Poza Dekalogiem kierowcy

Powrót do Poza Dekalogiem

 

DZIECKO W SAMOCHODZIE

Analiza statystyk wypadków drogowych ujawnia przerażający fakt - bardzo duży procent (25-30) ofiar wypadków stanowią dzieci. W co czwartym udział bierze dziecko będące pasażerem pojazdu.
Najczęściej mały pasażer siedzi na tylnej kanapie lub stoi między oparciami siedzeń przednich. W czasie zderzenia czołowego zostaje wyrzucony, jak z katapulty, uderzając głową w tablicę rozdzielczą, w oparcia siedzeń przednich, jest kaleczony odłamkami rozbitej szyby. W 75% wypadków, dzieci doznają obrażeń głowy (czaszki, twarzy), w 15% - nóg, 10% - rąk.
Kodeks drogowy w art. 39. ust. 3. zobowiązuje kierowcę pojazdu do odpowiedniego zabezpieczenia dziecka: “Dziecko przewozi się w pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci odpowiadającym właściwym warunkom technicznym, jeżeli ze względu na wagę lub wzrost dziecka nie jest możliwe bezpośrednie wykorzystanie tych pasów". Fotelik musi wytrzymać zderzenie czołowe przy szybkości 50 km na godzinę. Urządzenia te podzielono na cztery grupy. Pierwsza obejmuje kołyski i nosidełka (foteliki-leżaczki ze specjalnym daszkiem) przeznaczone dla noworodków w wieku do 9 miesięcy, o masie ciała do 10 kg. Dzieci w tym wieku podróżują w pozycji leżącej. Grupa druga to foteliki przeznaczone dla dzieci w wieku od 9 miesięcy do 4 lat, o masie ciała do 18 kg. Trzecia to fotelik i podstawka podwyższająca dla dzieci powyżej 4 lat, o wadze 15 do 25 kg. Czwarta to specjalne podstawki podwyższające dla dzieci w wieku do 10 lat, o masie ciała do 35 kg.
Kołyski i foteliki są mocowane na przednim siedzeniu obok kierowcy tyłem do kierunku jazdy. W fotelikach i poduszkach podwyższających - na tylnych siedzeniach - stosuje się różnego rodzaju barierki ochronne. Badanie skutków wypadków drogowych z dziećmi przewożonymi w owych urządzeniach, potwierdziło ich skuteczność.