Poza Dekalogiem kierowcy |
||
SZTUKA HAMOWANIA Rozpędzanie samochodu, zwiększanie jego prędkości to umiejętności względnie łatwe do opanowania nawet przez przeciętnego kierowcę. Znacznie trudniej opanować sztukę bezpiecznego zatrzymania rozpędzonego pojazdu. Mistrza kierownicy poznajemy właśnie po technice hamowania w różnych warunkach i sytuacjach. Wielkość siły hamowania zależy od siły tarcia, jaka wytworzy się między kołami samochodu a nawierzchnią jezdni, czyli od siły przyczepności. Wielkość siły przyczepności natomiast zależy od rodzaju i stanu nawierzchni, od rodzaju opon i stanu ich rzeźby bieżnika oraz od nacisku przypadającego na każdy centymetr kwadratowy powierzchni styku opony z jezdnią. Ustalono wartość współczynnika przyczepności opon do jezdni dla różnych rodzajów i stanów nawierzchni. Współczynnik oznaczono literką “u". (mi) Najbezpieczniejszą jest nawierzchnia betonowa. Jest gładka, lekko porowata, w czasie deszczu nie staje się zbyt śliska. Beton: suchy u = 0,8-1,0; mokry u = 0,6-0,8 Nawierzchnia asfaltowa jest bardzo przyjemna do jazdy ale tylko wtedy, gdy jest sucho i niezbyt gorąco. W czasie deszczu asfalt staje się śliski i wymaga znacznego ograniczenia prędkości. Pamiętajmy o pułapce pierwszych minut deszczu. W dzień upalny rozgrzany asfalt jest miękki i nagrzewa opony. Asfalt: suchy u = 0,7-0,8; mokry u = 0,4-0,5 Nawierzchnia z kostki bazaltowej w miarę eksploatacji staje się niebezpiecznie gładka, a podczas deszczu jest bardzo śliska. Kostka: sucha u = 0,6-0,7; mokra u = 0,3-0,5 O wartości drogi gruntowej decyduje przede wszystkim rodzaj podłoża. Droga gruntowa: sucha u = 0,5-0,6; mokra u = 0,3-0,4 Kiedy nawierzchnię drogi - obojętnie jakiego rodzaju - pokryje szczelna warstewka śniegu, przyczepność kół do jezdni maleje w znacznym stopniu. Zależy od grubości warstwy śniegu i jego wilgotności. Droga zaśnieżona: u = 0,1-0,4 Gdy nawierzchnia drogi pokryje się warstewką lodu (gołoledź), siła przyczepności prawie zanika. Droga oblodzona: u = 0,05-0,15 Dla przykładu warto zestawić owe dwie skrajności: beton suchy u = 1,0 i beton oblodzony u = 0,05. Wniosek: na betonie oblodzonym siła przyczepności kół do nawierzchni maleje dwudziestokrotnie. Z zatrzymaniem samochodu jest związane określenie
“droga hamowania". Długość drogi hamowania zależy od kilku czynników, ale
w każdych warunkach drogowych najskuteczniejsze jest hamowanie na granicy
przyczepności. Oto przykłady długości drogi zatrzymania hamowanego samochodu - w różnych warunkach drogowych - który porusza się z prędkością 60 km/godz., następnie 100 km/godz. Zakładamy, że łączny czas reakcji przeciętnie sprawnego kierowcy i czas uruchomienia sprawnego układu hamulcowego wynoszą około sekundy. Przy założonej prędkości droga przebiegu samochodu w okresie reakcji kierowcy wynosi około 17 m i 28 m. Natomiast całkowitą długość drogi zatrzymania samochodu - przy podanych wyżej czasach reakcji - podano w tabelce.
Warto o tym pamiętać rozpędzając samochód.
|