Dwutlenek węgla (
CO2 ) w pojazdach samochodowych
Dwutlenek węgla ( CO2 ) jest gazem bezbarwnym nietoksycznym bez
zapachu, niepalnym, cięższym 1,5 raza od powietrza. W małych stężeniach
nie jest gazem szkodliwym dla ludzi. Normalne stężenie CO2 w
powietrzu wynosi 0,03 ( % ) objętościowo – i nie powinno być większe dla
normalnego funkcjonowania organizmu człowieka. Nadmierny wzrost zawartości
tego gazu w atmosferze powoduje groźne zjawisko klimatycznego ocieplenia
(tzw. Efekt cieplarniany), także wówczas jest groźny dla życia ludzkiego.
W pojazdach samochodowych CO2 powstaje jaki produkt spalania
węgla (C) w komorze spalania silnika. Im wyższa procentowo zawartość CO2
w spalinach, tym efektywniej pracuje silnik. Największe wartości
stężenia osiąga CO2 przy współczynniku nadmiaru powietrza λ=1,
a więc dla mieszanki stechiometrycznej. W pojazdach posiadających
katalizator , CO2 utlenia pozostałe po procesie spalania
tlenki węgla (CO) i węglowodory (HC) . Powstaje zatem dwutlenek węgla (CO2
) i para wodna (H2O). Zakłada się , że najwłaściwsza
zawartość dwutlenku węgla w spalinach dla pojazdów z układem wtryskowym ,
katalizatorem i sondą lambda to 14,5 – 16 (% vol).
Komisja Europejska narzuca formę emisji CO2
producentom aut – lecz efektem tego będą na pewno większe koszty
produkcji pojazdów . Średnia emisja CO2 w nowo produkowanych
samochodach w latach 2012 – 2015 ma wynosić do 120 (g/km) (dzisiejszy
poziom to 156 g/km) . Już w 2020 roku średnia emisja CO2 ma
wynosić zaledwie 90 (g/km) . Emisja CO2 jest proporcjonalna
do zużycia paliwa tj. – osiągnięcie produkcji CO2
na poziomie 120 g/km oznacza w przypadku samochodów benzynowych średnie
spalanie na poziomie 5,2 (l/100km) , a w silnikach z zapłonem samoczynnym
4,5 (l/100km) .Najgorzej przedstawia się sytuacja produkcji aut
luksusowych wyposażonych w silniki o dużej pojemności np:
-
Lamborghini Murcielago → 495 (g/km)
-
Porsche 911 (moc
325 kM)→ 260 (g/km)
-
BMW 540i (silnik o poj.
4 l )→250(g/km)
Pojazdy które emitują najmniej CO2 do atmosfery to:
-
Toyota IQ (silnik z zapłonem iskrowym ) →99(g/km)
-
Smart Fortwo (silnik z zapłonem samoczynnym) → 88(g/km)
-
Fiat Panda (sprężony gaz ziemny CNG ) → 113(g/km)
-
Toyota Prius (napęd hybrydowy) → 104(g/km)
Nadmienić należy , że samochody osobowe i ciężarowe w całej
Unii Europejskiej wydalają zaledwie 20% emisji CO2.
Głównymi (największymi) trucicielami zanieczyszczającymi
atmosferę i produkującymi najwięcej CO2 są:
-
przemysł paliwowo-energetyczny (ponad 50%),
-
przemysł metalurgiczny (ok. 20%) , (huty , kopalnie ,
cementownie) ,
-
przemysł rolno-spożywczy
-
lotnictwo,
-
składowanie , utylizacja odpadów i ścieków,
-
gospodarstwa domowe – emitujące do atmosfery gazy powstałe w
wyniku spalania węgla ,
-
erupcja wulkanów
-
wypalanie lasów tropikalnych itp.
Ilość CO2 emitowanego do atmosfery rośnie w bardzo
dużym tempie – powodując gwałtowne zmiany klimatu .Działanie CO2
na atmosferę wywołuje efekt cieplarniany. Efekt cieplarniany natomiast
powoduje anomalie pogodowe np. : susze , upały , gwałtowne burze , pożary
itp.
