą Kielc. W październiku 2009 r. rozpoczęła się budowa południowej obwodnicy Gdańska, która jest częścią drogi S7 (Gdańsk - Koszwały). Prace zakończą się tu w maju 2012 r. W budowie jest też odcinek z Elbląga do Kalska, z Olsztynka do Nidzicy oraz ze Skarżyska-Kamiennej do Występy. GDDKiA ogłosiła w tym roku przetarg na budowę odcinków Kalsk-Miłomłyn; do końca roku planuje też rozpocząć procedury przetargowe dla fragmentów Ostróda-Olsztynek oraz Nidzica-Napierki. Szacuje się, że te fragmenty S7 powstaną w pierwszej połowie 2012 r. Przedłużający się etap uzgodnień środowiskowych powoduje, że odcinki S7 Koszwały-Elbląg, Napierki-Glinojeck, Glinojeck-Płońsk, Płońsk-Czosnów oraz Czosnów-Warszawa w czasie Euro 2012 będą jeszcze w budowie.
Droga Ekspresowa S8
Planowana droga ekspresowa S8 podzielona zostanie na dwa odcinki. Pierwszy połączy Wrocław z autostradą A1 pod Łodzią, dzięki czemu stolica Dolnego Śląska uzyska dogodny dojazd do Trójmiasta Drugi poprowadzi od autostrady A1 w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego przez Warszawę do Białegostoku. W ciągu planowanej trasy istnieją cztery obwodnice spełniające parametry drogi ekspresowej: Oleśnicy na Dolnym Śląsku oraz Radzymina, Wyszkowa i Ostrowi Mazowieckiej w województwie mazowieckim. W lipcu 2009 r. do ruchu oddano też odcinek ekspresowy łączący Radzymin z Wyszkowem. W listopadzie 2009 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na budowę odcinka S8 z Wrocławia do Oleśnicy. Ten etap prac zakończyć ma się w połowie 2012 r. Wtedy ukończony ma być również fragment z Oleśnicy do Sycowa, na którym prace projektowe już się rozpoczęły. Przed Euro 2012 nie uda się jednak dokończyć trasy z Sycowa do autostrady A1; przeciągające się procedury uzgodnień środowiskowych powodują, że fragment ten do użytku oddany zostanie najwcześniej w lipcu 2013 r. Na drugiej części S8 od autostrady A1 do Warszawy, na odcinku od Piotrkowa Trybunalskiego do Rawy Mazowieckiej trwają już prace projektowe. Ten ponad 61-kilometrowy odcinek powstaje w systemie „Projektuj i Buduj", co zdecydowanie przyspiesza tempo inwestycji. Przetarg ogłoszono też na kolejny etap budowy od granicy woj. mazowieckiego do Radziejowic; prace ukończone zostaną tu przed mistrzostwami. 21-kilometrowa trasa od Radziejowic do Warszawy w czasie Euro będzie drogą dwujezdniową; do parametrów ekspresowych dostosowana zostanie najwcześniej w 2014 r. W trakcie budowy jest tymczasem stołeczny fragment S8, stanowiący część obwodnicy północnej Warszawy. Prace nad budową odcinka Modlińska-Piłsudskiego potrwają do kwietnia 2012 r. Do tego czasu powstać ma też łącznik Paszków-Opacz-Łopuszańska, przetarg będzie ogłoszony pod koniec grudnia 2009 r.
Inteligentnie na drogach WEDŁUG SZACUNKÓW NA MECZE ROZGRYWANE W NASZYM KRAJU PRZYJEDZIE NAWET DWA I PÓŁ MILIONA WIDZÓW. JUŻ DZIŚ TRWAJĄ PRACE NAD INTELIGENTNYM SYSTEMEM ZARZĄDZANIA RUCHEM, KTÓRY POZWOLI ZAPEWNIĆ KIEROWCOM PŁYNNE PODRÓŻOWANIE PO POLSCE NAWET PRZY NAGŁYM WZROŚCIE LICZBY POJAZDÓW NA DROGACH.
