Nasze Publikacje |
||
Artykuł zastrzeżony prawem autorskim - kopiowanie w całości bez zgody autora zabronione |
do odsysania zużytego oleju
Olej w miarę upływu czasu i przejechanych przez samochód
kilometrów traci swoje własności smarne wskutek zanieczyszczenia
produktami spalania, nagarem oraz utleniania. Dlatego powinien być
wymieniany po upływie 12 miesięcy od wlania do układu smarowania sinika,
nawet jeżeli w tym czasie samochód nie przejechał dopuszczalnej liczby
kilometrów. Olej silnikowy jest zatem ważnym integralnym elementem konstrukcyjnym silnika, dlatego należy pamiętać o okresowej jego wymianie. Profesjonalnymi produktami do jego wymiany są obecnie urządzenia do odsysania zużytego oleju.
Budowa i zasada działania urządzenia To mobilne urządzenie zostało skonstruowane w celu zapewnienia możliwości odsysania i gromadzenia płynów (np: zużytych olejów silnikowych i przekładniowych) za pomocą zestawu sond, a także grawitacyjnego usuwania oleju.
W skład urządzenia wchodzą:
Zbiornik ciśnieniowy jest dostosowany do odsysania za pomocą
podciśnienia oraz opróżniania za pomocą ciśnienia sprężonego powietrza.
Sprężone powietrze o ciśnieniu (7 do 8 bar) doprowadza się do zespołu
Venturiego (3). Powietrze przepływając przez zespół Venturiego powoduję
powstawanie podciśnienia w zbiorniku ciśnieniowym (16). Po uzyskaniu na
manometrze (18) podciśnienia (-0,7 do -0,8 bar) odłączamy dopływ
sprężonego powietrza (12). Odpowiednią sondę odsysającą (13) [rysunek 1] podłączamy do węża odsysającego (14). Sonda o największej średnicy która jeszcze da się włożyć do otworu wskaźnika poziomu oleju, zapewnia najskuteczniejsze odsysanie. Zawsze należy odsysać olej silnikowy rozgrzany, gdyż przy wyższej temperaturze lepkość oleju jest mniejsza i zapewniona jest lepsza skuteczność odsysania. Prędkość ssania w/w urządzenia wynosi 1,5 do 2,0 (l/min.) Za pomocą w/w urządzenia można gromadzić oleje o maksymalnej temperaturze do 80ºC. Uwzględniając pojemność zbiornika ciśnieniowego 95 litrów, można gromadzić zużyty olej z kilkunastu pojazdów. Do opróżniania zbiornika ciśnieniowego z zużytego oleju służy giętki przewód (7), który należy zamocować do otworu wlewowego zbiornika na stary olej. Zalecane ciśnienie sprężonego powierza do tej operacji to (6 bar) podłączone do króćca (12).
Wymagania odnośnie bezpieczeństwa Urządzenie do odsysania zużytego oleju zostało skonstruowane i wykonane z uwzględnieniem wszelkich wymagań przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiednich dyrektyw Unii Europejskiej. Niemniej, w przypadku użytkowania omawianych urządzeń nie zgodnie z zaleceniami lub bez należytej uwagi, może zaistnieć istotne niebezpieczeństwo.
Zalety urządzeń odsysających w stosunku do metod tradycyjnych
Tradycyjne metody wymiany oleju w silniku, skrzyni biegów i
tylnym moście stwarzają niebezpieczeństwo przypadkowych wycieków np:
przez nieprawidłowe podstawianie naczyń spustowych - powodując skażenie
środowiska. Ponadto gwałtowne wykręcanie korków spustowych stwarza
zagrożenie poparzenia dłoni od gorącego oleju. Zużyte oleje są
szczególnie niebezpieczne dla środowiska ponieważ posiadają produkty
spalania paliwa, różne cząstki metali ciężkich i inne. Ponadto duża
ilość pojazdów w mostach Zaletą tego urządzeni jest czyste, prawie hermetyczne, bez wycieków i braku kontaktu ludzi z zużytym olejem, transportowanie go z miski olejowej do zbiornika ciśnieniowego. Następnie olej ten przepompowywany jest do dużych pojemników zbiorczych na olej przepracowany, gdzie wysyłany jest do specjalistycznych odbiorców. Urządzenie to redukuje do minimum ryzyko przypadkowych wycieków, poprawia estetykę warsztatu i świadomość ekologiczną klientów.
Rzeczywisty wygląd
urządzenia wraz ze sposobem odsysania zużytego oleju przedstawia
poniższa fotografia.(przyp. webmastera)
|
Opracowanie: mgr inż. Edward Rymaszewski na podstawie materiałów firmy Pressol GmbH |
|