gora

Bezpieczeństwo

Artykuł publikujemy za zgodą autora

 

Nowe światła na Wyszyńskiego

 

Wyszyńskiego - Modrzewiowa

Po remoncie nawierzchni na krajowej piątce nowa organizacja ruchu spowodowała spore zamieszanie wśród instruktorów nauki jazdy. W szkoleniu kursantów przeszkadza im wyłączona z ruchu znakami poziomymi powierzchnia jezdni.


Włączenie się z ul. Modrzewiowej na al. Wyszyńskiego dla zdających na prawo jazdy zawsze było trudnym manewrem. Przez lata w tym miejscu wielu oblało egzamin. Trochę zelżało gdy na wniosek instruktorów zarząd dróg niezgodnie z obowiązującymi przepisami zlikwidował wymalowaną powierzchnię i umożliwił wyjazd z Modrzewiowej bezpośrednio na pas dla skręcających w prawo w ul. Kamienną. Po remoncie ul. Wyszyńskiego drogowcy powrócili do poprawnego oznakowania i wymalowali powierzchnię wyłączoną z ruchu.

Ciężko dla kursantów

- Na al. Wyszyńskiego wymalowana na jezdni wyspa zdecydowanie pogorszyła warunki ruchu drogowego – mówi instruktor nauki jazdy Andrzej Sawicki. – Krótki pas włączania nie pozwala płynnie włączyć się z ul. Modrzewiowej i przez to w tym miejscu dochodzi do zatorów – twierdzi instruktor.

Na rysunku szczegółowym A przedstawiona jest nowa organizacja ruchu. Kierowca pojazdu w pozycji 1 ma obowiązek zmienić pas ruchu przy wyjeździe z ul. Modrzewiowej. Mankamentem tego miejsca jest krótki odcinek włączania. Jest to jednak rozwiązanie lepsze i bezpieczniejsze niż łamanie podstawowych standardów organizowania ruchu i obowiązujących przepisów. Nie może być tak, że pas włączania przechodzi na najbliższym skrzyżowaniu w wydzielony dla skręcających pas ruchu. Ponadto dotychczasowe rozwiązanie łamało podstawową regułę ruchu prawostronnego. Zarząd dróg nareszcie naprawił swoje błędy niestety z niewygodą dla instruktorów nauki jazdy.

Lżej pieszym

Modernizacja krajowej piątki nie kończy się tylko na remoncie nawierzchni i zmianie oznakowania. Należące do najbardziej niebezpiecznych w mieście przejścia dla pieszych przy ul. Modrzewiowej zostaną wyposażone w pełną sygnalizację świetlną – szczegół B na rysunku.

- Nowa sygnalizacja świetlna przy niebezpiecznych przejściach dla pieszych nie jest jedyną jaką zamierzamy wprowadzić – mówi dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy Marek Kowalczyk. – Opracowana jest dokumentacja jeszcze na inne niebezpieczne przejścia. Przy ul. Grunwaldzkiej i Okopowej, na ul. Toruńskiej, przy Zespole Szkół Drzewnych. Przy schodach ze Wzgórza Wolności i hali Łuczniczka na ul. Toruńskiej. Na pętli tramwajowej przy ul. Spadzistej oraz na Planu Sześcioletniego i ul. Kapuściska. Większość z tych inwestycji zrealizowana będzie jeszcze w tym roku – wyjaśnia.
 

 

Mirosław Tomacki
e-mail: mirosław.tomacki@wp.pl
"Express Bydgoski” czwartek, 31 sierpnia 2006

początek strony