Poza Dekalogiem kierowcy

Powrót do Poza Dekalogiem

 

ZDĄŻYĆ PRZED MROZEM l ŚNIEGIEM

Samochody produkowane w Polsce i sprowadzane do Polski niemal z całego świata są na ogół, przystosowane tylko do eksploatacji w przeciętnych warunkach atmosferycznych i drogowych. Toteż w okresie zimy, kiedy warunki atmosferyczne znacznie odbiegają od przeciętnych, używanie samochodu może przysporzyć kierowcy sporo kłopotów i uciążliwości. Można temu zapobiec.
W latach sześćdziesiątych, ba, na początku lat siedemdziesiątych, zalecano wymianę oleju silnikowego i przekładniowego na gatunki zimowe. Stosowanie smarów półpłynnych w miejsce smarów stałych. W układzie chłodzenia wymianę wody bieżącej na mieszaninę niezamarzającą. Zachęcano do ocieplania zbiornika paliwa i przewodów paliwa na odcinkach najbardziej narażonych na wpływy atmosferyczne. Dotyczyło to zwłaszcza samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Do ocieplania zalecano azbest, bawełnę, wojłok, korek.
Dziś przygotowanie samochodu do eksploatacji w okresie zimy jest znacznie uproszczone. Ale, niestety, nawet lekki przymrozek może utrudnić rozruch zimnego silnika. W mroźne poranki wielu kierowców zapycha swój samochód. To akumulator “wysiadł".

Akumulator

W czasie mrozów akumulator powinien być częściej sprawdzany i w miarę potrzeby doładowywany. Bowiem wraz z obniżaniem się temperatury akumulatora, zmniejsza się jego pojemność i zdolność do rozruchu silnika. Odwrotnie, im wyższa temperatura elektrolitu tym więcej prądu akumulator dostarczy do rozrusznika. Akumulator mało naładowany może nawet zamarznąć. Na okres zimy można akumulator zabezpieczyć, ocieplając go pokrowcem. Podczas mroźnych nocy, gdy samochód stoi “pod gołym niebem", warto akumulator umieścić w ciepłym pomieszczeniu.

Układ chłodzenia

Ponieważ układy chłodzenia współczesnych silników są napełniane cieczą trudno zamarzającą (często na bazie glikolu), zadanie kierowcy polega na sprawdzeniu poziomu cieczy w chłodnicy. Warto też sprawdzić działanie nagrzewnicy oraz zaworu w przewodzie doprowadzającym ciepłą wodę do nagrzewnicy.

Układ zapłonowy

W okresie zimy, kiedy jezdnie posypywane są środkami chemicznymi, znacznie częściej następuje zabrudzenie i zawilgocenie elementów wysokonapięciowych układu zapłonowego. Kopułkę rozdzielacza, końcówki przewodów zapłonowych należy utrzymywać w czystości albo zabezpieczyć przed zabrudzeniem specjalnym preparatem zalecanym przez producenta samochodu.

Zbiornik paliwa

W samochodach kilkuletnich, w zbiornikach paliwa może osadzić się pewna ilość wody (skropliny). Podczas silnych mrozów woda zamarza, co utrudnia pracę układu zasilania. l w tym przypadku można stosować płyny, które temu zapobiegają. Płyny zalecane instrukcją obsługi.

Spryskiwacz szyby

Zbiornik spryskiwacza napełniony wodą, należy na okres zimy napełnić płynem trudno zamarzającym. Są też w sprzedaży preparaty zapobiegające zaparowaniu szyb.
Płyny trudno zamarzające używane do chłodnic i spryskiwaczy są szkodliwe dla zdrowia. Działają agresywnie na naskórek, na oczy. Miejsca spryskane tymi płynami należy umyć starannie mydłem.
Warto też zaopatrzyć się w skrobaczkę, zwłaszcza wielofunkcyjną, która usuwa lód, wodę i szron.

Opony

W zimie bezpieczeństwo jazdy zapewnia w znacznym stopniu właściwe do warunków drogowych ogumienie. Jeśli zamierzamy używać samochodu do pokonywania długich odcinków dróg zaśnieżonych (w głębokim śniegu) to możemy używać łańcuszków przeciwśniegowych (przeciwślizgowych). Łańcuszki obwodowe zakładamy tylko na koła napędowe. Przed zaopatrzeniem się w łańcuszki przeciwśniegowe należy upewnić się jaki typ łańcuszka zaleca firma, która wyprodukowała samochód. Niewłaściwe łańcuszki mogą przysporzyć sporo kłopotów, ba, uszkodzić opony.

Miast komplikować sobie życie zakładaniem łańcuszków na koła, można w okresie zimy stosować opony śnieżno-błotne oznaczone symbolem M+S (“Matsch + Schnee"). Są to opony o specjalnej rzeźbie bieżnika, która zwiększa przyczepność kół do jezdni. (co w niektórych okolicznościach nie wyklucza użycia również łańcuchów  przeciwślizgowych - przyp. webmastera)

Ponadto

Warto przygotować sprzęt pomocniczy w postaci łopatki i linki do holowania (wyciągania samochodu z zaspy lub rowu).
Tak przygotowany samochód pokona nawet znacznie odbiegające od przeciętnych warunki atmosferyczne i drogowe.