gora | ||
Bezpieczeństwo |
||
|
Artykuł publikujemy za zgodą autora |
Bezkolizyjne za kilka lat?
Cała inwestycja ma kosztować blisko 50 mln zł. Wyburzonych ma być ponad 50 budynków mieszkalnych i lokali usługowych. Miasto ma wyłożyć 22 mln, o pozostałe środki ubiegać się będzie z funduszy europejskich. Dwie koncepcje Projektanci opracowali dwie koncepcje przebudowy ronda Bernardyńskiego. Pierwsza z wyspą centralną, sygnalizacją świetlną i tunelem na kierunku wschód- zachód. Druga to skrzyżowanie bez wyspy również z tunelem i łącznicą umożliwiającą przejazd z ul. Wały Jagiellońskie w kierunku ul. Bernardyńskiej. Ponieważ najmniej wad i kontrowersyjnych rozwiązań ma pierwszy projekt, stąd on najprawdopodobniej będzie realizowany. Bezpiecznie i bezkolizyjnie? Nowe dwupoziomowe skrzyżowanie ma gwarantować płynność ruchu i pierwszeństwo na dwóch ciągach komunikacyjnych.
“Express” przyjrzał się nowemu rozwiązaniu. Okazuje
się, że projektanci pozostawili wady obecnego ronda Bernardyńskiego –
obszary A i B. Przy tej geometrii skrzyżowania w zaznaczonym obszarze A
może nadal dochodzić do konfliktów ruchowych pomiędzy pojazdami -1 i 2.
Wynika to ze znacznie wydłużonej płaszczyzny kolizji wlotu ul.
Bernardyńskiej i przesuniętego wylotu w ul. Wały Jagiellońskie. Drugim
mankamentem jest asymetryczne względem osi skrzyżowania usytuowanie
torów tramwajowych w kierunku Babiej Wsi. Mamy nadzieję, że przy
opracowywaniu ostatecznego projektu te mankamenty zostaną usunięte. |
Mirosław Tomacki e-mail: mirosław.tomacki@wp.pl “Express Bydgoski” poniedziałek, 2 sierpnia 2005 |