Aby temu wszystkiemu przeciwdziałać Komisja Europejska ustala
rygorystyczne przepisy obniżenia CO2 w produkowanych
samochodach . Coraz bardziej surowe normy emisji dwutlenku węgla (CO2)
powodują wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań technicznych jednostek
napędowych oraz nowych (alternatywnych) źródeł napędu np.
-
Napęd
hybrydowy –
najczęściej jest połączeniem napędu spalinowego i elektrycznego. Silnik
elektryczny może wspomagać spalinowy przy niewielkich prędkościach jazdy
lub stanowić jedyne źródło dostarczające moc do kół pojazdu. W praktyce
występuje:
-
hybryda szeregowa , gdzie silnik spalinowy służy
wyłącznie do wytwarzania prądu. Koła pojazdu są napędzane silnikami
elektrycznymi.
-
hybryda równoległa – tutaj zarówno silnik elektryczny
jak i spalinowy mają możliwość przekazania napędu na koła.
 |
Rys. 1 - Schemat pojazdu hybrydowego z silnikiem wysokoprężnym i
elektrycznym
1 - silnik wysokoprężny, 2 - przetwornica, 3 - system start-stop, 4
- silnik elektryczny, 5 - akumulatory |
-
Ogniwo paliwowe (wodorowe) – urządzenie wytwarzające
energię elektryczną w wyniku reakcji chemicznej wodoru z tlenem.
Spalanie wodoru nie powoduje wydzielania szkodliwych spalin – ich
jedynym składnikiem jest para wodna. Problemem który hamuje rozwój
zastosowania wodoru jako paliwa , jest jego magazynowanie w bardzo
wysokich ciśnieniach (350 bar i więcej) oraz niska gęstość energii .
 |
Rys. 2 - Schemat pojazdu zasilanego wodorem (ogniwa paliwowe)
1 - zbiornik ciśnieniowy zawierający wodór w postaci ciekłej lub
gazowej
2 - segment ogniw paliwowych - wytwarza prąd elektryczny w wyniku
reakcji wodoru z tlenem
3 - przetwornica energii - zamienia energię elektryczną z ogniwa
paliwowego w energię mechaniczną. |
-
Akumulator litowo-jonowy – silniki elektryczne w
pojazdach samochodowych to największa przyszłość motoryzacji. Jako
źródło napędu dysponują ogromnym momentem rozruchowym , dając dobre
przyśpieszenie pojazdu.
W konstrukcji akumulatora litowo-jonowego wykorzystano dwie
elektrody między którymi znajduje się substancja przewodząca prąd
elektryczny , zawierająca sole litowe . Np. : w Chevrolecie Volt energia
jest zmagazynowana w ponad 220 ogniwach litowo-jonowych co daje zasięg 60
(km) bez jakiejkolwiek substancji trującej z rury wydechowej . W tej
konstrukcji silnik spalinowy służy wyłącznie do wytwarzania prądu. Koła
natomiast są napędzane silnikami elektrycznymi. Także Tesla Roadster
posiada 6831 ogniw litowo-jonowych. Czas ładowania 3,5 (h). Zasięg 400(km)
, żywotność baterii 160 tys. km
 |
Rys. 3 - Tesla Roadster - silnik elektryczny 3-fazowy 375
volt, akumulatory (6831 baterii litowo-jonowych)
Żywotność akumulatorów określa się na pięć lat lub przebieg 160
tysięcy kilometrów. |
 |
Rys. 4 - Spalinowo - elektryczny Chevrolet Volt (schemat)
1 - silnik elektryczny, 2 - silnik spalinowy Ecotec (1000ccm), 3 -
rama przestrzenna,
4 - pakiet akumulatorów
litowo-jonowych, 5 - zbiorniki
paliwa |
-
Gaz ziemny w formie sprężonej (CNG) – instalacja gazu
ziemnego CNG w pojeździe samochodowym jest zupełnie podobna do LPG –
różnica polega na zainstalowaniu zbiorników paliwa o ciśnieniu 10
krotnie większym tj. 220 barów . Zbiorniki do tej instalacji są ciężkie
(stalowe) oraz drogie kompozytowe. Gaz ziemny jest paliwem tanim i o
wiele mniej toksycznym od benzyny. Po przejechaniu dystansu 100(km)
oszczędzamy ok. 20 złotych w stosunku do benzyny.
