gora | ||
Nasze Publikacje |
||
Artykuł zastrzeżony prawem autorskim - kopiowanie w całości bez zgody autora zabronione |
Diagnostyka i diagnozowanie
Często wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego jak często mamy do czynienia
z zagadnieniami diagnostyki technicznej. Ponadto o diagnozowaniu myślimy
wyłącznie na przykład przy okazji przeglądu technicznego naszego samochodu a tak
naprawdę to w wielu przypadkach mamy z nią styczność nie zdając sobie z tego
sprawy. Poniżej postaram się przedstawić w jakim stopniu jesteśmy uzależnieni od
procesów diagnostycznych, jak duże mają one znaczenie oraz o to jak bardzo są
one rozległe. W języku potocznym często spotyka się stwierdzenie
typu: “…pojadę samochodem na diagnostykę…” Wprawdzie każdy wtedy doskonale
wie o co mówiącemu te słowa chodzi, to jednak z punktu czystości języka
powyższe stwierdzenie jest błędne ponieważ użyte w nim słowo diagnostyka jest nazwą jednej z nauk.
Nauka ta zajmuje się szeroko pojmowanymi działaniami mającymi na celu
uzyskanie wiadomości o wybranych obiektach i ich otoczeniu oraz o tym
jakie zależności występują pomiędzy nimi. Na potrzeby wielu nauk
wykształciły się dokładnie ukierunkowania diagnostyki. Dlatego też możemy
się spotkać z takimi rodzajami diagnostyki jak na przykład diagnostyką
medyczną, diagnostyką procesów technologicznych, diagnostyką społeczną i
wieloma innymi. Wśród nich znajduje się interesująca nas diagnostyka
techniczna maszyn. W obrębie zainteresowania tego obszaru nauki znajdują
się wszelkie sposoby i środki które są w stanie określić bieżący stan
badanej maszyny. Wszystkie wspomniane środki składają się na proces
diagnostyczny badanej maszyny. Ponadto celem uzyskiwanym dzięki
realizowaniu tego procesu jest określenie stanu przyszłego stanu maszyny
oraz do momentu jej diagnozowania. Aby proces diagnozowania przyniósł
żądane efekty należy starannie dobrać wielkości które będziemy mierzyć.
Ponadto w celu dokładnego określenia niesprawności zespołu maszyny
(pojazdu) należy brać pod uwagę wszystkie symptomy. Na przykład błędem
byłoby stwierdzenie, że zbyt niskie ciśnienie sprężania w cylindrach
oznacza od razu nieszczelność zaworów. Jak wiadomo przyczyn występowania
takiego zjawiska w tłokowym silniku spalinowym może być wiele i w tym celu
diagnosta wykonuje m.in. próbę olejową, obserwuje czy nie występują
spaliny w komorze korbowej silnika, strzały w tłumik lub kolektor ssący
ewentualnie spadek mocy itd. Dopiero porównanie kilku symptomów pozwala na
postawienie w miarę ścisłej diagnozy. Na podstawie powyżej przedstawionego
przykładu wywnioskować można, że diagnostyka kończy się wyłącznie na
ustaleniu przyczyny niedomagania. W rzeczywistości jednak o wiele więcej
czynności zalicza się do zagadnień diagnostycznych. W tym celu posłużę się
przykładem z życia wziętym: Analizując powyżej przedstawioną historię można zauważyć z jakimi formami diagnozowania maszyn możemy się zetknąć. Do przed chwilą wspomnianych form diagnozowania zalicza się: monitorowanie, diagnozowanie, genezowanie oraz prognozowanie. Wszystkie cztery występują w powyższym przykładzie, i tak:
Po przedstawieniu wszystkich form diagnozowania stanu technicznego maszyn i porównaniu z przykładem wziętym z życia widać, że ze wszystkimi z nich mamy do czynienia w większym lub mniejszym stopniu. Są one nierozerwalnie połączone ze sobą i wzajemnie od siebie zależą. Opisana sytuacja Pana X jest jedną z prostszych. W przypadku skomplikowanych usterek gdy do przeanalizowania jest dużo symptomów, trudna do określenia jest przyczyna pierwotna lub ciężko przeprowadzić badania przyrządami pomiarowymi to widać, że proces diagnostyczny jest niesamowicie utrudniony. Przyczynia się do tego również postęp techniczny pociągający za sobą coraz bardziej skomplikowane rozwiązania konstrukcyjne oraz łączenie ich ze złożonymi układami elektronicznymi. Jednak wbrew pozorom elektronika w wielu przypadkach pomaga w diagnozowaniu. W modułach sterujących podzespołów pojazdu (zasilanie silnika, automatyczna skrzynia biegów, układ ABS/ASR itd.) dawniej znajdował się procesor oraz moduł pamięci zawierający program sterowania urządzeniem. W obecnych rozwiązaniach znalazł się tam dodatkowy moduł pamięci w którym gromadzone są wszystkie symptomy jakie trafiają z czujników podzespołu do procesora w trakcie pracy. Ponadto jednostka sterująca wyposażona jest w specjalne złącze umożliwiające połączenie z diagnoskopem. Umożliwia to ustalenie i przekazanie diagnoście miejsce wystąpienia awarii, ustalenie ewentualnej przyczyny oraz niekiedy umożliwia monitorowanie pracy zespołu pojazdu na przykład w trakcie jazdy testowej. Jak widać jest to ogromne ułatwienie które znacząco usprawnia pracę diagnostom. Powyższy artykuł pokazuje jak rozległą nauką jest
diagnostyka techniczna maszyn, a także jak bardzo jej elementy występują
wokół nas w życiu codziennym. Ponadto chyba każdy z nas zdaje sobie sprawę
z tego jakie znaczenie mają badania diagnostyczne dla bezpieczeństwa oraz
ekonomiki eksploatacji pojazdów samochodowych. |
Opracowanie mgr inż. Tomasz Łasecki Absolwent Zespłu Szkół Samochodowych w Bydgoszczy |