Scenariusze zajęć Koła Matematycznego
Elementy matematyki wyższej
Opracowanie obejmuje pięć scenariuszy zajęć
pozalekcyjnych, przeprowadzonych w pierwszym semestrze roku szkolnego
2004/2005.
Pomysł przeprowadzenia takich zajęć zrodził się po
analizie kierunków studiów jakimi zainteresowani są uczniowie klas
ostatnich Zespołu Szkół Samochodowych.
Tradycyjnie już znaczna część maturzystów zamierza kontynuować naukę
studiując na kierunku mechanicznym na Akademii Techniczno Rolniczej w
Bydgoszczy, gdzie na pierwszym roku duży nacisk kładzie się na naukę
matematyki. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem – objęły ponad
dwudziestu uczniów klas Technikum Samochodowego.
Tematy zajęć:
- Liczby zespolone.
- Macierze i wyznaczniki.
- Funkcje dwóch zmiennych.
- Całka nieoznaczona.
- Całka oznaczona i jej zastosowanie.
Na cztery pierwsze spotkania przewidziane zostały
dwie godziny lekcyjne,
a na ostatnie piąte spotkanie 3 godziny lekcyjne. Do opracowania tematów
zajęć posłużył mi skrypt M. Lassaka: “ Matematyka dla studiów
technicznych” .
Zajęcia 1.
Temat: Liczby zespolone.
Cele:
- zapoznanie uczniów z definicją liczy zespolonej
- zapoznanie uczniów z postacią algebraiczną i trygonometryczną
liczby zespolonej
- interpretacja geometryczna liczby zespolonej
- podstawowe działania na liczbach zespolonych
- zastosowanie liczb zespolonych do rozwiązywania równań
- potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych
Przebieg zajęć:
- Geneza powstania zbioru liczb zespolonych.
Liczby zespolone zostały wprowadzone aby można było obliczać
pierwiastki parzystych stopni z liczb ujemnych. Przydatne to było do
rozwiązywania równań stopnia trzeciego przy użyciu wzorów (Cardana) na
ich pierwiastki. Wprowadzono jednostkę urojoną:
, a
następnie zdefiniowano liczby zespolone.
- Definicja liczby zespolonej:
Liczbą zespoloną nazywamy liczbę postaci
,
gdzie
oraz

- część
rzeczywista liczby zespolonej
- część
urojona liczby zespolonej
Przykłady liczb zespolonych:
,
,
- Interpretacja geometryczna liczby zespolonej

X - oś rzeczywista
Y - oś urojona
- Moduł liczby zespolonej.
Liczbę nazywamy
modułem liczby zespolonej, jego sensem geometrycznym jest odległość
od liczby
0.
Oblicz moduł liczb zespolonych:
,
,

- Sprzężenie liczby zespolonej.
Liczbę
nazywamy sprzężeniem liczby zespolonej

Wyznacz sprzężenia liczb zespolonych:
,
,

- Podstawowe działania na liczbach zespolonych.
- dodawanie

- odejmowanie

- mnożenie

- dzielenie

Niech
oraz 
Wykonaj działania:
,
,
,
.
- Zastosowanie liczb zespolonych do rozwiązywania równań.
Rozwiąż równania:
a)

b) 
c)
- Postać trygonometryczna liczby zespolonej.
Liczba zespolona
jest
jednoznacznie opisana przez moduł
i kąt
zwany
argumentem liczby zespolonej.

Zatem i

Czyli 
Przedstaw w postaci trygonometrycznej liczby:
,
,
.
- Potęgowanie liczb zespolonych.
Niech .
Potęgę o wykładniku naturalnym liczby obliczamy
ze wzoru:
 
Oblicz: ,

- Pierwiastkowanie liczb zespolonych.
Niech .
Pierwiastki stopnia n liczby
obliczamy
ze wzoru:
, gdzie

Oblicz: ,

Zajęcia 2.
Temat: Macierze i wyznaczniki.
Cele:
- zapoznanie uczniów z definicją macierzy
- działania na macierzach
- określenie macierzy odwrotnej
- określenie macierzy transponowanej
- zapoznanie uczniów z definicją wyznaczników
- ćwiczenie umiejętności obliczania wyznaczników
- wyznaczanie macierzy odwrotnej
Przebieg zajęć:
- Definicja macierzy.
Macierzą nazywamy tablicę licz rzeczywistych
gdzie

- element macierzy stojący na
- tym
wierszu oraz
-tej
kolumnie
-
liczba wierszy
-
liczba kolumn
Przykłady macierzy:
,
,
,

Jeżeli m = n to macierz nazywamy kwadratową.
-
macierz jednostkowa
- Działania na macierzach.
a) dodawanie i odejmowanie
Dodawanie (odejmowanie) dwóch macierzy jest wykonalne jeżeli obie
macierze mają taką samą ilość wierszy i kolumn. Wynikiem jest
macierz, której elementy powstają przez dodawanie (odejmowanie)
odpowiednich elementów dodawanych (odejmowanych) macierzy.
b) mnożenie macierzy przez liczbę
Wynikiem jest macierz, której elementy powstają z pomnożenia liczby
przez każdy element mnożonej macierzy.
c) mnożenie macierzy
Mnożenie macierzy
jest
wykonalne gdy macierz
ma tyle kolumn co macierz
wierszy.

