Nasze Publikacje |
||
Artykuł zastrzeżony prawem autorskim - kopiowanie w całości lub we fragmentach bez zgody autora zabronione |
Budowa i uszkodzenia turbosprężarek
Turbodoładowanie stało się bardzo powszechne, szczególnie dla silników
wysokoprężnych, a także z zapłonem iskrowym – co możemy traktować jako
obowiązkowe wyposażenie pojazdów. BUDOWA TURBOSPRĘŻARKI
W turbodoładowaniu wykorzystuje się energię spalin (mają one ok. 30% energii powstałej ze spalania paliwa w silniku) do napędu wirnika turbiny (1) (ma ona od 100 do 200 tys. obr/min, a nawet i więcej), który napędza wirnik sprężarki (2) osadzony sztywno na tym samym wałku (12). Wałek (12) wraz z wirnikiem turbiny (1) (napędowym) po stronie spalin oraz wirnik kompresora (2) po stronie sprężonego powietrza tworzą zasadniczy element turbosprężarki, tzw. zespół wirujący. Oba wirniki obracają się w kadłubach (5 i 6). Całość zespołu wirującego utrzymywana jest w korpusie centralnym (7) za pomocą łożysk ślizgowych (hydrodynamicznych) (3 i 4) oraz łożyska oporowego (8). Przez środek korpusu prowadzony jest olej kanałami (9 i 10) z układu smarowania silnika, którego zadaniem jest utrzymywanie filmów olejowych w systemie łożyskowania oraz odprowadzanie ciepła. Po obu końcach zespołu wirującego znajdują się olejowe pierścienie uszczelniające (11), tworząc uszczelnienie labiryntowe zabezpieczające przed wydostawaniem się oleju na wirniki. Wirnik sprężarki (2) dostarcza dodatkową porcję powietrza (silnik Diesla) lub mieszanki (silnik benzynowy) poprzez kolektor ssący i zawór ssący do komory spalania silnika. Doprowadzenie większej ilości powietrza pozwala spalić więcej paliwa i uzyskać większą moc (sprawność) oraz dodatkowo obniżyć zawartość toksycznych składników spalin. Ten przyrost mocy uzyskujemy bez potrzeby zwiększania pojemności skokowej silnika i jego obrotów.
MATERIAŁY TURBOSPRĘŻAREK
Nowoczesne turbosprężarki przeznaczone do wysilonych silników z zapłonem
iskrowym i samoczynnym muszą znosić wyższe temperatury, a tym samym
znacznie wytrzymalsze muszą być materiały użyte do ich budowy.
WARUNKI PRACY
Turbosprężarki pracują w bardzo ciężkich warunkach – wysokie obroty
dochodzące do 200 tys. obr/min i więcej, wysoka temperatura spalin na
wylocie w kolektorze wydechowym, dochodząca do 700°C w silnikach Diesla
oraz przekraczająca nawet 1000°C w silnikach z zapłonem iskrowym. Najczęściej występujące przyczyny uszkodzenia turbosprężarki to:
A. Uszkodzenia mechaniczne. A1 – Zanieczyszczenia w zasysanym powietrzu (układzie dolotowym silnika), np. ciała obce, brud, piasek, dostają się przez uszkodzone filtry powietrza – powodują wygięcia lub pęknięcia łopatek wirnika sprężarki. Mogą to też być śruby, podkładki dostające się do układu dolotowego.
A2 – Zanieczyszczenia w spalinach – obce ciała w gazach spalinowych – tj. fragmenty zaworów, gniazd, prowadnic zaworowych, pierścieni, tłoka, świecy żarowej oraz cząstek nagaru z komory spalania – powodują zniszczenia łopatek wirnika turbiny.
B. Zanieczyszczenia w oleju. Niewystarczająca jakość oleju na skutek zużycia filtra oleju lub rozcieńczenia oleju paliwem lub płynem chłodniczym – to powoduje utratę właściwości smarnych oleju. Ponadto w oleju mogą się znajdować cząstki metalu, nagaru będące efektem zużycia lub niedbałej naprawy silnika powodując uszkodzenia (rysy, bruzdy) na łożyskach ślizgowych i czopach wałka.
C. Niewystarczający poziom oleju. Zbyt niskie ciśnienie oleju w układzie smarowania. Niedostateczna ilość oleju objawia się opóźnieniem w doprowadzeniu oleju do punktów smarnych – co objawia się wytarciem oraz przypaleniem łożysk ślizgowych oraz przebarwieniem lub pęknięciem wałka.
D. Osad węglowy. Nadmierna temperatura spalin, gwałtowne wyłączenie silnika powoduje przeciążenie cieplne turbiny, przyczynia się do zwęglenia oleju smarnego, niepełnego smarowania, co doprowadza do uszkodzenia łożysk oraz tworzenia się osadu węglowego na wałku. Ponadto wysoka temperatura powoduje erozję kadłuba turbiny, wżery i osady na tarczy, zatkanie kanałów olejowych oraz uszkodzenia uszczelnień.
Diagnostyka silnika i regularne czynności obsługowe mogą przedłużyć niezawodność pracy turbosprężarki. Niewłaściwa diagnoza jest częstą przyczyną demontażu sprawnej turbosprężarki, chociaż wina leży po stronie silnika i niesprawności jego podzespołów. Przyczyna nadmiernego zużycia oleju może leżeć w samym silniku (jego zużycie, wycieki). Także niebieskie spaliny mogą świadczyć, że filtr powietrza jest zanieczyszczony. Podobnie ciemne zadymienie spalin może świadczyć o niesprawności silnika lub złej regulacji (zużyciu) pompy wtryskowej.
Opracowanie na podstawie materiałów i zdjęć firmy Cartur z Bydgoszczy |
Opracowanie:
mgr
inż. Edward Rymaszewski Adaptacja do www: mgr inż. Ireneusz Kulczyk |
|