.

       Hamulce długotrwałego działania
   Rozdział 3 - 3.2

Powrót do spisu treści

 

3. OPIS BUDOWY I DZIAŁANIA ZWALNIACZY


3.2 ZWALNIACZE  CIERNE


Przedstawicielem tej grupy jest zwalniacz firmy WESTRAL. Zwalniacz był montowany w miejsce łożyska podporowego wału napędowego. W skład takiego zwalniacza wchodzi wał pośredni (1), zakończony kołnierzami mocującymi (5). Wał ułożyskowany jest w korpusie (9) , przykręconym do ramy samochodu. Wraz z wałem obracają się dwie tarcze z okładzinami ciernymi, osadzone na wielowypuście. Jedna tarcza (4) jest umocowana na stałe, natomiast druga (3) jest przesuwna. Pomiędzy tymi tarczami znajduje się nieruchomy bęben pierścieniowy (7)]. Jest on umocowany do korpusu na prowadnicach (8). Prowadnice te umożliwiają prze-mieszczanie się bębna wzdłuż osi wału. Włączenie zwalniacza następuje po dociśnięciu ruchomej tarczy do bębna pierścieniowego. Kierujący pojazdem uruchamia zwalniacz za pomocą dźwigni sterującej znajdującej się w kabinie kierowcy (13). Dźwignia zaopatrzona jest w mechanizm zapadkowy i połączona za pomocą cięgna giętkiego (14) z obrotowym ramieniem (15) mechanizmu dociskającego tarczę cierną. Mechanizm dociskający zbudowany jest tak samo, jak układ rozłączający sprzęgło cierne w układzie przeniesienia napędu. W korpusie umocowana jest oś (11), na której osadzone jest ramię a wewnątrz widełki włączające (12). Dociskają one łożysko kulkowe oporowe (10) stykające się z kołnierzem przesuwnej tarczy ciernej. Po zwolnieniu dźwigni przez kierowcę, tarcze cierne zostają rozsunięte przez znajdującą się między nimi sprężynę śrubową (2). Przez wnętrze bębna przepływa woda, doprowadzana przewodem (6) z układu chłodzenia silnika, co zapobiega przegrzewaniu się elementów ciernych. Zwalniacze WESTRAL produkowane były w dwóch wielkościach (do samochodów o dopuszczalnej masie do 8 ton, oraz powyżej 8 ton) i pozwalały na bezpieczny zjazd z pochyłości ok.16,5 %.

 

Rys. 3.18 Zwalniacz cierny WESTRAL [22,27]
a – przekrój            b – układ sterujący


Produkcji tego typu zwalniaczy zaprzestano w związku z faktem, że występują w nich elementy szybko zużywające się (bęben, tarcze cierne). Występuje również niekorzystne zjawisko nagrzewania się współpracujących elementów, przez co maleje ich moment hamowania i przez to nie mogły być używane podczas bardzo długich zjazdów. Zaletą tych zwalniaczy był fakt, że mogły być używane jako hamulec postojowy.
 


rozdział 3.3  >>>