Problemem rozpowszechnienia tego paliwa w Polsce są :
-
dość droga instalacja w tym pojeździe ,
-
słabo rozwinięta infrastruktura rozprowadzania tego paliwa (
w Polsce jest tylko 31 stacji CNG a w Niemczech 800 ).
-
słabe zainteresowanie rządu o słuszności dalszego stosowania
tego paliwa.
Sposoby zmniejszania
emisji CO2
Wiemy już że emisja CO2 jest proporcjonalna do
zużycia paliwa . Zatem każde rozwiązanie konstrukcyjne , eksploatacyjne
pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa przyczynia się do redukcji emisji CO2
.
-
Downsizing – to przeniesienie cech
konstrukcyjnych dużego samochodu do małego, Inaczej stosowanie
mniejszych silników turbodoładowanych dających duża moc i generalnie
obniżających emisję CO2 . Typowym przykładem downsizingu jest
Abarth 500 z turbodoładowaniem R4 (16V) . Z pojemności 1683 cm³ daje
moc 135 (KM). Dla przykładu Mercedes E200 CDI daje taką samą moc (136
kM) lecz z ogromnej pojemności 2148 (cm³).
-
Bezpośredni wtrysk paliwa – aby zwiększyć
efektywność procesu spalania zarówno w silnikach z zapłonem iskrowym i
samoczynnym zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa . Ciśnienie paliwa
podawane do komory w denku tłoka w silnikach (ZI) wynosi od 11-20 (MPa)
, natomiast w silnikach (ZS) w systemie common rail od 135-200 (MPa).
Ponadto wprowadzono precyzyjne wtryskiwacze elektromagnetyczne i
najnowsze piezoelektryczne (dające czas otwarcia 0,00001 s ) co pozwala
podzielić wtrysk zasadniczy na 5 faz (cykli). Ten wielokrotny wtrysk
paliwa umożliwia dalsze zmniejszenie emisji szkodliwych składników
spalin.
-
Mniejsze opory tarcia – zmniejszono masę tłoka
poprzez zmianę jego konstrukcji tj. wycięto dwustronnie płaszcz tłoka
oraz zastosowano pokrycie zewnętrzne teflonem. Zmniejszono wysokość
pierścieni tłokowych zgarniających z 4-5
mm do 2 (mm). Wprowadzono obróbkę cieplno –chemiczną tj. fosforanowanie
oraz napylenie gazowe azotkiem chromu w celu zmniejszenia tarcia bieżni
pierścieni tłokowych.Zmniejszono napęd popychaczy hydraulicznych zamiast
ślizgowych – stosuje się dźwigienki rolkowe . Ponadto wałki rozrządu
coraz częściej stosuje się drążone.
-
Obniżenie masy pojazdu – duża masa pojazdu to
duże zużycie paliwa .Obecnie koncerny samochodowe starają się obniżyć
masę pojazdu (nadwozia) zachowując wymagany poziom bezpieczeństwa
.Współczesne nadwozia wykonane są z lekkich wytrzymałych blach
kształtowanych na gorąco. Ponadto lekkie stopy aluminium – zarówno na
nadwozia , części silników , zawieszenia hamulców itp. Także stopy
magnezu – bardzo lekkie i wytrzymałe - na kierownicę , obudowę foteli ,
felgi itp. Tworzywa sztuczne , włókna węglowe (błotniki , zderzaki
itp.).Produkcja szyb samochodowych (lekkie i wytrzymałe wg nowej
wielowarstwowej technologii kompozytowej).
-
Skrzynie biegów – najlepiej stosować skrzynie
biegów o dużej liczbie przełożeń np: 6-biegowe. Tę rolę spełniają
obecnie produkowane ‘’ automaty’’ i przekładnie bezstopniowe gdzie
przłożenie zmienia się płynnie w zależności od obrotów silnika . W
dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni (DSG) jedno sprzęgło współpracuje
z zespołem kół zębatych biegów parzystych , a drugie nieparzystych i
wstecznego. Gdy włączony jest bieg 1 wtedy 2 wstępnie już wybrany
pozostaje w gotowości. Przełączenia pomiędzy nimi dokonuje elektroniczny
sterownik. W w/w skrzyniach biegu zużycie paliwa jest nieco niższe niż w
pojazdach wyposażonych w klasyczną , sterowaną ręcznie skrzynię
mechaniczną.
