gora | ||
Nasze Publikacje |
||
Artykuł zastrzeżony prawem autorskim - kopiowanie w całości bez zgody autora zabronione |
Analiza spalin w silniku z zapłonem iskrowym Światowy rozwój motoryzacji przyniósł nie tylko nowe rozwiązanie techniczne, technologiczne, ale również zagrożenia dla naszego środowiska. Analiza spalin silnika ZI umożliwia zatem poznanie składników spalin przedostających się do atmosfery. Ostatnie normy dotyczące ograniczenia emisji spalin w
Polsce wprowadzono 01.07.1995 roku. W/w normy zmusiły producentów
analizatorów spalin do produkcji przyrządów czteroskładnikowych (CO,HC,CO2,O2)
z możliwością pomiaru współczynnika nadmiaru powietrza
l (lambda). Takie analizatory jako standardowe pracują na
wszystkich Stacjach Kontroli Pojazdów (SKP) i warsztatach diagnostycznych,
posiadają Certyfikat Zgodności wydany przez Instytut Transportu
Samochodowego w Warszawie. Podział składników spalin silnika ZI :
a)- dwutlenek węgla (CO2) b)- tlen (O2) c)- azot (N2) d)- para wodna (H2O)
1. Toksyczne składniki spalin Tlenek węgla (CO) Jest produktem niedokończonego procesu spalania węgla
(C), w komorze spalania silnika przy ograniczonej ilości powietrza. Jest
gazem silnie trującym,bezbarwnym i bezwonnym, którego stężenie w spalinach
może przekroczyć poziom nawet 10% (objętościowo). Stężenie od 0,10-0,20%
tlenku węgla w ciągu 30 minut powoduje śmierć, gdyż tlenek węgla odbiera
całą zawartość tlenu z krwi człowieka. Przy stężeniu objętościowym 0,01%
tlenku węgla w ciągu dłuższego czasu mogą wystąpić przewlekłe lub ostre
zatrucia. Łączy się z hemoglobiną 200-300 razy szybciej niż tlen,
powodując zakłócenia procesu oddychania prowadząc do śmierci. Wysokie
wartości (CO) wskazują na zbyt bogatą mieszankę paliwowo-powietrzną. W
pojazdach posiadających katalizator tlenek węgla (CO) utlenia się
przechodząc w dwutlenek węgla (CO2)
co w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia emisji tlenku węgla w
spalinach.
Węglowodory (HC) Są to nie spalone lub częściowo spalone cząsteczki paliwa- związki szczególnie trujące o bardzo negatywnym działaniu na organizm człowieka. Najbardziej niebezpieczną grupą są węglowodory aromatyczne jednopierścieniowe, a wśród nich benzen, który w dużych stężeniach powoduje śmierć. Rozpuszczając się w tłuszczach mogą kumulować się tkankach ludzi i zwierząt. Węglowodory (HC) na analizatorach spalin mierzy się w jednostkach ppm (parts per milion)*.Oprócz rury wydechowej źródłem węglowodorów w samochodzie są też skrzynia korbowa silnika i zbiornik paliwa. W pojazdach posiadających katalizator utlenia on zawarte w spalinach węglowodory na dwutlenek węgla (CO2) i parę wodną (H2O). *- określenie to opisano w temacie : “Jednostki emisji spalin” Wymagania dotyczące zawartości (HC) w spalinach: UWAGA; Niektóre firmy podają zawartość (HC) na obrotach podwyższonych w zakresie od 0-30(ppm), co w rzeczywistości pokrywa się z moimi badaniami diagnostycznymi ( tabela 1) Tlenki azotu (NOx) Wielkość emisji tlenków azotu zależy od ciśnień i
szczytowych temperatur (ponad 1800oC)
podczas procesu spalania w komorze silnika. W wyżej wymienionym procesie
azot wchodzi w reakcję z tlenem tworząc tlenek azotu (NO) oraz niewielkie
ilości dwutlenku azotu (NO2)
i podtlenku azotu (N2O). Te związki azotu i tlenu wspólnie
nazywamy tlenkami azotu i oznaczamy (NOx). Zaliczane są one do najbardziej
toksycznych gazów spalinowych. Tlenek azotu (NO) jest gazem bezbarwnym, w
organizmie ludzkim szybko reaguje z hemoglobiną, w tkankach utlenia się do
(NO2). Dwutlenek azotu w
kolorze czerwono-brązowym o ostrym zapachu i trujących właściwościach
występuje zawsze w towarzystwie innych nitrogenów.W małych stężeniach
wywołuje podrażnienie dróg oddechowych, przy stężeniu w powietrzu powyżej
0,38(mg/dm3) prowadzi do
zatrucia śmiertelnego.W pojazdach posiadających katalizator następuje
redukcja tlenków azotu zawartych w spalinach- czyli odłączanie tlenu od
tlenków azotu i uzyskanie czystego azotu (N2).