Element
macierzy
jest iloczynem
- tego
wiersza macierzy
oraz
-tej
kolumny macierzy
.
Wykonaj działania:
,
,

,

Uwaga! Mnożenie macierzy nie jest przemienne.
Wykonaj działania:


- Macierz transponowana
.
Macierzą transponowaną do macierzy
nazywamy macierz
,
która powstaje przez zapisanie elementów wierszy macierzy
w kolumnach.
Niech .
Wyznacz
.
- Wyznacznik macierzy kwadratowej
.
W szkole średniej spotykamy się z wyznacznikami rozwiązując układy
równań z dwiema lub trzema niewiadomymi.
Są to wyznaczniki stopnia 2 lub 3
Oblicz:
, 
Wyznacznik macierzy kwadratowej
oznacza się .
Aby obliczyć wyznacznik stopnia wyższego stosuje wzór Laplace’a
rozwijając wyznacznik względem wiersza lub kolumny.
Jeżeli
jest macierzą kwadratową stopnia n to rozwijając wyznacznik
względem np. pierwszego wiersza otrzymujemy wzór:

gdzie oznacza
macierz powstałą przez skreślenie pierwszego wiersza
oraz -tej
kolumny.
Obliczając wyznaczniki warto stosować rozwinięcie względem wiersza
lub
kolumny o największej liczbie elementów równej 0.
Oblicz wyznacznik:
- Macierz dopełnień algebraicznych
.
Dopełnieniem algebraicznym elementu
macierzy kwadratowej
nazywamy liczbę
. Macierz
składająca się z elementów
nazywamy macierzą dopełnień algebraicznych.
Niech .
Wyznacz
.
- Macierz odwrotna

.
Macierzą odwrotną do macierzy kwadratowej
nazywamy macierz
,
taką że
.
Jeżeli
to istnieje macierz odwrotna
i wyznaczamy ją wzorem

Niech .
Wyznacz
.
Zajęcia 3.
Temat: Funkcje dwóch zmiennych.
Cele:
- zapoznanie uczniów z definicją funkcji dwóch zmiennych
- przykłady funkcji dwóch zmiennych
- wyznaczanie dziedziny funkcji dwóch zmiennych
- przykłady wykresów funkcji dwóch zmiennych
- wyznaczanie pochodnych cząstkowych funkcji dwóch zmiennych
- wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji dwóch zmiennych
Przebieg zajęć:
- Definicja funkcji dwóch zmiennych.
Niech
oznacz pewien podzbiór zbioru par uporządkowanych
gdzie
oraz .
Funkcją dwóch zmiennych
nazywamy
takie przyporządkowanie, w którym każdej parze
przyporządkowano
dokładnie jedną liczbę rzeczywistą
. Zbiór
nazywamy
dziedziną funkcji

Przykłady:




- Określanie dziedziny funkcji dwóch zmiennych.
Dziedzina funkcji dwóch zmiennych jest podzbiorem zbioru punktów
płaszczyzny układu współrzędnych OXY.
Wyznacza się ją poprzez rozwiązywanie warunków związanych z
wykonalnością działań.
Przykład:

Liczba podpierwiastkowa musi spełniać warunek:

Zatem .
Stąd dziedzina
jest
kołem o środku w punkcie (0,0) i promieniu 2.

Wyznacz dziedzinę funkcji:
a) 
b) 
c) 
- Wykres funkcji dwóch zmiennych.
Wykresem funkcji dwóch zmiennych
jest
zbiór punktów przestrzeni
gdzie
.
Przykłady:
-
wykresem jest górna część sfery o środku w
punkcie (0,0) i promieniu 2

-
wykresem jest płaszczyzna
-
wykresem jest walec paraboliczny otrzymany przez
przesuwanie paraboli
wzdłuż osi OY
- Pochodne funkcji dwóch zmiennych.
Funkcje dwóch zmiennych mogą posiadać ekstrema: minima i maksima
lokalne.
Na przykład funkcja
posiada w
punkcie (0,0) maksimum.
Ekstrema wyznacza się podobnie jak w przypadku funkcji jednej
zmiennej badając pochodne funkcji.
Z uwagi na dwie zmienne określa się dla funkcji
pochodne
cząstkowe:
a) pierwszego rzędu
-
pochodna cząstkowa funkcji
względem 
-
pochodna cząstkowa funkcji
względem 
b) drugiego rzędu
-
pochodna cząstkowa pochodnej
względem
-
pochodna cząstkowa pochodnej
względem

