Poza Dekalogiem kierowcy |
||
ZDĄŻYĆ PRZED MROZEM l ŚNIEGIEM Samochody produkowane w Polsce i sprowadzane do Polski
niemal z całego świata są na ogół, przystosowane tylko do eksploatacji w
przeciętnych warunkach atmosferycznych i drogowych. Toteż w okresie zimy,
kiedy warunki atmosferyczne znacznie odbiegają od przeciętnych, używanie
samochodu może przysporzyć kierowcy sporo kłopotów i uciążliwości. Można
temu zapobiec. Akumulator W czasie mrozów akumulator powinien być częściej sprawdzany i w miarę potrzeby doładowywany. Bowiem wraz z obniżaniem się temperatury akumulatora, zmniejsza się jego pojemność i zdolność do rozruchu silnika. Odwrotnie, im wyższa temperatura elektrolitu tym więcej prądu akumulator dostarczy do rozrusznika. Akumulator mało naładowany może nawet zamarznąć. Na okres zimy można akumulator zabezpieczyć, ocieplając go pokrowcem. Podczas mroźnych nocy, gdy samochód stoi “pod gołym niebem", warto akumulator umieścić w ciepłym pomieszczeniu. Układ chłodzenia Ponieważ układy chłodzenia współczesnych silników są napełniane cieczą trudno zamarzającą (często na bazie glikolu), zadanie kierowcy polega na sprawdzeniu poziomu cieczy w chłodnicy. Warto też sprawdzić działanie nagrzewnicy oraz zaworu w przewodzie doprowadzającym ciepłą wodę do nagrzewnicy. Układ zapłonowy W okresie zimy, kiedy jezdnie posypywane są środkami chemicznymi, znacznie częściej następuje zabrudzenie i zawilgocenie elementów wysokonapięciowych układu zapłonowego. Kopułkę rozdzielacza, końcówki przewodów zapłonowych należy utrzymywać w czystości albo zabezpieczyć przed zabrudzeniem specjalnym preparatem zalecanym przez producenta samochodu. Zbiornik paliwa W samochodach kilkuletnich, w zbiornikach paliwa może osadzić się pewna ilość wody (skropliny). Podczas silnych mrozów woda zamarza, co utrudnia pracę układu zasilania. l w tym przypadku można stosować płyny, które temu zapobiegają. Płyny zalecane instrukcją obsługi. Spryskiwacz szyby Zbiornik spryskiwacza napełniony wodą, należy na okres
zimy napełnić płynem trudno zamarzającym. Są też w sprzedaży preparaty
zapobiegające zaparowaniu szyb. Opony W zimie bezpieczeństwo jazdy zapewnia w znacznym stopniu właściwe do warunków drogowych ogumienie. Jeśli zamierzamy używać samochodu do pokonywania długich odcinków dróg zaśnieżonych (w głębokim śniegu) to możemy używać łańcuszków przeciwśniegowych (przeciwślizgowych). Łańcuszki obwodowe zakładamy tylko na koła napędowe. Przed zaopatrzeniem się w łańcuszki przeciwśniegowe należy upewnić się jaki typ łańcuszka zaleca firma, która wyprodukowała samochód. Niewłaściwe łańcuszki mogą przysporzyć sporo kłopotów, ba, uszkodzić opony. Miast komplikować sobie życie zakładaniem łańcuszków na koła, można w okresie zimy stosować opony śnieżno-błotne oznaczone symbolem M+S (“Matsch + Schnee"). Są to opony o specjalnej rzeźbie bieżnika, która zwiększa przyczepność kół do jezdni. (co w niektórych okolicznościach nie wyklucza użycia również łańcuchów przeciwślizgowych - przyp. webmastera) Ponadto Warto przygotować sprzęt pomocniczy w postaci łopatki i
linki do holowania (wyciągania samochodu z zaspy lub rowu).
|