gora

Bezpieczeństwo

Artykuł publikujemy za zgodą autora

 

Poprawianie spartaczonego skrzyżowania

 

Rondo Grunwaldzkie

Trzeba było aż pięciu lat,
by przejście przy hipermarkecie doczekało się przebudowy

 

Nareszcie wylot z ronda Grunwaldzkiego w ul. Kruszwicką zwężono do dwóch pasów ruchu. Zmiana ta znacznie poprawi bezpieczeństwo i kierowców i pieszych.

O niezgodnej z obowiązującymi drogowców przepisami organizacji ruchu na rondzie Grunwaldzkim pisaliśmy już po powstaniu marketu Geant. Wskazywaliśmy, że lewy pas ruchu przy wjeździe w ul. Kruszwicką nie dość, ze jest zbędny, to jest przyczyną wielu konfliktów ruchowych i kolizji. Dopiero przed trzema laty Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy zamknął znakami poziomymi pas. Niestety ta drobna kosmetyka nie wpłynęła znacząco na poprawę bezpieczeństwa. Nadal dochodziło w tym miejscu do łamania przez przepisów. Także piesi byli przeganiani z przejścia przez pojazdy, bowiem czas palenia się zielonego światła był za krótki dla trzypasowej jezdni.

Z ulicy Grunwaldzkiej

Obecna przebudowa wylotu w ul. Kruszwicką zdecydowanie wpłynie na czytelność tej części skrzyżowania i znacznie poprawi bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Na rysunku szczegółowym A przedstawione są tory jazdy podczas skręcania w lewo z trzech pasów ruchu. Pojazdy jadące z ul. Grunwaldzkiej mogą w sposób bezkolizyjny skręcić w lewo z dwóch pasów ruchu. By ten warunek był spełniony pojazd 2 musi zająć po skręceniu prawy pas, natomiast pojazd 3 może z zachowaniem pierwszeństwa wjechać na pas środkowy i lewy.

Z ulicy Focha

Podobna jest sytuacja podczas skręcania w lewo z ul. Focha. Pojazdem w pozycji 1 można bezkolizyjnie wjechać na środkowy pas - w miejsce pojazdu 4. Z kolei pojazdem 2 w kierunku ul. Kruszwickiej tylko na pas prawy - do pozycji pojazdu 5. Nieco inaczej jest przy zawracaniu. Z pozycji pojazdu 1 można wjechać na lewy lub środkowy pas – odpowiednio pojazd 3 lub 4. Ale po zawróceniu pojazdem 4 kierujemy się wyraźnie na pas prawy. Z pozycji pojazdu 3 można zająć pas środkowy lub lewy.

Przedstawione na rysunkach tory jazdy są zgodne z istniejącą na tym skrzyżowaniu organizacją ruchu oraz zasadami pierwszeństwa wynikającymi z art.22. ustawy “Prawo o ruchu drogowym”.
 

 

Mirosław Tomacki
e-mail: mirosław.tomacki@wp.pl
"Express Bydgoski” czwartek, 30 marca 2006

początek strony