.

   Agregat hydrauliczny TEVES MK II
   Rozdział 6

Spis treści

 

6. Złącze autodiagnostyczne

 

Są dwa rozwiązania układów z dwoma różnymi rodzajami złączy autodiagnostycznych:

1. Z pięćdziesięciopięciostykowym elektronicznym zespołem sterującym i elektrozaworami zasilanymi przez przekaźnik główny; złącze autodiagnostyczne składa się z czterech styków (zasilanie +12V, masa, sygnał wejściowy i wyjściowy autodiagnozy); przewód służący do autokontroli układu jest podłączony do zacisku 23 elektronicznego zespołu sterującego.

2. Z trzydziestopięciostykowym elektronicznym zespołem sterującym i elektrozaworami sterowanymi przez elektroniczny zespół sterujący stałym ujemnym sygnałem elektronicznym; złącze autodiagnostyczne jest wyposażone w trzy styki (masa, sygnały diagnostyczne: wejściowy i wyjściowy) przewód służący do autokontroli układu jest podłączony do zacisku 26 elektronicznego zespołu sterującego.

 

 

6.1 Kody autodiagnostyczne

 

Kody autodiagnostyczne są przekazywane w postaci błyśnięć lampki kontrolnej ABS. W celu zidentyfikowania rodzaju uszkodzenia należy:

1) odszukać złącze autodiagnostyczne umieszczone w pobliżu elektronicznego zespołu sterującego;

2) odszukać przewód autodiagnostyczny i sprawdzić (multimetrem) czy nie został przerwany; połączyć ze stykiem 23 lub stykiem 26 elektronicznego zespołu sterującego zależnie od rodzaju układu;

3) połączyć mostkowo przewód autodiagnostyczny z masą;

4) włączyć zapłon;

5) obserwować uważnie błyskanie lampki kontrolnej ABS umieszczonej na tablicy rozdzielczej i zanotować jego częstotliwość, w przypadku wątpliwości co do sekwencji błyśnięć wyłączyć zapłon, a następnie włączyć go ponownie w celu powtórzenia procedury diagnostycznej;

6) zidentyfikować rodzaj usterki, porównując wynik z podanym wykazem kodów,

7) rozłączyć mostek złącza autodiagnostycznego i doprowadzić do zlikwidowania usterki lub wymienić uszkodzony element;

8) po dokonaniu niezbędnej naprawy przeprowadzić próbę prawidłowego funkcjonowania w czasie jazdy, obserwując, czy lampka kontrolna się włącza; zwiększyć prędkość pojazdu do 30 km/h w celu skasowania usterek z pamięci elektronicznego zespołu sterującego;

9) powtórzyć procedurę autodiagnostyczną w celu upewnienia się, czy usterki zostały na pewno skasowane z pamięci elektronicznego zespołu sterującego.

 

W czasie jednego cyklu czynności diagnostycznych mogą zostać zidentyfikowane różne kody usterek. Każdemu z kodów odpowiadają dwie kolejne sekwencje błyśnięć lampki. Liczb błyśnięć w czasie pierwszej sekwencji odpowiada pierwszej cyfrze, a liczba błyśnięć w trakcie drugiej sekwencji odpowiada cyfrze drugiej. Np.: kodowi 2-2 odpowiadają dwie sekwencje dwóch krótkich błyśnięć, oddzielonych od siebie krótką przerwą. W przypadku wysyłania większej liczby kodów między kolejnymi kodami występuje przerwa trwająca około 6 sekund. Jeżeli lampka kontrolna ABS świeci się przez cały czas bez błyśnięć, może być uszkodzony elektroniczny zespół sterujący.

 


Kod - Rodzaj usterki

1- Nieprawidłowa praca obwodu elektrycznego lub elektronicznego

1-1 Zakłócenia w obwodzie elektrycznym lub przebicia zewnętrzne w obwodzie

1-2 Uszkodzenie wewnętrzne elektronicznego zespołu sterującego


2- Nieprawidłowa praca elektrozaworów lub(i) odpowiednich obwodów (przerwa lub zwarcie)

2-1 Elektrozawór główny

2-2 Elektrozawór dolotowy przedniego koła lewego

2-3 Elektrozawór wylotowy przedniego koła lewego

2-4 Elektrozawór dolotowy przedniego koła prawego

2-5 Elektrozawór wylotowy przedniego koła prawego

2-6 Elektrozawór dolotowy kół tylnych

2-7 Elektrozawór wylotowy kół tylnych


3- Czujniki prędkości kół lub(i) odpowiednie obwody (przerwa lub zwarcie)

