.

   Agregat hydrauliczny TEVES MK II
   Rozdział 4

Spis treści

 

4. Obwód elektroniczny

 

Obwód elektroniczny odpowiada za prawidłowe działanie układu ABS. Obwód składa się z:

1. elektronicznego zespołu sterującego
2. czterech czujników prędkości kół
3. lampki kontrolnej ABS

1- akumulator
2- włącznik zapłonu
3- elektroniczny zespół sterujący
4- przekaźnik pompy elektrycznej
5- pompa elektryczna
6- wyłącznik ciśnieniowy
7- lampka kontrolna niskiego ciśnienia
8- lampka kontrolna ABS

 

1- akumulator
2- wyłącznik zapłonu
3- elektroniczny zespół sterujący
4- przekaźnik główny
5- wyłącznik ciśnieniowy
6- czujnik poziomu płynu w zbiorniku
7- lampka kontrolna niskiego ciśnienia
8- lampka kontrolna ABS

 

 

1- akumulator
2- wyłącznik zapłonu
3- elektroniczny zespół sterujący
4- przekaźnik główny
5- przekaźnik pompy elektrycznej
6- pompa elektryczna
7- wyłącznik ciśnieniowy
8- elektrozawór główny
9- hydrauliczny zespół sterujący
10. czujniki prędkości kół
11- czujnik poziomu płynu w zbiorniku
12- lampka kontrolna niskiego ciśnienia
13- lampka kontrolna ABS
14- bezpiecznik

 

4.1 Elektroniczny zespół sterujący

 

Elektroniczny zespół sterujący jest podstawowym elementem układu. Otrzymuje on sygnały od czterech czujników prędkości kół, sygnał od czujnika położenia pedału hamulca, a także sygnały dotyczące wartości ciśnienia i poziomu płynu hamulcowego. Kontroluje także działanie elektrozaworów w hydraulicznym zespole sterującym oraz zaworu głównego na pompie hamulcowej. Istnieją dwa różne rodzaje obwodów, różniące się od siebie sposobami zasilania i sterowania elektronicznego:

1- Zasilanie elektrozaworów sygnałem ujemnym (od styku 11 elektronicznego zespołu sterującego) i przerwanym sygnałem (+12V) dodatnim (od styków 15, 16, 17, 33, 34, 35 elektronicznego zespołu sterującego); zasilanie elektrozaworu głównego za pomocą sygnału ujemnego od masy i przerywanego sygnału (+12V) dodatniego (od styku 18 elektronicznego zespołu sterującego);

2- Zasilanie elektrozaworów stałym sygnałem dodatnim od przekaźnika głównego (+12V przy włączonym zapłonie) oraz przerywanym sygnałem ujemnym (od styków 2, 20, 21, 36, 38, 54 elektronicznego zespołu sterującego); zasilanie elektrozaworu głównego za pomocą stałego sygnału dodatniego od przekaźnika głównego (+12V przy włączonym zapłonie) i przerywanego sygnału ujemnego ( od styku 39 elektronicznego zespołu sterującego).

Oba obwody różnią się jedynie typem zastosowanego elektronicznego zespołu sterującego i sposobem połączeń elektrycznym. Zasada działania obu obwodów jest taka sama.

Elektroniczny zespół sterujący kontroluje w sposób ciągły informacje pochodzące od czujników prędkości poszczególnych kół i ustala częstotliwość zmian prędkości (około 100 pomiarów na sekundę). W przypadku nagłego zmniejszenia prędkości jednego lub większej liczby kół ( gwałtowny spadek częstotliwości w krótkim czasie) podczas hamowania ( sygnał pochodzący od czujnika położenia pedału hamulca) elektroniczny zespół sterujący interweniuje w ułamku sekundy i odblokowuje koło, które przestało się obracać. W tej fazie pracy elektroniczny zespół sterujący przekazuje sygnał sterujący do elektrozaworu głównego i elektrozaworów w hydraulicznym zespole sterującym, odpowiadających za prawidłowy przebieg hamowania zablokowanego koła (lub zablokowanych kół). Szybkość działania elektronicznego zespołu sterującego jest bardzo duża, może on przeprowadzać dziesięć korekcji w ciągu 1sekundy. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w funkcjonowaniu zespołu ( zbyt małe ciśnienie płynu, niski poziom płynu lub/i zwarcie w przewodach lub innych elementach obwodu elektrycznego) elektroniczny zespół sterujący powoduje natychmiastowe zaświecenie się lampki kontrolnej ABS (świeci się na żółto) i wyłączenie układu ABS. Układ hamulcowy funkcjonuje wówczas jak układ tradycyjny, z wyjątkiem tych przypadków, gdy nieprawidłowość dotyczy obwodu odpowiedzialnego za utrzymanie wysokiego ciśnienia. W takim przypadku włącza się także lampka kontrolna niskiego ciśnienia (świeci na czerwono).

4.2 Czujniki prędkości kół

 

Czujniki prędkości mierzą prędkość obrotową każdego koła. Są to czujniki typu indukcyjnego o zmiennej reluktancji. Są zbudowane z uzwojeni i rdzenia magnetycznego znajdujących się w szczelnej, cylindrycznej, metalowej obudowie. Każdy z czujników jest zamontowany na wprost tarczy z naciętymi 96 zębami w odległości około 1mm (szczelina powietrzna). Tarcze z naciętymi zębami są przymocowane do piast kół, toteż poruszają się z taką samą prędkością – przy każdym obrocie koła w czujniku są indukowane 96 impulsy. Czujniki są połączone z elektronicznym zespołem sterującym za pomocą przewodów otoczonych ekranowanym oplotem metalowym. Informacja o prędkości jest przekazywana przez czujniki w postaci prądu zmiennego, którego częstotliwość jest proporcjonalna do prędkości obrotowej kół. Elektroniczny zespół sterujący ustala prędkość koła na podstawie częstotliwości przekazywanej przez poszczególne czujniki.

Dane podstawowe czujników prędkości kół:

- rezystancja uzwojenia – od 800Ω do 1400Ω w temperaturze 20ºC
- napięcie na wyjściu – zmienne w zależności od prędkości koła ( w V).

  1. rdzeń magnetyczny
  2. końcówka czujnika
  3. uzwojenie
  4. obudowa czujnika

1,2- końcówka czujnika
3- rdzeń magnetyczny
4- uzwojenie
5- tarcza z naciętymi zębami

1- przewód
2- obudowa rdzenia
3- obudowa czujnika
4- uzwojenie
5- rdzeń
6- tarcza z naciętymi zębami

 

4.3 Lampki kontrolne

 

1. Lampka sygnalizacyjna ABS. Lampka sygnalizacyjna ABS działa zależnie od pomocniczego systemu sygnalizacyjnego. Po uruchomieniu silnika, lampka normalnie świeci przez około 3 sekundy, w zależności od stanu naładowania akumulatora. Wygaszenie lampy oznacza działanie ABS. Jeżeli nie zapala się po rozruchu lub nie gaśnie po 60 sekundach, oznacza to uszkodzenie. Jeśli lampka świeci ciągle oznacza to częściowy lub całkowity brak działania ABS. Konwencjonalna możliwość hamowania czterech kół pozostaje.

2.Lampka kontrolna hamulca sygnalizuje zastosowanie hamulca awaryjnego, niski poziom płynu w układzie lub/i niskie ciśnienie w akumulatorze. Nie można dopuścić aby poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku przekroczył minimum.


rozdział 5 >>>