-
System wyłączający silnik pracujący na biegu jałowym
tzw.
Stop –
and – go (Stop-Start) .
– System ten gasi silnik gdy pojazd zatrzyma się (np. przed
światłami) i włącza go ponownie gdy kierowca chce jechać dalej ( np.
zmiana świateł) . W systemie tym za uruchomienie silnik odpowiada
wzmocniony rozrusznik. System ten pozwala zmniejszyć w ruchu miejskim
ok. 6% paliwa .
Inne elementy
konstrukcyjne wpływające na zmniejszenie zużycia paliwa
-
układy rozrządu z zmiennymi fazami rozrządu ,
-
stosowanie olejów energooszczędnych ,
-
poprawa właściwości aerodynamicznych pojazdu ,
-
automatyczna kontrola ciśnienia w oponach ,
-
optymalizacja klimatyzacji ,
-
napędy elektryczne ( np. pompy wodnej) ,
Normy toksyczności
spalin
Dopuszczalna zawartość szkodliwych składników spalin –
samochody użytkowe do 3,5 tony [g/km].
Norma |
Data obowiązywania |
CO
Tlenek węgla |
NOx
Tlenki azotu |
HC + NOx
Węglowodory + tlenki azotu |
Cząstki stałe
(Sadza) |
Euro 4 |
01.2006 |
0,95 |
0,39 |
0,46 |
0,06 |
Euro 5 |
10.2010 |
0,74 |
0,28 |
0,35 |
0,005 |
Euro 6 |
10.2015 |
0,74 |
0,125 |
0,215 |
0,005 |
Silniki (ZI) wskazania na analizatorze spalin od 07.1995
(pojazdy [ZI] z katalizatorem)
a) wolne obroty biegu jałowego
CO→ do 0,5 (%)
HC→ do 100 (ppm)
b) obroty 2000 – 3000 (obr/min)
CO→ do 0,3(%)
HC→ do 100(ppm)
λ→ 0,97-1,03 (współczynnik nadmiaru powietrza lambda )
λ→ f (CO,CO2 ,HC, O2 )
Dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy od 01.-5.2004 r.
CO → do 0,3 (%) na wolnych obrotach biegu jałowego i do
0,2(%) na obrotach 2000-3000. HC – nie są wymagane
λ → λ = 0,97 – 1,03 na obrotach 2000-3000.
Silniki
ZS – zadymienie spalin – przyrząd dymomierz
a)
silniki
wolno ssące (bez doładowania) do 2,5 (m-¹)
b)
silniki
doładowane i turbodoładowane do 3,0 (m-¹)
Zadymienia dla pojazdów wyprodukowanych po 30.06. 2008 r. nie
może przekroczyć 1,5 (m-¹).
Analizując normy toksyczności spalin , można zauważyć , że
CO2 występuje jako składnik współczynnika nadmiaru powietrza λ
tj. λ = f(CO, CO2,HC,O2 ) który sprowadzamy na
4-składnikowym analizatorze spalin na podwyższonych obrotach 2000-3000.
NP. Volkswagen Polo 1,4 (ZI) katalizator
C0 → 0,14(%)
HC → 22 (ppm)
02 → 0,00 (%)
CO2 → 15,20 (%)
λ → 0,99
Powyższe wyniki świadczą , o prawidłowym działaniu
dopalacza katalitycznego i sondy lambda . Ponadto współczynnik nadmiaru
powietrza λ mieści się w wymaganym zakresie 0,97-1,03.
Reasumując całość stwierdzam, że za 10-15 lat nastąpi dalszy
rozwój (udoskonalenie) już jeżdżących jednostek napędowych na paliwo
wodorowe (ogniwa paliwowe) oraz pojazdów z napędem elektrycznym .
Powyższe spowoduje , że z rury wydechowej nie będzie
wydzielał się dwutlenek węgla .
|