Sonda
Lambda
W układach wylotowych nowoczesnych silników wyposażonych w
katalizatory, w ich sąsiedztwie lub bezpośrednio na nich umieszcza się sondę
lambda, zbierającą informację o zawartości tlenu w spalinach i przekazującą je
do sterującego układu elektronicznego.
Przy zasilaniu silnika poprzez wtrysk paliwa o jego dawce
decyduje czas otwarcia wtryskiwaczy elektromagnetycznych lub ciśnienie
sterujące. Te wielkości dobiera system mikroprocesorowy, który otrzymuje
informacje z czujników: prędkości obrotowej silnika, położenia przepustnicy,
temperatury, ciśnienia i składu spalin. Sonda lambda jest ogniwem
elektronicznym, którego wielkość napięcia (od 0 do 1V) zależy od zawartości
tlenu w spalinach. Zbudowana jest z dwóch platynowych płytek, rozdzielonych
warstwą dwutlenku cyrkonu (ZrO2). Związek ten w obecności tlenu staje się
elektrolitem, a na powierzchni płytek platyny pojawiają się jony tlenu o ładunku
ujemnym. Czujnik jest tak skonstruowany, aby jedna jego strona mogła stykać się
z powietrzem atmosferycznym (sygnał odniesienia), zaś druga z gorącymi
spalinami.
Z uwagi na to, że płytki stykają się z gazami o różnej zawartości tlenu, tworzy
się różnica potencjału. wartości napięcia określające mieszankę bogatą i ubogą
są wprowadzane do pamięci stałej komputera i decydują o skróceniu lub wydłużeniu
czasu wtrysku i wielkości dawki paliwa.
Duża zawartość procentowa tlenu (od 4 do 5%) wskazuje na mieszankę ubogą,
wartość napięcia sygnału wysyłanego przez czujnik jest w takim przypadku mała
(od 0 do 0,1V). Natomiast mała zawartość procentowa tlenu (od 0 do 0,5%)
wskazuje na mieszankę bogatą, napięcie wysyłane przez sondę lambda ma w takim
przypadku wartość od 0,7 do 0,8V. Jeżeli mieszanka ma prawidłowy stosunek
stechiometryczny (LAMBDA=1) sonda lambda wyśle sygnał o napięciu około 0,5V.
Wymuszone tymi wahaniami naprzemienne procesy utleniania i redukcji są korzystne
dla pracy dopalacza katalitycznego.
Nowa sonda lambda wykonuje w ciągu 10 sekund więcej niż 5 cykli zmian napięcia.
Ponadto sonda przesyła sygnał do ewentualnej zmiany (która następuje w ciągu 50
ms) czasu trwania wtrysku (dawki paliwa).
Sonda lambda zaczyna wytwarzać napięcie, gdy osiąga temperaturę pracy około 300
(0C) i w najnowszych rozwiązaniach układów wylotowych w celu skrócenia do kilku
sekund czasu oczekiwania na pracę sondy w jej korpusie umieszcza się grzałkę.
Dzięki temu zaczyna się ona pracować już po 20, 30 sekundach po uruchomieniu
pojazdu.
Najwyższą wydajność sonda osiąga w temperaturach około 500, 600 (0C) i jest
wytrzymała na temperatury nawet 900, 950 (0C).
Sonda w czasie eksploatacji pojazdu nie wymaga żadnej obsługi. Jednak w miarę
użytkowania osadzają się na niej różne zanieczyszczenia zakłócające jej pracę.
Wysoka temperatura działa na sondę samoczyszcząco. Im wyższa temperatura, tym
proces ten jest bardziej efektywny i przykładowo przy 600 (0C) wymaga 4 godzin,
ale już 800 (0C) tylko 10 minut.
Typowe objawy uszkodzonej sondy lambda są następujące:
- zwiększone zużycie paliwa (nawet do 15l/100 km),
- samoistne osady na rurze wydechowej,
- czarny dym wydzielający się z rury wydechowej,
- nierównomierna praca silnika,
- zwiększona ilość CO i HC w spalinach podczas sprawdzania spalin na
analizatorze spalin.
Po zauważeniu któregoś z tych objawów należy niezwłocznie
poddać silnik diagnostyce w autoryzowanej stacji obsługi. Dłuższa praca silnika
z uszkodzoną sondą, oprócz większego zużycia paliwa, może doprowadzić do
zniszczenia katalizatora.
 |
rys. 1 Przekrój katalizatora z monolitem ceramicznym i sondą lambda |
 |
rys. 2 Schemat budowy sondy lambda
1 - porowata ceramika ochronna
2 - ceramika specjalna z tlenku cyrkonu(ZrO2)
3 i 6 - zewnętrzna i wewnętrzna powłoka warstwy platyny
4 - styk obudowy z masą
5 - woltomierz
7 - styk elektryczny
8 - rura wydechowa |
 |
rys. 3 Podgrzewana sonda lambda
1 - obudowa
2 - element ceramiczny
3 - przewody zasilające
4 - osłona ze szczelinami
5 - rdzeń z dwutlenku cyrkonu
6 - złącze kontaktowe
7 - zewnętrzna obudowa
8 - element ogrzewający
9 - zacisk |
|
rys.4 Schemat układu regulacji składu mieszanki z sondą lambda |