DROGOWCY Z GPRS Jeśli kierowca odpowiednio wcześniej otrzyma wiadomość o utrudnieniach na drodze, będzie mógł wybrać alternatywny objazd. Wymaga to jednak nieustannego obserwowania sytuacji na szlakach komunikacyjnych i opracowania metod komunikacji z kierowcami. Pierwszym elementem systemu Euro Traffic jest interaktywna mapa planowania podróży, którą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępnia już dziś na swojej stronie internetowej (www.gddkia.gov.pl w zakładce „Serwis dla kierowców"). Dane wprowadzane są do systemu przez terenowych pracowników GDDKiA za pomocą specjalnych telefonów komórkowych. W urządzenia wyposażono już 160 tzw. drogomistrzów, którzy na bieżąco śledzą sytuację na podlegających im odcinkach dróg i aktualizują informacje o szacunkowych opóźnieniach. Dane przesyłane są w czasie rzeczywistym przez GPRS, dzięki czemu natychmiast pojawiają się na internetowej mapie. Za pośrednictwem serwisu kierowcy otrzymują dostęp do aktualnych informacji o opóźnieniach spowodowanych przez korek, wypadek czy roboty drogowe, a tym samym mają możliwość wybrania przejezdnej trasy. W ciągu dwóch lat liczba mobilnych pracowników GDDKiA raportujących o sytuacji na obserwowanych odcinkach dróg krajowych wzrośnie do 500, co przełoży się na jeszcze dokładniejsze dane. ZNAKI ZMIENNEJ TREŚ CINad najważniejszymi trasami krajowymi powstają ponadto bramy, na których umieszczane są znaki zmiennej treści, co umożliwia przekazywanie kierowcom dowolnych informacji o sytuacji na drodze, którą właśnie podróżują. Tablice pozwalają wyświetlać zarówno znaki drogowe okrągłe i trójkątne, jak i komunikaty tekstowe, np. „Uwaga wypadek - Tarczyn" czy „Uwaga - zamknięcie pasa - Raszyn". Jeśli na drodze nie występują żadne utrudnienia, z wyświetlaczy kierowcy dowiedzą się, jaki jest średni czas przejazdu między wybranymi miejscowościami, co pozwoli im racjonalnie planować podróż. Informacje te pochodzą z tzw. stacji pomiaru ruchu drogowego. To specjalne kamery zamontowane w wybranym miejscu drogi nad wszystkimi pasami ruchu. Każda z nich klasyfikuje przejeżdżający pojazd (jako samochód osobowy, autobus czy TIR), mierzy jego prędkość i zapamiętuje numer tablicy rejestracyjnej. Dla pozyskania miarodajnych wyników potrzebne są dwie stacje na danym odcinku drogi. Na kolejnym punkcie pomiarowym zbierane są te same informacje, a następnie system komputerowy porównuje je. Dzięki temu można oszacować średni czas przejazdu. System jest inteligentny, co oznacza, że sam potrafi się uczyć; analiza danych historycznych pozwala mu przewidywać sytuację na trasie. Dzięki temu informuje on inżynierów ruchu o zagrożeniu korkami, którym ci mogą przeciwdziałać, wyświetlając odpowiednie komunikaty na tablicach. Mechanizm taki działa już na autostradzie A4 między Wrocławiem a Gliwicami. Na 165-kilometrowym odcinku zainstalowano 44 stacje pomiaru ruchu drogowego i tyle samo bram ze znakami zmiennej treści. Dane z pomiarów trafiają do Centrum Zarządzania Ruchem w Kończycach (woj. śląskie), gdzie znajdują się główne serwery systemu, komputery centralne i administratorzy. Znaki i komunikaty na tablicach wyświetlać mogą też oddziały i rejony GDDKiA na terenie województw dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego, odpowiedzialne za utrzymanie autostrady. Podobny system testowany jest na trasach wlotowych do Warszawy od strony południa; stacje pomiaru ruchu i znaki świetlne rozstawiono na drogach krajowych nr 7, 8 i 50 między Grójcem, Mszczonowem i Raszynem.
WARUNKI POGODOWE EURO 2012 EURO 2012 TO SZANSA NA SZYBKA MODERNIZACJĘ INFRASTRUKTURALNA NASZEGO KRAJU. PO PRZYGOTOWANIACH INWESTYCJNYCH W CAŁYM KRAJU RUSZAJĄ PROJEKTY BUDOWY AUTOSTRAD PRZEWIDZIANYCH NA MISTRZOSTWA, ALE TAKŻE NOWYCH DWORCÓW, TERMINALI LOTNICZYCH, HOTELI I OBIEKTÓW SPORTOWYCH.
LOTNISKA
HOTELE
CENTRA POBYTOWE O prawo goszczenia drużyn narodowych ubiega się 50 polskich miasta. Są wśród nich duże ośrodki, jak Bielsko-Biała, Legnica czy Jelenia Góra, ale i mniejsze miejscowości, np. Kluczbork, Polkowice i Warka. We wszystkich realizowane lub planowane są duże inwestycje, które poprawią atrakcyjność turystyczną tych miejsc, a ich mieszkańcom zapewnią dostęp do nowoczesnej infrastruktury sportowej. Na przykład w walczącej o status centrum pobytowego Ostródzie do 2011 r. powstanie kompleks sportowo-rekreacyjny, w skład którego wejdzie stadion z podgrzewaną płytą, otoczony zadaszonymi trybunami na ponad 5000 widzów. Obok niego usytuowane będzie boisko treningowe z nawierzchnią syntetyczną. Całość uzupełnią boiska do siatkówki i koszykówki, sztuczne lodowisko, korty tenisowe, ścianki wspinaczkowe oraz rampa skateboardowa. Będą też nowoczesne szatnie, gabinety odnowy biologicznej oraz sale konferencyjne. Na inwestycję przeznaczono 39 mln, z czego 70 proc. sfinansowane zostanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia-Mazury.
DWORCE KOLEJOWE
(Przyp. webmastera) Ponadto proponuję zajrzeć na
http://www.droginaeuro.pl
oraz
http://www.gddkia.gov.pl |
Opracowanie dla potrzeb strony www: |
|