Zawartość tlenków azotu podaje się w (ppm). Wymagania dotyczące zawartości tlenków azotu w
spalinach: UWAGA: Prawidłowy pomiar tlenków azotu powinien odbywać się na hamowni podwoziowej (lub podczas próby drogowej), gdyż największe stężenie gazy te osiągają przy dużych obciążeniach silnika.
2. Nietoksyczne składniki spalin Dwutlenek węgla (CO2) Jest gazem bezbarwnym nietoksycznym bez zapachu,
niepalnym, cięższym 1,5 raza od powietrza. Nadmierny wzrost zawartości
tego gazu w atmosferze powoduje tzw. Efekt cieplarniany. Powstaje jako
produkt spalania węgla (C) w komorze spalania silnika. Dwutlenek węgla
jest wynikiem bardziej efektywnego spalania. Im wyższa procentowo
zawartość CO2 w spalinach,
tym efektywniej pracuje silnik Największe wartości stężenia osiąga CO2
przy współczynniku nadmiary powietrza l =1, a
więc dla mieszanki stechiometrycznej. Zawartość CO2
jest podawana w jednostkach udziału objętości (% vol). Tlen (O2) Jest gazem bezbarwnym, bez zapachu i smaku. Występuje w atmosferze w stanie wolnym stanowiąc 20,94 % objętości powietrza. Tlen jest bardzo potrzebny w procesie spalania – inicjuje reakcje tam zachodzące. W pojazdach posiadających katalizator tlen utlenia zawarte w spalinach CO i HC. Także sonda lambda reaguje na ilość tlenu w spalinach, przekazuje dalsze informacje do sterownika i układu wtryskowego. Zawartość O2 w spalinach jest podawana w jednostkach udziału objętościowego (% vol). Wymagana (prawidłowa) zawartość tlenu w spalinach dla pojazdów z układem wtryskowym, katalizatorem i sondą lambda to 0,0 – 0,2 (% vol) (Tabela 1) Azot (N2) Jest to gaz bezbarwny, bez zapachu i smaku – główny składnik powietrza (ok. 78%), dostaje się do komory spalania, a następnie do spalin. Para wodna (H2O) Jest to końcowy produkt procesu spalania w silniku i utleniania w katalizatorze. Jednostki emisji spalin Wartość emisji składników toksycznych może być podawana w następujących jednostkach:
1 ppm = 0,000001 vol Występują też inne zależności pomiędzy emisją wyrażaną w jednostkach ppm, a wyrażaną w procentowym udziale objętości : 100 ppm = 0,01% vol ; 10000 ppm = 1% vol Jak widać z powyższych przeliczeń emisja na poziomie jednego ppm-a jest relatywnie niewielką emisją, gdyż dopiero emisja na poziomie 100 ppm oznacza, że emitowany składnik toksyczny zajmuje 0,01 % objętości gazów spalinowych
Skład mieszanki paliwowo-powietrznej
Współczynnik nadmiaru powietrza jest liczbą, wskazującą ile powietrza znajduje się w spalonej mieszance. Wiemy, że dla spalenia 1 kg benzyny potrzeba ok. 14,7 kg powietrza. Jest to więc wagowy stosunek powietrza do paliwa w mieszance paliwowo-powietrznej i oznaczamy go symbolem AFR (z j.angielskiego Air Fuel Ratio). Mieszanka o takim składzie nazywana jest mieszanką stechiometryczną i wówczas l = 1. W rzeczywistych warunkach procesu spalania mieszanka o składzie stechiometrycznym nie spala się całkowicie i pozostaje niewielka ilość składników toksycznych (Tabela 1). Jeżeli l > 1, to mieszanka jest uboga, co oznacza że zmieszaliśmy 1kg paliwa z większą ilością powietrza niż 14,7 kg. Jeżeli l < 1, to mieszanka jest bogata, czyli zmieszaliśmy 1kg paliwa z mniejszą ilością powietrza niż 14,7 kg.Współczynnik nadmiaru powietrza lambda [l] możemy zapisać jako: l = L / LtL – masa powietrza zassana przez silnik (kg). Lt – teoretyczna masa powietrza niezbędna do spalenia 1kg paliwa – dla benzyny silnikowej wynosi ona 14,7 kg. Wymagania dotyczące współczynnika nadmiaru powietrza l to od 0,97 do 1,03 przy obrotach silnika 2000 – 3000 obr/min Tabela 1 Wyniki analizy spalin wybranych pojazdów na wolnych obrotach biegu jałowego i obrotach podwyższonych (2000 – 3000 obr/min)
Podsumowanie. Rzetelność wskazań analizatorów spalin zależy w dużym
stopniu od spełnienia określonych warunków wstępnych i zachowania
prawidłowej procedury sprawdzania. Na początku należy sprawdzić szczelność
układu wydechowego (tłumiki, katalizator, rury łączące), jakiekolwiek
przedmuchy spalin eliminują celowość pomiaru. Także prawidłowo umocowana
sonda poboru spalin – jej częściowe wysunięcie fałszuje wyniki pomiaru.
|
Opracowanie
mgr inż. Edward Rymaszewski Zespół Szkół Samochodowych w Bydgoszczy |