gora | ||
Nasze Publikacje |
||
Artykuł zastrzeżony prawem autorskim - kopiowanie w całości bez zgody autora zabronione |
Przez sterowanie skrzynką
biegów należy rozumieć zespół mechanizmów, elementów lub układów
wspomagających, osprzętu elektrycznego i elektronicznego umożliwiający
ręczne lub automatyczne przełączanie biegów.
jeśli natomiast dźwignia zmiany biegów jest od skrzynki oddalona, zamocowana oddzielnie i połączona z mechanizmem wewnętrznym za pomocą dodatkowych elementów, to takie sterowanie nazywamy odległościowym - przykład na rysunku 2.
Takim sterowaniem określimy również rozwiązanie, w którym dźwignia zmiany biegów jest joystikiem połączonym z układem wykonawczym poprzez centralkę elektroniczną (np. pancerne pojazdy gąsienicowe). Układ sterujący powinien odpowiadać następującym wymaganiom:
Układ sterujący składa się zawsze z dwóch podstawowych mechanizmów - wewnętrznego i zewnętrznego. W skład mechanizmu wewnętrznego wchodzą wszystkie elementy i podzespoły znajdujące się wewnątrz korpusu skrzynki biegów, oddziałujące pośrednio i bezpośrednio na tuleje sprzęgające synchronizatorów, sprzęgieł zębatych i koła zębate, oraz elementy i podzespoły wykonawcze znajdujące się na samym korpusie skrzynki biegów, z nią związane. W skład mechanizmu zewnętrznego wchodzą wszystkie elementy łączące mechanizm wewnętrzny z dźwignią zmiany biegów i sama dźwignia zmiany biegów. Mechanizmy wewnętrzne Elementy klasycznego rozwiązania mechanizmu wewnętrznego przedstawia rysunek 3.
Wodziki [1] umieszczone są przesuwnie w korpusie lub pokrywie skrzynki biegów. Do każdego wodzika przymocowane są na stałe jedne widełki wyłączające [2]. Oznacza to, że każdy wodzik może maksymalnie obsługiwać dwa biegi, ponieważ jedne widełki obsługują jedną tuleję sprzęgającą synchronizatora, a w skrzynce o sześciu biegach plus wsteczny będą aż cztery wodziki. Ponadto każdy z nich posiada oddzielne zabezpieczenie przeciw samoczynnemu wyłączaniu biegu. Do każdego wodzika przytwierdzone są również przesuwki [3] - występy umożliwiające poruszanie się w nich wybieraka [4] zamocowanego przegubowo jak na rysunku, bądź osadzonego na wałku umieszczonym prostopadle do osi symetrii wodzików ( element [5] na rysunku 8). W położeniu "luz" wszystkie przesuwki ustawione są naprzeciw siebie, umożliwiając swobodne przesuwanie się wybieraka w celu wybrania właściwego wodzika do przesunięcia. Wszystkie wodziki umieszczone są zawsze wzdłuż osi wałków skrzyni, a ich osie symetrii tworzą płaszczyznę, z uwagi na konstrukcję urządzenia zabezpieczającego przed włączeniem dwóch biegów jednocześnie.
Wodziki mogą leżeć nad wałkami skrzyni, pod nimi (samochody francuskie), lub w płaszczyźnie pionowej albo ukośnej (rys 4 i 5). W zasięgu działania wodzika biegu wstecznego znajduje się włącznik światła cofania, co widać na fotografii 5.
Zdarzają się również konstrukcje, w których osie
symetrii wodzików tworzą wierzchołki trójkąta równobocznego (Renault).
Wodziki umieszcza się w korpusie skrzyni biegów - w samochodach osobowych
albo w pokrywie skrzyni w samochodach ciężarowych, autobusach i ciągnikach
rolniczych. Podyktowane jest to łatwością naprawy mechanizmu sterowania
bez konieczności wymontowania skrzynki z pojazdu. W niektórych
konstrukcjach samochodów ciężarowych wybierak osadzony jest na wałku
zorientowanym prostopadle do osi symetrii wodzików i obsługiwany jest
przez siłowniki pneumatyczne ( np. system Geatronic szwedzkiej firmy
Volvo). Widełki wyłączające wykonuje się jako odkuwki stalowe albo
wytłoczki z blachy stalowej, czasem odlewa się je z brązu (Ford). W
skrzynkach biegów samochodów ciężarowych odlewa się je z żeliwa.
Dzięki takiemu rozwiązaniu ograniczono znacznie ilość materiału w skrzynce biegów oraz całkowicie zmieniono konstrukcję zabezpieczeń. Poprzednio każdy wodzik posiadał oddzielne zabezpieczenie, tutaj występuje zintegrowane zabezpieczenie na wałku wybieraka obsługujące wszystkie biegi. Odpadł również problem zabezpieczania większej ilości wodzików przed włączeniem dwóch biegów jednocześnie. Przykładem takiej nowatorskiej konstrukcji jest skrzynka biegów Fiata Punto (6 biegów + wsteczny na jednym wodziku) przedstawiona na rysunku 8. (element 5 - wałek wybieraka)
Mechanizmy zewnętrzne Często spotykane rozwiązanie przedstawia rysunek 2. W jego skład, ze względu na najczęściej występujące sterowanie odległościowe wchodzą: dźwignia zmiany biegów [6] osadzona na przegubie kulowym [7], pręt sterujący[8], oraz często stosowany elastycznie zamocowany drążek[9] ustalający właściwą odległość skrzynki od dźwigni zmiany biegów, cięgła i linki sterujące [10] przedstawione na rysunku 9,. W niektórych rozwiązaniach do uruchamiania biegów stosuje się nawet trzy cięgła [11](Mercedes).
W większości przypadków dźwignia zmiany biegów jest
wyposażona w urządzenie wskazujące kierowcy o wykonywaniu manewru biegu
wstecznego. Zupełnie oddzielnym tematem jest system zabezpieczeń skrzynki biegów. |
Opracowanie mgr inż. Ireneusz Kulczyk Zespół Szkół Samochodowych w Bydgoszczy |