3-1 Czujnik prędkości przedniego koła lewego

3-2 Czujnik prędkości przedniego koła prawego

3-3 Czujnik prędkości tylnego koła prawego

3-4 Czujnik prędkości tylnego koła lewego


3- Czujniki prędkości kół lub(i) odpowiednie obwody (przerwa lub zwarcie,

sygnał przerywany, uszkodzenie koła zębatego szczelina powietrzna

zbyt duża lub nieregularna); kontrolę należy przeprowadzić przy

prędkości większej niż 40 km/h

3-5 Czujnik prędkości przedniego koła lewego

3-6 Czujnik prędkości przedniego koła prawego

3-7 Czujnik prędkości tylnego koła prawego

3-8 Czujnik prędkości tylnego koła lewego


4- Czujniki prędkości kół lub (i) odpowiednie obwody – uszkodzone koło

zębate, sygnał przerywany, zbyt duża szczelina powietrzna; kontrolę

należy przeprowadzić porównując różne sygnały

4-1 Czujnik prędkości przedniego koła lewego

4-2 Czujnik prędkości przedniego koła prawego

4-3 Czujnik prędkości tylnego koła prawego

4-4 Czujnik prędkości tylnego koła lewego

 


5- Elektrozawory wylotowe, usterka w układzie hydraulicznym – brak

reakcji na sygnał zmniejszenia ciśnienia; kontrolę należy przeprowadzić

przy prędkości większej niż 40 km/h

5-1 Elektrozawór wylotowy przedniego koła lewego

5-2 Elektrozawór wylotowy przedniego koła prawego

5-3 Elektrozawór wylotowy kół tylnych

5-4 Elektrozawór wylotowy kół tylnych (patrz 5-3)


5- Czujniki prędkości kół lub (i) odpowiednie obwody (brak sygnału, zbyt

duża szczelina powietrzna; kontrolę należy przeprowadzać na dłuższych

odcinkach jazdy

5-5 Czujnik prędkości przedniego koła lewego

5-6 Czujnik prędkości przedniego koła prawego

5-7 Czujnik prędkości tylnego koła prawego

5-8 Czujnik prędkości tylnego koła lewego


6- Czujniki ostrzegawcze ( brak wysyłania sygnału dotyczącego poziomu i

ciśnienia płynu)

6-1 Czujnik poziomu lub ciśnienia płynu


7- Czujnik prędkości kół lub (i) odpowiednie obwody (sygnały zewnętrzne

indukowane, zakłócenia elektromagnetyczne); uszkodzony oplot

ekranujący lub źle podłączony do masy; kontrolę należy przeprowadzać

przy prędkości większej niż 40 km/h

7-1 Czujnik prędkości przedniego koła lewego

7-2 Czujnik prędkości przedniego koła prawego

7-3 Czujnik prędkości tylnego koła prawego

7-4 Czujnik prędkości tylnego koła lewego


7- Czujnik prędkości lub (i) odpowiednie obwody (sygnały zewnętrzne

indukowane zakłócenia elektromagnetyczne lub mechaniczne;

uszkodzony oplot ekranując lub źle podłączony do masy, zbyt mała

szczelina powietrzna); kontrolę należy przeprowadzić przy prędkości

większej niż 40 km/h

7-5 Czujnik prędkości przedniego koła lewego

7-6 Czujnik prędkości przedniego koła prawego

7-7 Czujnik prędkości tylnego koła prawego

7-8 Czujnik prędkości tylnego koła lewego


Po sprawdzeniu kodów usterek należy sprawdzić obwód, posługując się schematami elektrycznymi, i porównując wartości pomiarów z wartościami podanymi w odpowiednich rozdziałach.

 

 

6.2 Kilka praktycznych rad

 

Wszelkie czynności związane z obsługą układów zapobiegających blokowaniu kół muszą być wykonywane z największą ostrożnością – zależy bowiem od nich bezpieczeństwo jazdy. Wymontowanie i ponowne montowanie poszczególnych elementów należy przeprowadzać zachowując ogromną ostrożność i czystość – zaleca się czyścić poszczególne elementy przed ich rozmontowaniem w celu nie dopuszczenia do zanieczyszczenia ich olejem, tłuszczem, brudem, piaskiem, kurzem, itp. Płyn hamulcowy – koniecznie typu DOT 4 – należy wymieniać częściej niż w klasycznych układach hamulcowych. Zaleca się jego wymianę raz w roku.


rozdziały 7 i 8  >>>