-
pochodna cząstkowa pochodnej
względem

-
pochodna cząstkowa pochodnej
względem

Przykład:







Oblicz pochodne cząstkowe funkcji
a) 
b)

c) 
- Warunek konieczny i dostateczny istnienia ekstremum funkcji dwóch
zmiennych.
Ekstrema funkcji dwóch zmiennych wyznaczamy zgodnie z poniższym
schematem postępowania:
- Wyznaczamy dziedzinę
funkcji
.
- Wyznaczamy
,
i
rozwiązujemy układ równań .

będący warunkiem koniecznym istnienia ekstremum.
Rozwiązując układ równań otrzymujemy punkty:
,...
podejrzane o istnienie ekstremum. Sprawdzamy czy punkty
podejrzane należą do dziedziny funkcji
.
- Wyznaczamy
,
,
,
i
zapisujemy je w postaci wyznacznika zwanego wyróżnikiem funkcji.

- Obliczamy wartość wyróżnika dla każdego z punktów podejrzanych o
istnienie ekstremum.
Jeżeli
to
funkcja w punkcie
posiada
ekstremum
i jest to:
- minimum gdy
  
- maksimum gdy

Jeżeli
to funkcja w punkcie
nie
posiada ekstremum.
Jeżeli
to jest to przypadek wątpliwy i należy badać istnienie
ekstremum z definicji.
Wyznacz ekstrema funkcji:
a)
b) 
Zajęcia 4.
Temat: Całka nieoznaczona.
Cele:
- zapoznanie uczniów z definicją całki nieoznaczonej
- podstawowe wzory na całkowanie
- całkowanie przy użyciu wzorów
- całkowanie przez podstawianie
- całkowanie przez części
Przebieg zajęć:
- Definicja całki nieoznaczonej.
Całkowanie to operacja odwrotna do różniczkowania czyli wyznaczania
pochodnej.
Całkę nieoznaczoną funkcji
zapisujemy
i jest
nią funkcja pierwotna
taka, że
.
Przykład:
zatem 
zatem

zatem

Pochodne funkcji różniących tylko stałą są równe:
,
itd.
Zatem w wyniku całkowania otrzymujemy rodzinę funkcji różniących
się
stałą, co zapisujemy w następujący sposób:
gdzie
oznacza
stałą (liczbę rzeczywistą)
Zatem 


Podstawowe wzory na całkowanie.

- stała






Oblicz całki
a) 
b) 
c) 
d) 
e) 
f) 
g) 
h) 
Całkowanie przez podstawianie.
Pewne bardziej skomplikowane całki można przekształcić do
łatwiejszych
całek drogą podstawienia
. Z
Zachodzi wówczas wzór:
gdzie

Przykład:

Oblicz całki
a) 
b) 
c) 
Całkowanie przez części
Całkowanie przez części jest całkowaniem z użyciem wzoru:

Przykład:


Oblicz całki
a) 
b) 
c) 
Zajęcia 5.
Temat: Całka oznaczona i jej zastosowanie.
Cele:
- zapoznanie uczniów z definicją całki oznaczonej
- interpretacja geometryczna całki oznaczonej
- zastosowanie całki oznaczonej do obliczania pola figury
ograniczonej krzywymi
- zastosowanie całki oznaczonej do obliczania długości łuku
- zastosowanie całki oznaczonej do obliczania objętości i pola bryły
obrotowej
Przebieg zajęć:
- Definicja całki oznaczonej.
Niech
.
Jeżeli funkcja
jest
ciągła w przedziale
to
.
Przykład:

Oblicz całki
a) 
b) 
c) 
d)
 
- Interpretacja geometryczna całki oznaczonej.
Jeżeli funkcja
przyjmuje
w przedziale
wartości
dodatnie to
jest
polem obszaru pomiędzy wykresem funkcji
,
osią OX, oraz prostymi
i
.
Przykład:


Obszar jest trapezem o długości wysokości 2 i podstaw 1 oraz 3
Stosując wzór na pole trapezu otrzymujemy

1.Oblicz pole figury przedstawionej na rysunku.

2.Oblicz pole pod łukiem sinusoidy.
- Pole pomiędzy krzywymi.
Jeżeli
w przedziale
to pole
figury pomiędzy wykresami funkcji
,
oraz
prostymi
i
obliczamy ze wzoru:


Oblicz pole figury zawartej między krzywymi
a)
i 
b) i

c)
,
,

- Długość krzywej.
Długość krzywej obliczamy ze wzoru:


Oblicz długość krzywej
od punktu
do punktu
.
- Objętość bryły obrotowej.
Objętość bryły obrotowej obliczamy ze wzoru:

Oblicz objętość bryły powstałej przez obrót figury zawartej między
krzywymi ,
,
,
względem
osi OX.
- Pole powierzchni obrotowej.
Pole powierzchni obrotowej obliczamy ze wzoru:

Oblicz pole powierzchni powstałej przez obrót wykresu funkcji
dla
wokół osi OX.
|