DZIECKO W SAMOCHODZIE
Analiza statystyk wypadków drogowych ujawnia
przerażający fakt - bardzo duży procent (25-30) ofiar wypadków stanowią
dzieci. W co czwartym udział bierze dziecko będące pasażerem pojazdu.
Najczęściej mały pasażer siedzi na tylnej kanapie lub
stoi między oparciami siedzeń przednich. W czasie zderzenia czołowego
zostaje wyrzucony, jak z katapulty, uderzając głową w tablicę rozdzielczą,
w oparcia siedzeń przednich, jest kaleczony odłamkami rozbitej szyby. W
75% wypadków, dzieci doznają obrażeń głowy (czaszki, twarzy), w 15% - nóg,
10% - rąk.
Kodeks drogowy w art. 39. ust. 3. zobowiązuje kierowcę pojazdu do
odpowiedniego zabezpieczenia dziecka: “Dziecko przewozi się w pojeździe
samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa w foteliku ochronnym lub
innym urządzeniu do przewożenia dzieci odpowiadającym właściwym warunkom
technicznym, jeżeli ze względu na wagę lub wzrost dziecka nie jest możliwe
bezpośrednie wykorzystanie tych pasów". Fotelik musi wytrzymać zderzenie
czołowe przy szybkości 50 km na godzinę. Urządzenia te podzielono na
cztery grupy. Pierwsza obejmuje kołyski i nosidełka (foteliki-leżaczki ze
specjalnym daszkiem) przeznaczone dla noworodków w wieku do 9 miesięcy, o
masie ciała do 10 kg. Dzieci w tym wieku podróżują w pozycji leżącej.
Grupa druga to foteliki przeznaczone dla dzieci w wieku od 9 miesięcy do 4
lat, o masie ciała do 18 kg. Trzecia to fotelik i podstawka podwyższająca
dla dzieci powyżej 4 lat, o wadze 15 do 25 kg. Czwarta to specjalne
podstawki podwyższające dla dzieci w wieku do 10 lat, o masie ciała do 35
kg.
Kołyski i foteliki są mocowane na przednim siedzeniu
obok kierowcy tyłem do kierunku jazdy. W fotelikach i poduszkach
podwyższających - na tylnych siedzeniach - stosuje się różnego rodzaju
barierki ochronne. Badanie skutków wypadków drogowych z dziećmi
przewożonymi w owych urządzeniach, potwierdziło ich skuteczność.
|